خبرنگاران فراوری محصول باغی در یزد بیش از 48 هزار تن افزایش یافت

به گزارش واندر هنگر، یزد - خبرنگاران - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد سطح زیرکشت باغ های میوه استان را 79 هزار و 347 هکتار ذکر کرد و گفت: از سال 1392 میزان فراوری با 48 هزار و 338 تن افزایش به 274 هزار و 704 تن رسید.

خبرنگاران فراوری محصول باغی در یزد بیش از 48 هزار تن افزایش یافت

جهت دریافت خدمات طرح باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اکبر شیخ علیشاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، جایگزینی اراضی زراعی به باغی، کاهش محصولات پرآبخواه و افزایش سطح زیرکشت اراضی باغی کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران و گیاهان دارویی راعلت افزایش فراوری محصولات باغی به روش های نوین ذکر کرد.

وی بابیان اینکه در این استان با وجود عرصه های بیابانی هفت گونه محصول باغی فراوری می گردد، اظهار کرد: امسال 274 هزار و 704 تن انواع محصول باغی به همت کشاورزان و بهره برداران یزدی فراوری شد که این میزان فراوری نسبت به سال گذشته 22 هزار تن افزایش دارد.

شیخ علشاهی ادامه داد: هرچند در پی سرمای زود رس بهاره و با افزایش دمای هوا در امسال فراوری بعضی محصولات سردرختی از جمله زردآلو ، پسته و انار با کاهش روبرو شد اما در بعضی محصولات از جمله پسته ، بادام ، زعفران و بعضی گیاهان دارویی میزان فراوری افزایش یافت.

وی ادامه داد: از مجموع محصول فراوریی 40 هزار و 368 تن زردآلو ، حدود 60 هزار تن پسته و 101 هزار و 547 تن انار ، هزار تن زیتون و 533 هزار تن محصول گلخانه ای است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: استان در فراوری بعضی محصولات رتبه های کشوری دارد که می توان به صندلی دوم ،سوم ،چهارم و هشتم آن به ترتیب در فراوری محصولات گلخانه ای ، پسته، انار و زردآلو اشاره نمود.

آبیاری 90 درصد باغ های زردآلو با سامانه های نوین

این مسوول باغبانی یزد، گفت: همچنین در استان سالانه بیش از 20 هزار تن زرد آلو فراوری و به بازار های داخلی و خارجی عرضه و صادر می گردد که بیش از 90 درصد باغ های این محصول با سامانه قطره ای آبیاری می گردد.

شیخ علیشاهی با اشاره به اینکه سالانه 2.8 تن محصول خشک زعفران در استان فراوری می گردد، از فراوری حدود هزار و 160 تن از 14 نوع گیاهان دارویی اطلاع داد .

وی با توجه به کم آبی و تداوم ربع قرن خشکسالی با بیان اینکه در فراوری محصولات باغی کشاورزان بیشتر کوشش دارند از سامانه آبیاری نوین استفاده نمایند ، اظهار کرد: سال گذشته از هزار و 843 هکتار سطح زیرکشت ، 533 هزار تن محصول گلخانه ای برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود 400 هزار تن (60 درصد) آن به بازارهای روسیه و عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

به گفته وی هدف از کشت محصولات گلخانه ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر ، 22 درصد فراوری خیارسبز گلخانه های ایران مربوط به یزد است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه تا سال 1398، هزار و 843 هکتار گلخانه در استان احداث شد، توضیح داد: در سال جهش فراوری ، با پرداخت تسهیلات کم بهره به متقاضیان سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای به هزار و 904 هکتار افزایش یافته است.

برنامه اصلاح و نوسازی باغ های میوه با هدف بهبود کمی و کیفی فراوریات باغی با رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم و ایجاد اشتغال انجام می گردد که به گفته شیخ علیشاهی ا صلاح و نوسازی باغ ها در سال زراعی 1399-1398 در سطح 300 هکتار اراضی کشاورزی صورت گرفته است.

از 173 هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کاشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون 113 هزار و 760 هکتار آن زیرکشت واقع شده است که 32 هزار و 669 هکتار (29 درصد) به کشت محصولات زراعی و بقیه به باغی و گلخانه ای اختصاص دارد که حدود 117 هزار و 800 کشاورز، دامدار و بهره بردار در فراوری محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان فعال هستند.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1349

به "خبرنگاران فراوری محصول باغی در یزد بیش از 48 هزار تن افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فراوری محصول باغی در یزد بیش از 48 هزار تن افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید