کشف قدیمی ترین طوفان سیاهچاله ای ابرپرجرم

به گزارش واندر هنگر، طوفانی بزرگ در ابتدای شکل گیری دنیا، می تواند دانشمندان را در درک بهتر نحوه تعامل کهکشان ها و سیاهچاله های مرکزی آن ها کمک کند.

کشف قدیمی ترین طوفان سیاهچاله ای ابرپرجرم

خبرنگاران| بیشتر کهکشان ها، اگر نگوییم همه آنها، یک سیاه چاله بزرگ در هسته خود دارند. به اسم مثال کهکشان ما، کهکشان راه شیری، یک سیاهچاله غول پیکر معروف به Sagittarius A در مرکز خود دارد که حدود 4.3 میلیون بار پرجرم تر از خورشید است.

به گزارش خبرنگاران؛ کهکشان ها و سیاه چاله های بزرگ آنها ، رابطه تنگاتنگی با هم دارند. به نظر می رسد این اجرام با هم تکامل می یابند؛ شاید به وسیله باد هایی که سیاه چاله های مرکزی در هنگام بلعیدن گاز و گرد و غبار ایجاد می نمایند. جاذبه سیاه چاله ها ریزش این مواد به درونش را به سرعت بسیار بالایی می رساند ، که باعث آزاد شدن انرژی شده که می تواند مواد دیگری را به بیرون پرتاب کند.

طوفانی بزرگ در ابتدای شکل گیری دنیا، می تواند دانشمندان را در درک بهتر نحوه تعامل کهکشان ها و سیاهچاله های مرکزی آن ها کمک کند.

تاکوما ایزومی، محقق رصدخانه نجومی ملی ژاپن (NAOJ) در بیانیه ای گفته است: سوال این است که چه زمانی باد های کهکشانی در کیهان به وجود آمده اند؟ این یک سوال مهم است، زیرا به یک مسئله بسیار مهم در نجوم مربوط می گردد: چگونه کهکشان ها و سیاه چاله های بزرگ باهم تکامل یافته اند؟

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ سوبارو ژاپن در هاوایی بیش از 100 دوتایی کهکشان-سیاهچاله ابرپرجرم یافتند که حداقل 13 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند، به این معنی که بیش از 13 میلیارد سال پیش وجود داشتند؛ به عبارتی 13 میلیارد سال طول کشیده تا نور آن ها به زمین برسد. در آن موقع، عالم نسبتا جوان بود. در نظر داشته باشید که بیگ بنگ در حدود 13.82 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است .

در مرحله بعدی، تیم محققان با استفاده از آرایه آلما (ALMA)، شبکه ای از تلسکوپ های رادیویی قدرتمند در شیلی، حرکت گاز درون این کهکشان ها را مطالعه کردند. داده های آلما کهکشانی موسوم به 010038.5 + HSC J124353.93 را نشان میداد که باد کهکشانی ای با سرعت 1.8 میلیون کیلومتر در ساعت منتشر می کند؛ آنقدر سریع که بتواند اندازه زیادی از مواد را به بیرون راهنمایی کند و فعالیت های ستاره سازی را به تاخیر بیندازد.

کهکشان 010038.5 + HSC J124353.93 در فاصله 13.1 میلیارد سال نوری از ما قرار گرفته است که آن را به کشفی رکوردشکن تبدیل می کند. اولین کهکشان شناخته شده با باد کهکشانی قابل ملاحظه در فاصله حدود 13 میلیارد سال نوری قرار گرفته است. نتایج نو، که در مجله Astrophysical Journal به صورت آنلاین منتشر شد، پیوند بسیار محکم و قدیمی بین کهکشان ها و سیاه چاله های مرکزی آن ها را روشن میکند.

ایزومی می گوید: مشاهدات ما از شبیه سازی های رایانه ای اخیر با دقت بالا پشتیبانی می نماید، که پیش بینی نموده بودند رابطه تکامل یکپارچه حتی در حدود 13 میلیارد سال پیش هم برقرار بوده است. ما در حال برنامه ریزی برای مشاهده تعداد زیادی از چنین اجرامی در آینده هستیم و امیدواریم این مسئله برای ما روشن گردد که آیا تکامل اولیه ای که در این جرم دیده میگردد تصویر دقیقی از عالم آن موقع است یا خیر.

منبع: space.com

منبع: فرادید
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1734

به "کشف قدیمی ترین طوفان سیاهچاله ای ابرپرجرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین طوفان سیاهچاله ای ابرپرجرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید