اسنودن: گزینه ترامپ برای ریاست سیا ممکن است در اروپا بازداشت گردد

به گزارش واندر هنگر، ادوارد اسنودن بیان کرد که محتمل است که نامزد ریاست سازمان سیا در صورت سفر به اروپا به دلیل اتهامات مطرح شده مبنی بر مشارکت در برنامه شکنجه در زندان های محرمانه آمریکا، بازداشت گردد.

اسنودن: گزینه ترامپ برای ریاست سیا ممکن است در اروپا بازداشت گردد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور در پیامی در توئیتر نوشت: یک نکته جالب: هاسپل، رییس جدید سیا که چندین نفر را شکنجه نموده است، محتمل است بر اساس شکایت دادستان فدرال آلمان در سفر به اروپا و ملاقات با روسای سازمان اطلاعات کشورهای دیگر با حکم بازداشت روبرو گردد.

بر اساس شکایت دادستان فدرال آلمان، هاسپل سرپرست دو روانشناس بوده است که مسوول تدوین برنامه شکنجه علیه مظنونان تروریستی در زندان های محرمانه سازمان سیا و زندان گوانتانامو بوده است.

جینا هاسپل، یکی از افسران برجسته اطلاعاتی سیا است که دونالد ترامپ روز گذشته او را به عنوان جانشین مایک پامپئو نامزد ریاست جدید این سازمان معرفی نموده است که در صورت تصویب کنگره، نخستین زن در تاریخ آمریکا خواهد بود که به این مقام می رسد.

جینا هاسپل یکی از باسابقه ترین افسران سیا است که 30 سال سابقه کار اطلاعاتی دارد. با وجود این، رسانه های آمریکا از او به عنوان چهره مناقشه برانگیزی یاد می نمایند چراکه گفته شده او از حامیان شکنجه در بازپرسی های سیا است و همچنین این سازمان تحت نظر او یک زندان مخفی در تایلند دایر نموده بود.

این گزارش ها مربوط به سال 2002 (یک سال پس از حملات 11 سپتامبر) است که طی آن فاش شد، سیا با دایر کردن یک زندان مخفی در تایلند تحت ریاست هاسپل، بازداشت شدگان و مظنونان عضویت در گروه القاعده را شکنجه می کرد.

بنابر این گزارش ها، ماموران سیا در این زندان های مخفی که به مراکز سیاه شهرت یافته بودند از روش های پیشرفته بازپرسی استفاده می کردند؛ روش هایی چون غرق مصنوعی با ریختن آب به روی صورت زندانی.

این مراکز سیاه با به قدرت رسیدن باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و مخالفت او با شکنجه تعطیل شد. اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی پس از راه یافتن به کاخ سفید نسبت به استفاده از روش های سخت گیرانه با هدف پیشگیری از حملات تروریستی در خاک آمریکا ابراز تمایل نموده است.

به همین علت نامزدی جینا هاسپل به عنوان گزینه جدید ریاست سازمان سیا با واکنش وکلای حقوق بشری چون کریستوفر اندرز، معاون دفتر واشنگتن اتحادیه دفاع از حقوق مدنی آمریکا (که یک نهاد غیردولتی است) روبه رو شده که به نیویورک تایمز گفته این انتخاب بسیار نگران نماینده است.

بر اساس گزارش های رسانه های آمریکایی، جینا هاسپل به عنوان یک افسر مخفی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 2002، روی پرونده شکنجه دو مظنون تروریستی کار نموده. او بعدا در عملیات امحای نوارهای ویدیویی که از جلسات بازپرسی خشن و وحشیانه آنها در زندان مخفی در تایلند ثبت و ضبط شده بود، شرکت نموده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 599

به "اسنودن: گزینه ترامپ برای ریاست سیا ممکن است در اروپا بازداشت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنودن: گزینه ترامپ برای ریاست سیا ممکن است در اروپا بازداشت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید