حفظ مازاری های یزد با معرفی به گردشگران

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران/یزد معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: مازاری های یزد، می توانند به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل شوند.

حفظ مازاری های یزد با معرفی به گردشگران

اگر علاقمند به سفر با بهترین کانادا تور قیمت هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اگر علاقمند به سفر با بهترین بلیط ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا نصیری اظهار کرد: پیشه مازاری از مشاغل اصلی یزد در گذشته های نه چندان دور است، زمانی که تاجران یزدی رفت و آمد خود را به هند و پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز کردند، مازاری رونق بسیاری گرفت، چون تاجران حنای یزد را به این کشورها می بردند و حناسابی به این ترتیب یکی از مشاغل اصلی استان یزد شد و حنای یزد نیز شهرتی اساسی گرفت.

وی اضافه نمود: تاجران در آن زمان در سفرهای خود، ادویه های به اصطلاح نکوبیده را نیز کم کم به مازاری های یزد وارد کردند و به این ترتیب برخی از مازاری ها علاوه بر حناسابی، سابیدن ادویه هایی نظیر فلفل، دارچین و زنجبیل را نیز آغاز کردند.

این مقام مسئول شرح داد: به نظر می رسد یکی از دلایل شکل گیری مازاری ها در یزد وجود خشکی بیش از حد هوای این شهر باشد، از آنجایی که حنای سابیده شده در مقابل دو پدیده رطوبت و نور به شدت حساس است، یزد بهترین مکان برای ساخت مازاری ها بوده است.

وی گفت: مازاری صالحی زاده و مازاری مشروطه در استان یزد به شماره 30135 و13701 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند و قدمت آنها به دوران قاجار بازمی گردد.

به گفته نصیری، در خیابان کاشانی یزد، کوچه ای به نام کوچه مازاری وجود دارد که در آن مغازه هایی به قدمت 80تا100 سال وجود دارند و اکنون به کار مازاری مشغول هستند که این کوچه تاریخی نیز در سال 91 با شماره30842 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: به طور قطع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز می تواند با برنامه ریزی و هدایت گردشگران به این سمت، ضمن زنده نگاه داشتن این پیشه قدیمی و ارزشمند یزد، صنعت گردشگری را نیز رونق بخشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 681

به "حفظ مازاری های یزد با معرفی به گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ مازاری های یزد با معرفی به گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید