این بار گوجه فرنگی ...

به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران/خراسان رضوی این روزها سریال افزایش قیمت کالاها به گوجه فرنگی رسیده و هر کیلو گوجه فرنگی در بازار حدود 20 هزار تومان به فروش می رسد. هر کسی علتی برای این گرانی بیان می کند اما به راستی دلیل این افزایش قیمت چیست و چه زمانی قیمت ها متعادل می شود؟

این بار گوجه فرنگی ...

برای بررسی این موضوع به میدان بار مرکزی مشهد مراجعه کرده و ضمن بازدید از شرایط خرید و فروش این محصول و سایر میوه و سبزیجات در این خصوص با بارفروشان و میوه فروشان به گفت وگو پرداختیم.

میدان بار میوه و تره بار سپاد مشهد مانند همیشه مملوء از وانت های میوه فروشانی است که در حال خرید انواع میوه و سبزی برای تکمیل سبد کالای خود هستند. بارفروشان نیز در پی آن هستند که محصولات خود را هرچه سریع تر و بیش تر به فروش برسانند. افزایش قیمت ها اما روی این صنف نیز تأثیر گذاشته و کاهش خرید و فروش را در پی داشته، این را می توان از وانت های نیمه خالی که بازار را ترک می کنند به خوبی فهمید.

در میان تمام میوه و سبزی هایی که هر روز بر قیمتشان افزوده می شود، گوجه فرنگی بیش ترین افزایش قیمت را داشته و این روزها قیمت هر کیلو گوجه در کفِ بازار به حدود 20 هزار تومان رسیده است. قیمت ها در میدان بار نیز به همان نسبت افزایش پیدا کرده و با پرس وجویی ساده می توان فهمید بسته به کیفیت و نوع، قیمت گوجه فرنگی از کیلویی 5000 تومان برای گوجه درجه دو سردخانه ای تا کیلویی 18 هزار تومان برای گوجه درجه یک گلخانه ای متغیر است، به همین دلیل میوه فروشان کمتر به سراغ گوجه فرنگی رفته یا به میزان کمتری خریداری می کنند.

بارفروشان دلیل این افزایش قیمت را به عواملی همچون کمبود گوجه فرنگی در بازار در پی تغییر فصل و صادرات گوجه جنوب به کشورهای همسایه نسبت می دهند و در گفت وگو با خبرنگاران تأکید می کنند که بارفروشان نقشی در این افزایش قیمت ندارند. با این گرانی ها آنان نه تنها سودی نمی برند بلکه با کاهش فروش نیز روبرو می شوند.

این افراد همچنین اضافه می کنند که عوامل دیگری مانند افزایش هزینه بار، کارگر و بسته بندی نیز در افزایش قیمت میوه ها نقش دارند و انتظار نمی رود که با شرایط قیمت ها آنچنان که باید کاهش پیدا کنند.

یک بارفروش به خبرنگاران می گوید که در این شرایط اقتصادی اگر قیمت ها بیش از اندازه کاهش پیدا کند، کلی فروشان و بارفروشان ضرر می کنند. او برگشت قیمت ها به قیمت های سابق را دور از انتظار می داند و تأکید می کند که مگر با اراده خدا قیمت ها کاهش پیدا کند.

میوه فروشان اما نارضایتی بیش تری از این گرانی ها دارند. یک میوه فروش در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دلالان عمده دلیل افزایش قیمت ها هستند، می گوید که این افزایش روزانه قیمت ها باعث کاهش قدرت خرید مردم و کاهش فروش آنان شده است.

وی با اشاره به کاهش حدود 40 درصدی فروش در ماه های اخیر، ادامه می دهد که در گذشته روزانه دو وانت میوه و سبزی از میدان بار تهیه می کرده اما اکنون تنها می تواند یک وانت بار بخرد.

در این میان رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد معتقد است افزایش قیمت گوجه فرنگی در پی تغییر فصل و سرمازدگی بخشی از محصولات پوششی رخ داده و با ورود گوجه فرنگی های جنوب قیمت ها در حال ریزش است. او همچنین پیش بینی می کند که قیمت ها تا کیلویی 3000 تومان نیز کاهش یابد.

حیدر ساکن برجی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه افزایش قیمت گوجه فرنگی در پی تغییر فصل رخ داده، اظهار می کند: امسال سرمازدگی بخشی از گوجه فرنگی های پوششی که در روزهای تغییر فصل وارد بازار می شد و از افزایش زیاد قیمت ها جلوگیری می کرد، موجب شد مدتی کمبود در بازار ایجاد شده و قیمت ها افزایش زیادی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق معمولا هر چند سال یکبار که هوا زودتر سرد می شود اتفاق می افتد، تصریح می کند: امسال اما این افزایش قیمت بیش از سال های گذشته بود و باعث شد قیمت ها در هفته گذشته تا کیلویی 16 هزار تومان هم در میدان بار برسد. البته چند روزی است قیمت ها فرایند کاهشی به خود گرفته و امروز متوسط قیمت گوجه فرنگی به حدود 11 هزار تومان رسیده است.

ساکن برجی در خصوص تأثیر صادرات بر افزایش قیمت محصولات نیز می گوید: صادرات در افزایش قیمت ها اثرگذار است اما به میزانی نبوده که چنین افزایش قیمتی را رقم بزند.

وی بیان می کند: در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی در میدان بار بین کیلویی 5 تا 12 هزار تومان است و پیش بینی می شود با ورود گوجه های جنوب فرایند کاهش قیمت ادامه داشته باشد و قیمت ها بین کیلویی 3 تا 5 هزار تومان نیز برسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد همچنین با بیان اینکه فرایند قیمت ها در بیشتر میوه ها کاهشی است، عنوان می کند: به جز پرتقال و انگور که امسال کاهش تولید داشتند و قیمت آن ها افزایش پیدا کرده است، در سایر محصولات کاهش قیمت داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1303

به "این بار گوجه فرنگی ..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بار گوجه فرنگی ..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید