2500 بیمار خارجی از درمان 4 هزار دلاری ناباروری در ایران استفاده کردند

به گزارش واندر هنگر، ناباروری یک خانواده را از جنبه های متعددی متاثر می نماید و از این رو همیشه اهمیت بسیاری در جامعه داشته است، زمانی ایرانی ها برای درمان ناباروری به خارج می رفتند و ارز می بردند اما امروز پای 2500 خارجی هم برای درمان ناباروری به کشور باز شده است.

2500 بیمار خارجی از درمان 4 هزار دلاری ناباروری در ایران استفاده کردند

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فاطمه سامعی، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع درمان ناباروری یکی از موضوعات اساسی بخش درمان و سلامت کشور بود.

در آن سال ها به دلیل نبود دانش بومی کافی، دو گروه از بیماران شامل بیماران قلبی و بیماران ناباروری برای درمان به خارج از کشور می رفتند و برای درمان از منابع ارزی استفاده می کردند.

در سال های اولیه پس از انقلاب که جهاد دانشگاهی برای پرکردن خلاء های آموزشی و علمی در کشور پا به میدان گذاشت و با توجه به احساس احتیاج به تخصص در درمان ناباروری در کشور، یکی از حوزه هایی که جهاد دانشگاهی به آن ورود کرد، بحث درمان ناباروری بود.

براین اساس، پژوهشگاه رویان در زیر مجموعه جهاد دانشگاهی تشکیل شد و سپس مراکز خصوصی درمان ناباروری شکل دریافتد تا در نتیجه کوشش 40 ساله کشور هم اکنون حدود 70 مرکز درمان ناباروری در کشور وجود داشته باشد که رویان تنها یکی از این مراکز است.

ناباروری موضوعی است که یک خانواده را از جنبه های متعددی متاثر می نماید و از این رو این مشکل همیشه دارای اهمیت به سزایی در جامعه بوده است، زمانی ایرانی ها برای درمان ناباروری به خارج از کشور می رفتند و ارز می بردند اما امروز نه تنها ایرانی ها از خروج از کشور برای دریافت این خدمت بی احتیاج شده اند حتی پای خارجی ها هم برای درمان ناباروری به کشور باز شده است.

اما امروز دیگر درمان ناباروری در کشور تنها دارای متقاضی داخلی نیست، چند سالی است که موضوع توریسم درمانی در کشور شکل گرفته و به صورت جدی به عنوان یکی از منابع درآمدی خوب دنبال می گردد؛ بخشی از این جریان تجاری در پژوهشگاه رویان در حال وقوع است.

در باره توریسم درمانی و پذیرش بیماران خارجی در بخش درمان ناباروری با مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان و مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان گفت وگو نموده ایم.

2500 بیمار نابارور خارجی به ایران آمدند

فارس: مرکز رویان به عنوان مرکز درمان ناباروری در کشور یکی از مراکز شناخته شده است، در سال های اخیر علاوه بر شناخته شدن توانایی مراکز درمان ناباروری برای ایرانی های دارای مشکل ناباروری، حتی از خارج از ایران هم بیمارانی با قابلیت های ایران در این زمینه پزشکی آشنا شده اند و شاهد ورود تورسیم با هدف درمان به کشور هستیم، تاکنون چند زوج خارجی برای درمان ناباروری فقط به رویان مراجعه نموده اند؟

ضرابی: تاکنون 2500 زوج خارجی برای درمان به رویان مراجعه نموده اند و این تعداد از پذیرش دارای زوج های دارای مشکل ناباروری از 46 کشور دنیا در سال های گذشته بوده اند. این موضوع که پذیرش از کشورهای متنوع اجرا شده بسیار مهم است و نشان از معرفی پتانسیل مراکز درمان ناباروری در ایران در منطقه و دنیا و حتی شناخته شدن رویان به عنوان یکی از ارائه نمایندگان جدی خدمات ناباروری دارد.

این افراد یا از ایرانی های مقیم کشورهای مختلف هستند که برای درمان به رویان مراجعه می نمایند یا دارای ملیت های کشورهای دیگر هستند که این خدمات را در ایران دریافت نموده اند و در حال حاضر برای پذیرش 5 زوج غیر ایرانی به صورت روزانه آمادگی فنی و علمی در رویان وجود دارد.

هر زوج نابارور خارجی برای درمان در ایران حدود 4 هزار دلار هزینه می نماید

به طور متوسط هر زوج خارجی برای درمان ناباروری در ایران چقدر هزینه می نمایند و تورسیم درمانی در این بخش چقدر برای رویان و برای کشور درآمد ارزی داشته است؟

ضرابی: علاوه بر معرفی توانمندی های ایران به دنیا در زمینه علم درمان ناباروری، این موضوع قطعا برای کشور و رویان درآمدزا هم است و از این جهت هم اهمیت دارد. کل هزینه درمان برای هر بیمار بیش از حدود 4 هزار دلار تمام می گردد، البته اینطور نیست که هر بیمار دقیقا 4 هزار دلار در ایران هزینه کند، به این معنا که ممکن است یک بیمار برای درمان ناباروری مراجعه کند و با هزینه حدود 2 هزار دلار درمان را دریافت کند و از کشور خارج گردد در عین حال ممکن است بیماری که برای درمان مراجعه می نماید حتی بیش از 4 هزار دلار هزینه کند تا مراحل درمان کامل گردد.

بنابراین پرداختی بیماران خارجی با توجه به شرایط و مراحل درمان متفاوت بوده است که به این دلیل در حال حاضر به جز اینکه می گویم متوسط پرداختی هر بیمار 4 هزار دلار است، نمی توانم درباره مجموع درآمد ارزی حاصل از ارائه خدمات به بیماران خارجی عدد دقیق اعلام کنم.

علاوه بر درآمدهای مستقیم ناشی از درمان ناباروری، رویان مجموعه خدمات دیگری هم به بیماران خارجی ارائه نموده است از جمله خدمات مربوط به دیگر بخش های سفر بیماران خارجی شامل، رزرو بلیت، رزرو هتل، جابه جایی، برنامه های بازدید و سفر داخلی. شرکت بن یاخته های رویان فقط در سال گذشته (سال 97) حدود 100 هزار دلار درآمد ارزی در این زمینه کسب نموده است.

در یک حساب و کتاب سرانگشتی 2500 زوج برای درمان ناباروری به رویان مراجعه نموده اند و هر درمان حدود 4 هزار دلار هزینه دارد، پس حدود 10 میلیون دلار درآمد ارزی حاصل شده است، علاوه بر این مبلغ حدود 100 هزار دلار هم از ارائه دیگر خدمات سفر به این توریسم ها درآمد کسب شده است.

البته قطعا آنچه که بیماران خارجی بابت هزینه های درمانی پرداخت کردند سه تا چهار برابر این مبلغ (100 هزار دلار) بوده است که آمار دقیق را پژوهشگاه رویان می تواند اعلام کند.

بنابراین، مجموع درآمدهای ارزی خدمات توریسم درمانی از هزینه های مستقیم درمان و هزینه های جانبی سفر تشکیل می گردد.

فارس: آماری از اینکه در هر سال در مجموع چه تعداد بیمار خارجی برای درمان ناباروری به ایران وارد می گردد دارید؟

ضرابی: به دلیل در کشور مراکز متعدد درمان ناباروری وجود دارد، آمار کلی از مجموع بیماران خارجی که برای درمان ناباروری به کشور می آیند در اختیار ندارم اما رویان یکی از مراکز بزرگ درمان ناباروری در کشور و بخش زیادی از فعالیت های این درمان در رویان در جریان است.

شانس موفقیت درمان ناباروری 40 درصد است

فارس: در سال های اخیر با افزایش مراکز در زمینه درمان ناباروری در کشور، میزان متقاضیان این خدمت هم بیشتر شده است، با توجه به اطلاعاتی که در اختیار این بیماران قرار داده می گردد امید به درمان قطعی ناباروری این مشکل حاصل شده است، در عمل میزان موفقیت درمان ناباروری چقدر است؟

ضرابی: میزان موفقیت درمان ناباروری حدود 35 تا 40 درصد است که آمار دنیای برای میزان موفقیت در مراکز درمان ناباروری هم همین حد است. برخلاف بعضی مراکز که دیده ایم که تبلیغاتی از درمان 100 درصدی ناباروری می نمایند ما واقعیت را اعلام می کنیم و اغراق نمی کنیم.

حتی شاید بتوان گفت که درصد موفقیت در بیماران خارجی کمی از بیماران ایرانی بیشتر است، شاید به این دلیل است که آنها در تامین هزینه ها مسئله ای ندارند و شاید از این بابت استرس کمتری دارند، علاوه بر این بسیاری از بیمارانی که برای درمان ناباروری به ایران مراجعه می نمایند از نظر اخلاقیات و اعتقادات به ما نزدیک هستند و از بابت رعایت مسایل اخلاقی به متخصصان ایرانی اعتماد بیشتری دارند که شاید این موضوع هم در کاهش استرس آنان تاثیر گذار است. در مجموع این عوامل می تواند در نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد و در نتیجه دریافت از درمان ناباروری موثر واقع گردد.

تبلیغات زیادی از سرانجام مشکل ناباروری و درمان قطعی ناباروری حتی در سطح شهر دیده می گردد اما آمار دنیای احتمال موفقیت در درمان ناباروری را حدود 40 درصد می داند، البته تجربه نشان داده درصد موفقیت در بیماران خارجی بیشتر از بیماران ایرانی است.

سالانه 250 بیمار جدید درمان ناباروری را شروع می نمایند

فارس: با توجه به اطلاعاتی که از رشد ناباروری حکایت دارد، به طور متوسط هر سال چه تعداد بیمار برای درمان ناباروری مراجعه می نمایند؟

ضرابی: در بحث درمان ناباروری به طور متوسط سالانه 200 تا 250 بیمار جدید را علاوه بر بیمارانی که در سیکل درمان هستند پذیرش می کنیم.

سال جاری تا این لحظه که نیمه اول سال در حال سپری است رشد بسیار خوبی را در این زمینه داشته ایم و در چهار ماهه نخست سال 98 توانسته ایم بیش از 100 بیمار جدید را برای درمان ناباروری پذیرش کنیم.

البته در شرکت بن یاخته های رویان به جز بحث ناباروری در بحث سلول درمانی هم فعالیت داریم و بیماران متقاضی سلول درمانی را هم پذیرش می کنیم و به این بیماران خدمات سلول درمانی در زمینه بیماری هایی از جمله چشم، قلب، ارتوپدی و پوست ارائه می گردد.

انجام 7 هزار سیکل درمان ناباروری در هر سال

فارس: در مجموع در هر سال چه تعداد درمان ناباروری در رویان انجام می گردد و سهم بیماران خارجی نسبت به بیماران داخلی چقدر است؟

ضرابی: در عمل شرکت بن یاخته های رویان مسؤول جذب بیماران خارجی برای درمان ناباروری است و درمان در پژوهشگاه رویان انجام می گردد که در مجموع در رویان سالانه نزدیک به 7 هزار سیکل درمان انجام می گردد که اغلب افرادی که از خدمات استفاده می نمایند ایرانی هستند.

سالانه حدود 7 هزار سیکل درمان ناباروری در رویان انجام می گردد و در هر سال به طور متوسط 200 تا 250 بیمار جدید هم سیکل درمان را شروع می نمایند که اغلب آنان ایرانی هستند.

برنامه توسعه توریسم درمانی به وسیله دفتر نمایندگی خارجی

فارس: یکی از الزامات توسعه توریسم درمانی، گسترش فعالیت های بین المللی و افزایش ارتباط با نهادهای خارجی است که در این زمینه تاسیس نمایندگی در کشورهای دیگر می تواند به تسهیل ارتباطات یاری کند، چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

ضرابی: پژوهشگاه رویان و شرکت بن یاخته های رویان در کشور عمان در شهر مسقط و در اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل دفتر نمایندگی دارد و اخیرا هم مذاکراتی اجرا شده که بتوانیم در کشور امارات در شهر دبی دفتر نمایندگی داشته باشیم.

داشتن دفتر نمایندگی از برنامه های جدی در دستور کار است و در اهداف این مرکز دنبال می گردد.

افزایش هزینه اقلام مصرفی و دارو در درمان ناباروری

فارس: متقاضیان دریافت خدمات ناباروری رویان از افزایش هزینه های درمان در این مرکز خبر می دهند.

ضرابی: رویان یک نهاد عمومی غیردولتی است و تعرفه های آن طبق تعرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

اما قیمت مواد مصرفی و قیمت دارو که به نرخ دلار و قیمت بازار وابسته است نسبت به قبل افزایش جدی یافته است. بسیاری از داروها افزایش قیمت داشته اند و بعضی داروها هم بسیار گران شده اند. با این حال به دلیل حمایت های دولتی از خانواده های ایرانی که همیشه ارایه شده و در حال حاضر هم ادامه دارد، هزینه های درمان ناباروری برای خانواده های ایرانی به مراتب کمتر از هزینه های دریافتی از بیماران خارجی است.

افزایش چشم گیر قیمت مواد مصرفی و دارو که به نرخ دلار و قیمت بازار وابسته است، هزینه های درمان ناباروری را افزایش داده است، البته در بخش بیماران خارجی هم هزینه ها به دلار است و نرخ دلاری تغییری نداشته است.

فارس: آیا هزینه های درمان ناباروری برای بیماران خارجی افزایش یافته است؟

ضرابی: هزینه های درمان در بخش بیماران خارجی براساس دلار است و قیمت های براساس نرخ دلار هیچ تغییری نداشته است. البته همیشه قیمت درمان ناباروری در ایران نسبت به سایر مراکز مشابه خارجی برای بیماران خارجی پایین تر و به صرفه تر بوده است که این مزیت رقابتی در قیمت هنوز هم پابرجاست. برای مثال قیمت درمان ناباروری برای بیماران خارجی در پژوهشگاه رویان تقریبا یک سوم قیمت درمان در یک مرکز درمان در اروپا یا آمریکا است، از این رو با توجه به سطح علمی مناسب مراکز درمان ناباروری در کشور، ایران کماکان گزینه مناسبی برای بیماران خارجی و به ویژه بیماران منطقه برای درمان ناباروری محسوب می گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 345

به "2500 بیمار خارجی از درمان 4 هزار دلاری ناباروری در ایران استفاده کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2500 بیمار خارجی از درمان 4 هزار دلاری ناباروری در ایران استفاده کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید