راشدمحصل از دفتر دوم بیرجندیه ها رونمایی کرد

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، محمدرضا راشد محصل، استاد دانشگاه های تبریز، بیرجند و فردوسی مشهد و همچنین عضو هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی در این نشست با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و قرنطینه خانگی این فرصت را فراهم کرد تا کارهای نیمه تمامی که سال ها مانده بود به اتمام برسد، اظهار کرد: در زمان قرنطینه چند کار را در برنامه های خود قرار دادم از جمله بازنویسی خاطره ها، تجلیل و توصیف از اساتیدی که از دوران ابتدایی تا دکتری از آنها آموختم و در سرانجام جمع آوری دفتر دوم کتاب بیرجندیه ها بود.

راشدمحصل از دفتر دوم بیرجندیه ها رونمایی کرد

این استاد و پژوهشگر ادبیات فارسی اضافه نمود: دفتر دوم کتاب بیرجندیه ها شامل سه بخش است؛ بخش اول مقالات برادرم زنده یاد محمدعلی راشد محصل، بخش دوم مقالات خودم که در گذشته در نشست ها و مجلات مختلف ارائه نموده بودم و بخش سوم مقالات برادر دیگرم محمدتقی راشد محصل بود که اشاره به تغییر و تحولات واژه ها و گویش های خراسان و نقد بعضی از کتاب هایی که در زمینه همین گویش ها نوشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم این کتاب مورد توجه جوانان سرزمین خراسان قرار بگیرد و آنها کارهای پژوهشی مربوط به مرز و بوم را محور تحقیقات خود قرار دهند، گفت: یکی از موارد انتقادی که در خصوص کتاب بیرجندیه ها مطرح می شد، انتخاب این عنوان به جای بیرجندیان بود، در پاسخ باید بگویم چرا باید از لغات عربی استفاده کنیم؟ تصمیم گرفتم از عنوان بیرجندیه استفاده کنم تا تعیین گردد زبان فارسی مادر بسیاری از زبان هاست.

بیرجندیه ها؛ عشق به وطن و زادگاه است

حمیدرضا نویدی مهر، استاد و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی نیز در ادامه ضمن تبریک زادروز دکتر محمدرضا راشد محصل با بیان اینکه مطالعه کتاب بیرجندیه ها برای من یک فرصت بود، اظهار کرد: این کتاب توضیح اشتیاق، دلبستگی و عشق به وطن و زادگاه است که با قلمی شیوا در پیشگفتار کتاب نیز به آن اشاره شده است.

وی توضیح داد: تمام افراد دل در گرو وطن و سرزمین مادری خود دارند و با خواندن کتاب بیرجندیه ها این حس دوباره در آنها زنده می گردد، زمانی که کتاب را پیش از چاپ مطالعه کردم آنچه که در سراسر کتاب به چشم می خورد، سروده عین القضات در دلتنگی از موطن خود بود و طنین این سروده را با خواندن این کتاب مخاطب می تواند کاملا احساس کند.

راشدمحصل نسبت به زادگاه خود دغدغه فرهنگی دارد

محمد بهنام فر، استاد ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به اینکه کتاب بیرجندیه ها نتیجه تعاملات فرهنگی و آثار قلمی خاندان راشد است که محمدرضا راشد محصل این تحقیقات را جمع آوری و در کتابی منتشر نموده است، گفت: مقالات سه برادر از خاندان راشد محصل در این کتاب آمده اما پیش از آن هم چند کتاب در خصوص فرهنگ خراسان جنوبی و بیرجند توسط استاد محمدرضا راشدمحصل به رشته تحریر درآمده که تمام آنها نشان از دغدغه فرهنگی استاد نسبت به شهر خود دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب بیرجندیه ها از اهمیت فرهنگی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: استاد راشد محصل از نظر ریشه شناسی، اهمیت متون و ... کارهای فراوانی انجام داده اند اما این کتاب با اشاراتی که به شاعران بیرجندی و زندگی اجتماعی و ... داشته است توانسته علاوه بر پیشینه فرهنگی منطقه، شهر بیرجند را از ابعاد مختلف تحلیل کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1666

به "راشدمحصل از دفتر دوم بیرجندیه ها رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راشدمحصل از دفتر دوم بیرجندیه ها رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید