احکام جدید پادشاه عمان درباره مجلس، انتقال قدرت و معین ولیعهد

به گزارش واندر هنگر، سلطان عمان امروز دو فرمان سلطنتی در مورد تاسیس شورای عمان و تدوین اساسنامه دولت صادر کرد که شامل تدوین سازوکار معین و ثابت انتقال قدرت و معین ولیعهد می گردد.

احکام جدید پادشاه عمان درباره مجلس، انتقال قدرت و معین ولیعهد

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

رسانه های رسمی عمان امروز، دوشنبه اعلام کردند، سلطان این کشور علاوه بر قانون جدید مجلس، اساسنامه جدیدی برای سازوکار انتقال قدرت و معین ولیعهد اعلام نموده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عمان، سلطان هیثم بن طارق، سلطان عمان امروز دو فرمان سلطنتی در مورد تاسیس شورای عمان و تدوین اساسنامه دولت صادر کرد که شامل تدوین سازوکار معین و ثابت انتقال قدرت و معین ولیعهد می گردد.

در راستای اجرای سند چشم انداز 2040 در این دو حکم به صدور اساسنامه دولت و صدور قانون شورای عمان (مجلس) اشاره شده است. به طوریکه شامل حکم شماره شش به عنوان مهمترین دستور می گردد؛ حکمی که مربوط به تدوین سازوکار معین و ثابت گذار قدرت در این کشور و تدوین سازوکار معین ولیعهد، بیان وظایف و اختیارات اوست.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عمان، همچنین در این احکام آمده است، قانون اساسی این کشور حقوق و آزادی های بیشتری را برای شهروندان تضمین می نماید به طوریکه ایجاد سازوکار جدید و معین برای انتقال قدرت در کشور، تدوین سازوکار معین ولیعهد، بیان مسؤولیت و اختیارات او، تاکید بر اصل حاکمیت قانون و استقلال دستگاه قضا به عنوان اصل حکومتی در کشور را مد نظر قرار می دهد.

این خبرگزاری اضافه نمود: احکام جدید همچنین احیای تحقیقات علمی، توجه به مبتکران و مخترعان، حق زندگی و عزت انسانی، زندگی امن و حفظ حریم خصوصی را تضمین می نمایند و بخش زندان ها و کانون های اصلاح و تربیت را تحت نظارت مستقیم قضایی قرار می دهند و حفاظت از میراث ملی را تضمین و هرگونه تعدی به آن و تجارت آثار فرهنگی و ملی را جرمی قلمداد می نمایند که باید مشمول قانون مجازات گردد.

این خبرگزاری همچنین ادامه داد: در راستای حکمرانی موسسات کشور اساسنامه مربوطه فصلی خاص برای پیگیری عملکرد نهادهای دولتی و نظارت بر آنها در نظر گرفته و این کار با ایجاد کمیته پیگیری سلطنتی محقق خواهد شد که مسؤولیت پیگیری و ارزیابی عملکرد وزیران، معاونان وزیران و افراد مسؤول را برعهده دارد و نیز متنی خاص مربوط به سیستم نظارت اقتصادی و اداری بر دولت در راستای حمایت از نقش آن در تحقق حکمرانی اختصاص داده شده است.

سلطان هیثم بن طارق آل سعید قدرت را یک سال پیش در پی مرگ سلطان قابوس به دست گرفت که هیچ ولیعهدی نداشت. این فرامین نیز به مناسبت یک سالگی سطلنت سلطان هیثم بن طارق صادر شده اند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1356

به "احکام جدید پادشاه عمان درباره مجلس، انتقال قدرت و معین ولیعهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احکام جدید پادشاه عمان درباره مجلس، انتقال قدرت و معین ولیعهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید