آنکارا: مسئله قبرس باید بر اساس برابری حاکمیتی مذاکره گردد

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز سه شنبه در سخنانی اعلام نمود: مسئله قبرس باید بر اساس برابری حاکمیتی مذاکره گردد.

آنکارا: مسئله قبرس باید بر اساس برابری حاکمیتی مذاکره گردد

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: اگر برابری حاکمیتی وجود داشته باشد، راهکار دو دولتی نیز امکان پذیر می گردد. همچنین؛ اگر برای تقسیم درآمد حاصله از منابع طبیعی در قبرس راهکاری پیدا کنیم، 50 درصد مسئله مدیترانه شرقی را حل خواهیم کرد.

این در حالیست که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چندی پیش و به مناسبت سالگرد اعلام جمهوری در قبرس شمالی که فقط کشورش آن را به رسمیت می شناسد، وارد این بخش از جزیره قبرس شد و طی سخنانی گفت: امروز دو ملت و دو دولت جدا در جزیره قبرس وجود دارد و گفت وگو براساس راهکار تشکیل دو کشور مبتنی بر مساوات و برابری در اعمال حاکمیت، لازم است. بخش تُرک نشین قبرس با وجود اینکه در این جزیره هدف قرار گرفته اند اما با آزادی و کرامت و سربلند زندگی می نمایند.

وی همچنین گفت که امکان هرگونه همکاری با بخش روم نشین قبرس بعد تضعیف شدن این بخش با قدرت سلاح در 1963 میلادی و نابودی به وسیله کودتای شورای نظامی یونان در سال 1974 وجود ندارد.

لازم به ذکر است، دلیل اصلی شدت دریافت تنش ها میان ترکیه و یونان، اقدام ترکیه در انجام اکتشاف و استخراج نفت و گاز از دریای مدیترانه و مناطق نزدیک به جزایر یونان است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1528

به "آنکارا: مسئله قبرس باید بر اساس برابری حاکمیتی مذاکره گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: مسئله قبرس باید بر اساس برابری حاکمیتی مذاکره گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید