جزئیات اجرای عملیات بازار باز ، رونمایی سازوکار جدید سیاستگذاری پولی

به گزارش واندر هنگر، عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک ها و مؤسسات اعتباری است.

جزئیات اجرای عملیات بازار باز ، رونمایی سازوکار جدید سیاستگذاری پولی

جهت دریافت مشاوره خدمات تراکت گلاسه از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت؛ روز گذشته، 26دی ماه 98، همزمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی عملیات بازار باز رونمایی و بر اساس وعده ای که در ابتدای حضورم دربانک مرکزی داده بودم، بحول قوه الهی، سازوکار جدید سیاستگذاری پولی رسماً رونمایی شد.

او ادامه داد: عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن، خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و بویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک ها و مؤسسات اعتباری است. به طور معمول، امروزه بانک های مرکزی عملیات بازار باز یا خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان خود یعنی، کنترل تورم و ثبات رشد مالی انجام می دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح فراوری را در جهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تاثیر قرار دهند، نیاز به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند. متغیری که امروزه بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و فراوری مطلوب از آن استفاده می نمایند، نرخ سود بازار بین بانکی است.

همتی نوشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاستگذاری پولی را به کار خواهد گرفت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 702

به "جزئیات اجرای عملیات بازار باز ، رونمایی سازوکار جدید سیاستگذاری پولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات اجرای عملیات بازار باز ، رونمایی سازوکار جدید سیاستگذاری پولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید