بازدید از جاذبه های دهلی را نباید فراموش کنید

به گزارش واندر هنگر، قدم زدن در مکان های جذاب دهلی

دهلی هند به عنوان یک کلان شهر دارای دو چهره و دو دنیا با ویژگی کاملا متفاوت است که از دو بخش دهلی نو و دهلی قدیم تشکیل می گردد. پیش از این در شروع تسلط بریتانیایی ها در سال 1931 میلادی هنگامی که دهلی قدیم، قلب نمادین و یک منطقه شهری بسیار گسترده بود، به عنوان پایتخت مدرن این کشور و مقر دولت انتخاب شد. دهلی به عنوان یکی از پرجمعیت ترین مناطق دنیا، ترکیبی عجیب از سنت و مدرنیته بوده و به عنوان یک مرکز مذهبی و شلوغ ترین دروازه بین المللی هند دارای اهمیت بسیاری است. قدمت این شهر به قدمت رودخانه تاریخی یامونا، یکی از مهم ترین رودخانه های مقدس هند است که دهلی قدیم را از دهلی جدید جدا نموده و دهلی نو در غرب آن و دهلی قدیم در شرق آن قرار گرفته اند. با خبرنگاران همراه باشید:

بازدید از جاذبه های دهلی را نباید فراموش کنید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

مسجد جامع (Jama Masjid)

مسجد جامع دهلی که یکی از بزرگ ترین مسجدهای هند محسوب می گردد و به عنوان آخرین بنای برجسته شاه دنیا شناخته می گردد. این بنا در سال 1658 میلادی تکمیل شده و دارای سه دروازه، چهار برج در چهار زاویه بنا و دو مناره 40 متری است. در ساخت این بنا از ماسه سنگ قرمز و سنگ مرمر سفید استفاده شده است و می توان تزئینات راه راه های عمومی را بر بدنه مناره ها و بنا مشاهده کرد. قابل ذکر است که بازدیدنمایندگان می توانند از مناره جنوبی این مسجد بالا رفته و منظره دیدنی دهلی قدیم را از آن بالا تماشا نمایند، سپس آنها می توانند حوض بزرگ وسط حیاط مسجد را که برای وضو دریافت و شستشوی دست و صورت نمازگزاران مورد استفاده قرار می گیرد، مشاهده نمایند. (بازدیدنمایندگان باید کفش های خود را پیش از ورود به محوطه مسجد درآورند و پوشش مخصوصی که ارائه می گردد، بپوشند و همچنین غیر مسلمانان نمی توانند در زمان برگزاری نماز وارد این محوطه شوند.) پس از آن، پیشنهاد می گردد که حتما چاندنی چواک (Chandni Chowk)، شاهراه اصلی دهلی قدیم، و منطقه تجاری اختصاصی به ویژه نایا بازار (Naya Bazaar) و گادودیا (Gadodial) از بازارهای ادویه مشهور هند را برای خرید و صرف غذا بازدید کنید. این بازار محلی است که بازدیدنمایندگان می توانند صدها نمونه از ادویه های مختلف و بذرهای گوناگون گیاهان را همچون تخم بادیان، زنجبیل، انار، زعفران، دانه نیلوفر آبی، انواع ترشیجات و چاشنی های مختلف را در آن مشاهده نمایند.

آدرس: Chandni Chowk, New Delhi, Delhi

بنای آکشاردام (Akshardham)

اگرچه این بنا یک مجموعه تاریخی محسوب نشده و به تازگی ساخته شده است (تاریخ خاتمه ساخت آن، سال 2007 است)، این ساختمان با شکوه بر اساس سبک سنتی طراحی شده و شبیه آثار قدیمی است. آرکشادام، دارای تزئینات بیرونی پیچیده و بسیار استادانه ای است که سبب شده تعداد بی شماری از گردشگران و بازدیدنمایندگان همه روزه از آن دیدن نمایند. بنای اصلی آن دارای 43 متر ارتفاع بوده و در بدنه آن انواع تزئینات و مجسمه هایی به شکل حیوانات، نقوش مذهبی و اسطوره ای، نوازندگان و …. اجرا شده که همگی از جنس ماسه سنگ صورتی هستند. در این بنا 234 ستون تزئین شده وجود دارد که سقف و 9 گنبد بزرگ آن را نگه می دارند. مجسمه هایی به شکل فیل، و مجسمه مرکزی به شکل یک حیوان با وزن 3 هزار تن، از دیگر نقاط جالب توجه آن هستند. در آرکشاردام یک سالن تئاتر ویژه نیز قرار گرفته است که در آن نحوه ساخت آن و مراحل ساختمان سازی به نمایش گذاشته می گردد. یک تور جذاب قایق رانی 15 دقیقه ای که گردشگران در طول راستا با بخش های مختلف تاریخ هند و تنوع فرهنگی این کشور روبرو می شوند، از دیگر دیدنی های این مجموعه به شمار می رود. پس از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا، در مجاورت آب نمای بزرگ این بنا، مراسم پایکوبی آب و نور و اجرای موسیقی برگزار شده که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس: Noida Mor, New Delhi, Delhi 110092

تالار اجتماعات و خیابان راجپات و راشتراپاتی (Rajpath and Rashtrapati Bhavan)

راج پات به معنی گذرگاه پادشاهی است که به یک خیابان بلوار مانند بزرگ در دهلی که معمولا مراسم آئینی و سنتی در آن برگذار می گردد، گفته می گردد. این راستا از اقامت گاه رسمی رئیس جمهور آغاز شده و بعضی از مهم ترین آثار شهر دهلی مانند ویجایا چوک (Vijay Chowk) و دروازه هند (India Gate) در این راستا قرار داشته و خیابان فوق تا ورزشگاه ملی ادامه پیدا می نماید. این خیابان زیبا و پهن دارای درختکاری و فضای سبز زیبایی در طرفین بوده و آب نما های شهری متعددی در آن قرار گرفته است.

از جمله مهم ترین برنامه هایی که در این خیابان برگذار می گردد می توان به مراسم 26 ژانویه یا روز جمهوری که مراسم رژه خاص و با شکوهی با حضور تماشاگران بی شماری در این خیابان اجرا می گردد، اشاره نمود. همچنین مراسم ویژه روز استقلال هند نیز همه ساله در این خیابان برگذار می گردد. در منتهی الیه غربی راجپات کاخ اقامت گاه ریاست جمهوری قرار گرفته است که بدون تردید یکی از با شکوه ترین ابنیه دهلی نو به شمار می رود. در ساخت این بنا از تلفیق معماری اروپائی و مغولان هند استفاده شده و بیش از 340 اتاق دارای تزئینات ویژه در این بنا وجود دارد. در موزه تالار راشتراپاتی (Rashtrapati Bhavan Museum) می توانید بخش هایی از این بنا را تماشا نموده و همچنین از آثار به نمایش گذاشته شده از رئیس جمهورهای پیشین این کشور بازدید کنید.

نکته مهم: اگر در ماه های فوریه و مارچ از این محل دیدن می کنید، حتما از باغ زیبای سبک مغولان هند (باغ ایرانی) که در کنار این مجموعه قرار گرفته است، بازدید کنید.

آدرس: Gates 30 & 35, Presidents Estate, New Delhi, Delhi 110004

رصدخانه جنتر منتر (The Jantar Mantar Observatory)

در نزدیکی قصر (Connaught) یکی از بزرگ ترین و شناخته شده ترین مناطق تجاری دهلی قرار گرفته است و در این منطقه باغ جنتر منتر که یکی از 5 رصدخانه ساخته شده توسط مهاراجا جای سینگ اول (Maharajah Jai Singh I) در سال 1725 میلادی محسوب می گردد، قرار گرفته است. این رصدخانه که به شکل مجموعه ای از ابنیه مختلف در داخل یک پارک است با هدف رصد حرکات ماه، خورشید و ستارگان ساخته شده و در آن تعداد زیادی آثار تاریخی که بسیار خوب باقی مانده اند قرار دارند. از جمله مهمترین آثار باقی مانده در این محل می توان به یک ساعت خورشیدی بسیار بزرگ که با نام (Prince of Dials) شهرت دارد، اشاره نمود.

آدرس: Sansad Marg, Connaught Place, New Delhi, Delhi 110001

باغ وحش و پارک ملی جانورشناسی (National Zoological Park)

این پارک به عنوان یکی از بهترین باغ وحش های آسیا شناخته شده و در سال 1959 میلادی تاسیس شده است. این باغ وحش محل زندگی و اقامت بیش از هزار و 500 گونه جانوری و پرنده های مختلف بوده و حیوانات موجود در این محل از تمامی قاره های دنیا جمع آوری شده و شامل انواع حیوانات آفریقایی، استرالیائی، آسیائی و … هستند. انواع شامپانزه، اسب آبی، میمون های عنکبوتی، گورخر، کفتار، گوزن، جگوار، ببر و … در این محل به نمایش گذاشته می شوند. یکی از بخش های جالب توجه این باغ وحش به ویژه برای بچه ها، بخش خزندگان است که در آن انواع مارها از جمله شاه کبری وجود دارد.

آدرس: Mathura Road, New Delhi, Delhi 110 003

مجموعه حوض خاص (The Hauz Khas Complex)

مجموعه حوض خاص یک روستا در جنوب دهلی نو است که در آن تعداد زیادی از آثار سنگی دوران پیش از تاریخ و باستان قرار گرفته است و در این روستا همچنین آثاری از حاکمان محلی مسلمان که در فاصله قرن 14 تا 16 در این محل حکومت می کردند نیز وجود دارد. از دیگر آثار باقی مانده در این محل می توان به بقایای یک دانشگاه تاریخی و مقبره فیروز شاه که در قرن 14 میلادی در دهلی حکومت می کرد اشاره نمود و مسجد کی (Ki Masjid) که به سبک لودی ساخته شده نیز در این محل قرار گرفته است. در این منطقه همچنین تعداد زیادی گالری هنری، بوتیک و رستوران وجود دارد.

آدرس: Hauz Khas, New Delhi, Delhi

منبع: الی گشت
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 468

به "بازدید از جاذبه های دهلی را نباید فراموش کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از جاذبه های دهلی را نباید فراموش کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید