تایید مشاع بودن نمای خارجی ساختمان ها از سوی دیوان عدالت

به گزارش واندر هنگر، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با رد شکایت یکی از شهروندان مبنی بر ابطال بند ح ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، مشاع بودن نمای خارجی ساختمان ها را تایید کرد.

تایید مشاع بودن نمای خارجی ساختمان ها از سوی دیوان عدالت

جهت دریافت خدمات اجرای بام باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرنگاران، هیئت وزیران در بند ح ماده چهار آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها، نمای خارجی ساختمان ها را جزو قسمت های مشترک مذکور در ماده دو قانون یاد شده، ذکر نموده است.

شاکی با ارایه دادخواستی به دیوان عدالت اداری اعلام نموده است: قرار دادن نمای خارجی ساختمان جزو مشاعات و قسمت مشترک، مخالف اصل 40 قانون اساسی و مواد 132 و 220 و 224 و 225 قانون مدنی و رای اجرایی شماره 3، 66 هیئت عمومی دیوان عالی کشور است زیرا واحدهای صنفی که در همکف ساختمان های مشرف به خیابان با مجوز کسب فعالیت می نمایند، باید برای نمایش گذاردن کالا و خدمات از ویترین استفاده نمایند و مشاعی بودن نمای خارجی ساختمان موجب تضییع حق مالک اختصاصی می گردد.

موضوع در جلسه مورخ 30 بهمن سال 96 در هیئت تخصصی اراضی و محیط زیست مطرح و پس از بحث و گفتگو و اعلام کفایت مذاکرات، هیئت به توضیح آینده بیان کرد: نظر به اینکه قسمت هایی از بنا اختصاصی تلقی می گردد که عرفاً برای استفاده انحصاری شریک ملک تعیین یا قائم مقام او تخصیص یافته باشد و نمای خارجی ساختمان قابل استفاده انحصاری نبوده و هر نوع دخل و تصرف و تغییر در نمای ساختمان که جزء اموال مشاعی بوده مستلزم اخذ اذن از تمامی شرکاء است و ماده دو قانون تملک آپارتمان ها، قسمت های مشترک را در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک دانسته است و چنانچه نمای ساختمان آسیب دیده یا مرمت و بازسازی را ایجاب کند، تمام شرکاء در هزینه هایی که برای حفظ و نگهداری نماهای ساختمان ضروری است مشارکت می نمایند و اگر نمای ساختمان در مالکیت انحصاری قرار گیرد، زیبا سازی شهر دچار آسیب می گردد. لذا بند ح ماده 4 آئین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها هیچ مخالفتی با اصل 40 قانون اساسی و مواد 132 و 220 و 224 و 225 و ماده دو قانون تملک آپارتمانها ندارد. لذا هیئت به اتفاق آراء با استناد به ماده 84 قانون دیوان، رای به رد شکایت صادر و اعلام می نماید رأی صادره ظرف 20 روز از تاریخ صدور از ناحیه 10 نفر از قضات و رئیس دیوان قابل اعتراض در هیئت عمومی دیوان است.

منبع: تسنیم
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 851

به "تایید مشاع بودن نمای خارجی ساختمان ها از سوی دیوان عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید مشاع بودن نمای خارجی ساختمان ها از سوی دیوان عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید