این مرحله از خواب برای پیشگیری از آلزایمر (زوال عقل) نقش اساسی دارد

به گزارش واندر هنگر، اگر خواب موج آهسته کافی نداشته باشید، ممکن است با افزایش سن، خطر ابتلا به زوال عقل افزایش یابد. یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که افراد بالای 60 سال اگر هر سال فقط 1 درصد از این خواب عمیق را از دست بدهند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

این مرحله از خواب برای پیشگیری از آلزایمر (زوال عقل) نقش اساسی دارد

خواب موج آهسته سومین مرحله از چرخه خواب 90 دقیقه ای انسان است که حدود 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. این آرام ترین مرحله است که در آن امواج مغز و ضربان قلب کند می گردد و فشار خون کاهش می یابد.

خواب عمیق ماهیچه ها، استخوان ها و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می نماید و مغز ما را برای جذب اطلاعات بیشتر آماده می نماید. در سال 2023، تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به آلزایمر در هنگامی که موج آهسته در امواج مغزشان داشتند، در تست های حافظه بهتر عمل کردند.

متیو پاس، متخصص مغز و اعصاب، از دانشگاه موناش استرالیا در این مورد می گوید: خواب با موج آهسته یا خواب عمیق، از بسیاری جهات از مغز پیر حمایت می نماید، و ما می دانیم که خواب، دفع مواد زائد متابولیک از مغز را افزایش می دهد، از جمله تسهیل پاکسازی پروتئین هایی که در بیماری آلزایمر جمع می شوند.

با این حال، ما تا به امروز از نقش خواب با موج آهسته در ایجاد زوال عقل مطمئن نبوده ایم. یافته های نو نشان می دهد که از دست دادن خواب با موج آهسته ممکن است یک عامل ایجادنماینده نظر قابل تغییر باشد.

پاس و همکارانش از استرالیا، کانادا و ایالات متحده، یافته های به دست آمده از 346 شرکت نماینده در مطالعه قلب فرامینگتون را که دو مطالعه خواب شبانه را بین سال های 1995 تا 1998 و بین سال های 2001 تا 2003 را آنالیز کردند.

آنها در زمان مطالعه 2001-2003 هیچ سابقه ای از زوال عقل نداشتند و در سال 2020 بیش از 60 سال سن داشتند. این امر، به محققان این فرصت را داد تا با مقایسه مجموعه داده های موجود، به ارتباط بین دو عامل در طول زمان نگاه نمایند. یعنی خواب عمیقی که از آنالیز پلی سومنوگرافی به دست آمده بود و مقدار بروز زوال عقل تا سال 2018.

در طول 17 سال پیگیری، از 346 نغر، 52 مورد زوال عقل گرفتند. تعیین شد که مقدار خواب موج آهسته آن ها از سن 60 سالگی به بعد کاهش می یابد، به طوری که این کاهش در سنین 75 تا 80 سالگی به اوج خود می رسد.

در نهایت محققان متوجه شدند که هر درصد کاهش در خواب موج آهسته در سال، افزایش 27 درصدی خطر ابتلا به زوال عقل را در بر دارد. در خصوص شایع ترین نوع زوال عقل که همان آلزایمر باشد، این ارتباط به 32 درصد بود.

مقدار پایین خواب موج آهسته با خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی، مصرف دارو های تاثیرگذار روی خواب و داشتن ژن APOE ε4، که با آلزایمر مرتبط است، مرتبط بود.

البته قدت کنیم که نتیجه علی و معلولی نگیریم. چرا که ممکن است که همان فرایندهای مغزی که زوال عقل را باعث می شوند باعث کاهش خواب آهسته هم بشوند.

عجالتا می توانید روی مقدار خواب کافی خود نظارت کنید و البته راه هایی برای افزایش خواب آهسته هم وجود دارد.

این مطالعه در JAMA Neurology منتشر شده بود.

منبع: یک پزشک
انتشار: 18 خرداد 1403 بروزرسانی: 18 خرداد 1403 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2292

به "این مرحله از خواب برای پیشگیری از آلزایمر (زوال عقل) نقش اساسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مرحله از خواب برای پیشگیری از آلزایمر (زوال عقل) نقش اساسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید