بیماری مزمن کلیه را بشناسیم

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران/اصفهان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زمانی که فردی دچار بیماری مزمن کلیه است، اغلب در ابتدا علامتی ندارد و همین موضوع اهمیت غربالگری را نشان می دهد.

بیماری مزمن کلیه را بشناسیم

شهرزاد شهیدی، امروز (جمعه-22 اسفندماه) در وبینار علمی که به مناسبت روز جهانی کلیه با عنوان زندگی خوب با بیماری کلیه با حضور پزشکان فوق تخصص کلیه و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید، در مورد بیماری مزمن کلیه و راهکارهای زندگی با این بیماری، اظهار کرد: درد در بیماران کلیوی مربوط به سنگ کلیه شدید است و بیماری مزمن کلیه اغلب هیچ دردی ندارد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل به افرادی که در خطر بروز بیماری مزمن کلیه هستند، مانند مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون و افرادی که سابقه سنگ سازی مکرر داشته و یا بیماری ژنتیک مربوط به کلیه دارند، توصیه می کنیم به فواصل غربالگری شوند.

به گزارش خبرنگاران، این پزشک فوق تخصص کلیه گفت: ساده ترین روش غربالگری آزمایش کراتینین و آزمایش ادرار است که به راحتی در دسترس است و هزینه بالایی ندارد. با یاری این چند آزمایش ساده پزشکان می توانند کارکرد کلیه را اندازه گرفته و از ابتلا به بیماری کلیه مطلع شوند.

شهیدی در شرح انواع نارسایی های کلیه، گفت: دو نوع نارسایی کلیه وجود دارد. یک نوع نارسایی حاد کلیه است که طی چند ساعت و یا چند روز در اثر عوامل مختلف به ناگهان رخ می دهد و شخصی که کارکرد کلیه سالمی دارد به ناگهان مبتلا می گردد. نارسایی حاد کلیه سریع است و بیمار بستری می گردد و اغلب با همکاری بیمار، قابل درمان است.

وی ادامه داد: نوع دیگر، بیماری مزمن کلیه بوده که منجر به نارسایی مزمن کلیه می گردد. زمانی که کارکرد کلیه زیر 60 درصد گردد یا وجود خون و یا دفع پروتئین بیش از سه ماه طول بکشد، بیمار به آن مبتلا شده است. در نارسایی مزمن طول مدت مهم است و اغلب برگشت پذیر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: زمانی که فردی دچار بیماری مزمن کلیه است، در ابتدا اغلب علامتی ندارد و همین موضوع اهمیت غربالگری را نشان می دهد. علائمی مانند خارش، تنگی نفس، فشارخون بالا، ورم، کاهش حجم ادرار، رنگ پریدگی، تهوع، استفراغ و بی اشتهایی علائمی است که در مراحل خیلی پیشرفته ایجاد می گردد و در واقع مراحل انتهایی آسیب کلیه است.

این پزشک تاکید نمود: برای مطلعی از اینکه کلیه های ما سالم است افراد در خطر باید بسته به نوع بیماری بین سه تا 12 ماه آزمایش کلیه انجام دهند. برای مثال بعضی بیماری ها مانند بیماران روماتولوژی سه ماه یک بار کراتنین و آزمایش کامل ادرار آنان سنجیده می گردد و یا بیماران مبتلا به پرفشاری خون سالی یک بار آزمایش باید بدهند.

شهیدی در مورد راه های درمان گفت: باید اقداماتی انجام گردد تا سرعت بیماری را کند کنیم. فرمت زندگی تفاوت چندانی نمی کند و زندگی نرمال ادامه دارد، ضمن اینکه باید تغذیه را رعایت کرد، کنترل قند، فشار و چربی خون اجرا شده و هر نوع مصرف دود قطع گردد.

وی اضافه نمود: افراد از خود درمانی پرهیز نمایند و توجه داشته باشند که بعضی داروها به خصوص داروهای مسکن به کلیه آسیب می زند. همچنین افراد باید وزن خود را کنترل نمایند.

این پزشک در پاسخ به اینکه اگر درمان جواب ندهد چه باید کرد، گفت: در مرحله آخر، درمان جایگزین که دیالیز و پیوند است استفاده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1522

به "بیماری مزمن کلیه را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری مزمن کلیه را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید