باغ های تاریخی هند را بشناسید

به گزارش واندر هنگر، باغ های لودی جزو باغ های تاریخی و نمونه ای از میراث فرهنگی شناخته شده و مشهور دهلی به شمار می رود.

این باغ ها صندلی مقبره حاکمان سلسله های سید و لودی از سلسله های سلاطین دهلی هستند. در واقع باغ های لودی یک پارک شهر محسوب می شوند که در شهر دهلی نو واقع شده و محل بسیار مناسبی برای استراحت، تفریح و کسب آرامش محسوب می شوند. در حال حاضر این باغ های بسیار زیبا سکونت گاه طیف گسترده ای از جانوران است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

باغ های تاریخی هند را بشناسید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

این باغ ها در سال 1936 زمانی که توسط چهار بنای بسیار بزرگ ساخته شده در دوره سلسله لودی، آخرین سلسله سلاطین دهلی، احاطه شد، نامگذاری شده اند. باغ های لودی و بناهای آن همانند یک مروارید درون هیاهو و شلوغی شهر دهلی می درخشد و محلی امن و آرامی را به هر گردشگری ارائه می دهد.

باغ های لودی که یکی از سایت های میراث فرهنگی بزرگ دهلی و سلاطین دهلی به شمار می رود توسط اداره باستان شناسی هند محافظت و نگهداری می شوند. این باغ ها که با گنبدهای مقبره های حاکمان سلسله های سید و لودی چهره خاصی گرفته است، به عنوان یکی از معدود نقاط دیدنی دهلی معرفی می شوند که حضور آن ها در زندگی روزمره تمام نسل های شهر دهلی ملموس بوده است.

بر اساس متون و مستندات تاریخی ،این باغ ها هم زمان با ساخت آرامگاه محمد شاه ، آخرین حاکم سلسله سید در سال 1444 ایجاد شده اند. آرامگاه محمد شاه که قدیمی ترین بنای این باغ ها محسوب می گردد، به آسانی از جاده نزدیکش که جاده لودی نام دارد، قابل مشاهده است. پس از آن بنای آرامگاه سکندر لودی توسط پسر او ابراهیم لودی در سال 1517 ساخته شده است. قابل ذکر است که این مقبره تا حدودی شبیه مقبره محمد شاه است. ابراهیم لودی آخرین شاه، سلسله لودی از سلاطین دهلی بوده که توسط بابر، نخستین پادشاه سلسله مغولان هند، در جنگ پانی پات Panipat در 1526 بازنده شد و به این ترتیب سلسله لودی ها از بین رفته و سلسله مغولان هند بنیانگذاری شد.

پادشاهان سلسله مغولان از آن جهت که بسیار به باغ و باغ سازی علاقه مند بودند و همچنین از بنیان گذاران باغ ایرانی در هند محسوب می شوند، این باغ ها را در دوره های مختلف مورد بازسازی قرار دادند. جالب است که این باغ ها در دوره اکبرشاه به عنوان یک رصدخانه مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان یک کتاب خانه برای حفظ سوابق این سلسله به کار گرفته شده بود.

در دوره استعمار بریتانیا، این باغ در دست بانو ویلینگتون Lady Willington بوده به همین جهت در این دوره از آن با نام پارک بانو ویلینگتون یاد می شده است. در سال 1947 پس از استقلال هند، این باغ ها با نام باغ های لودی خوانده شدند. علاوه بر این، در سال 1968 کیلادی ، این مجموعه باغ توسط جی. ای. استین J.A Stein ، کسی که ساختمان مرکز بین المللی هند را طراحی نموده بود، دوباره طراحی شد. استین همچنین گلخانه ای را نیز در این پارک طراحی و ایجاد کرد. همان گونه که گفته شد در حال حاضر این مجموعه توسط اداره باستان شناسی هند نگهداری و محافظت می گردد و همچنین این باغ ها همه روزه صبح ها پذیرای ورزشکاران و علاقمندان به پیاده روی و طبیعت است.

علاوه بر مقبره های حاکمان لودی و سید ، بنای تاریخی بارا گنبد Bara Gumbad ، شیشا گنبد Shisha Gumbad و مسجد تاریخی متعلق به قرن پانزدهم میلادی، شکوه و جلال این باغ ها را دو چندان نموده اند.

بنای تاریخی بارا گنبد از سنگ های شکسته و قلوه سنگ های نتراشیده ساخته شده که در میان این باغ ها قرار گرفته است. به نظر کارشناسان این بنا یک آرامگاه نبوده و به عنوان یک دروازه مورد استفاده قرار داشته که در دوران بعدی به مسجد این باغ ها ضمیمه شده است. این مسجد تاریخی دارای سه گنبد بوده و با نام مسجد سه گنبد معرفی می گردد. قابل توجه است که این دو بنا در سال 1494 و در دوره حکمرانی سکندر لودی ساخته شده اند.

یکی دیگر از بناهای تاریخی این باغ ها شیشا گنبد Shisha Gumbad یا همان گنبد شیشه ای است که در مقابل بنای تاریخی بارا گنبد قرار گرفته است. شیشا گنبد شبیه بنای بارا گنبد بوده و تا حدودی از آن کوچکتر است و بر اساس آنالیز ها، در همان دوره نیز ساخته شده است.

آرامگاه محمد شاه، بنایی هشت ضلعی است که با تعدادی از گنبدهای کوچک شبیه گنبد های عمارات کلاه فرنگی (chattris) که دور گنبد اصلی قرار گرفته اند، مزین شده است. علاوه بر این، بنا دارای قوس ها و ایوان های بلند در هر گوشه است که به آن شکوهی خاص بخشیده است. آرامگاه سکندر لودی نیز با حذف گنبدهای کوچک chattris شباهت قابل توجهی به آرامگاه محمد شاه دارد.

در این باغ ها پلی متعلق به قرن هجدهم میلادی وجود دارد که از یک معماری زیبا و شگفت انگیزی برخوردار است. نام این پل، آتپولا Athpula بوده که از هشت اسکله ای گرفته شده که به عنوان پایگاه مورد استفاده قرار می گرفتند. بعضی از کارشناسان معتقد هستند که این پل در زمان حکومت اکبر شاه، از پادشاهان مغولان هند ساخته شده است.

باغ های لودی در جاده اصلی لودی، کنار ساختمان مرکز بین المللی هند در شهر دهلی نو قرار گرفته است. قابل ذکر است که این بنا تنها سه کیلومتر با آرامگاه همایون که در شهر دهلی نو قرار گرفته، فاصله دارد. به جز استفاده از ماشین شخصی و کرایه ای، به وسیله ایستگاه JLN مترو دهلی که نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ های لودی است، می توان به این محل رسید.

یکی از نکات قابل توجه گردشگری در این محل تاریخی ، این است که بازدید از این باغ ها هیچ هزینه ای حتی برای عکاسی و فیلم برداری در بر نخواهد داشت. بازدیدنمایندگان می توانند همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 6 صبح تا 7:30 عصر از این محل بازدید نمایند.

منبع: www.amazingindiablog.in

منبع: الی گشت
انتشار: 29 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 465

به "باغ های تاریخی هند را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ های تاریخی هند را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید