کاروانسرای برد شیراز در شهرستان بوانات رصد خانه می گردد

به گزارش واندر هنگر، جلسه کارگروه گردشگری استان فارس با هدف آنالیز مسائل و مسائل گردشگری شهرستان بوانات برگزار گردید.

کاروانسرای برد شیراز در شهرستان بوانات رصد خانه می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، دوازدهمین جلسه کارگروه گردشگری، به ریاست ابراهیم فروزانی معاون گردشگری و امور زائران استانداری استان فارس و با حضور مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس و سایر مسئولان استانی و شهرستانی با موضوع شهرستان بوانات و دستور کار طرح احیای جاده تاریخی ابریشم و کاروانسرای برد شیراز در بوانات، تکمیل موزه بوانات، واگذاری زمینهای حریم و محدوده تفرجگاه های محمد حنفیه سوریان بوانات، پیر کدویه بخش مزایجان بوانات و ده زیارت و تامین اعتبار و تخصیص بودجه جهت ایجاد زیر ساختهای گردشگری و مذهبی روستاهای هدف گردشگری امام زاده بزم، سیمکان و قنات ابراهیم، صبح سه شنبه 25 دیماه جاری، در محل استانداری فارس برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه حسین پور اسد مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بوانات در مورد طرح احیای جاده تاریخی ابریشم در مجاورت کاروانسرا برد شیراز اظهار کرد: شواهدی وجود دارد که نشان دهنده عبور یکی از انشعابات جاده ابریشم در راستا شیراز- قادرآباد- جشنیان چهرک- یزد است، احیای این جاده نه تنها باعث کوتاه تر شدن مسافت 100 کیلومتری راستا شیراز - یزد می گردد بلکه می تواند باعث پیوند گفتگوی تمدن ها، مبادلات مالی سیاسی و فرهنگی، توسعه روستاها، آبادی ها و شهرهای در راستا، توسعه صنعت گردشگری، توریسم و اشتغال و از همه مهمتر اتصال تمدن جهانی پارسیان(پارسه و پاسارگاد) به شهر جهانی یزد گردد.

پور اسد همچنین به مسکوت ماندن 7 ساله پروژه موزه شهر بوانات اشاره نمود و با توجه به احتیاج شهرستان و خواسته عامه مردم، به برطرف موانع این طرح و تکمیل آن و همچنین اصلاح موافقتنامه توازن به مبلغ 5300 میلیون ریال تاکید نمود.

محسن پورزارعی، فرماندار بوانات نیز با اشاره به درخواستهای مردمی، مبنی بر اجرای طرح کوتاه تر شدن مسافت 100 کیلومتری راستا شیراز - یزد اضافه نمود: این جاده هم اکنون به صورت خاکی موجود است و باید مطالعات اولیه احیای جاده ابریشم آغاز گردد.

در ادامه مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: با هدف آنالیز و ساماندهی مسائل و مسائل شهرستانها، کوشش شده است که هر جلسه از کارگروه با موضوع یک شهرستان و با حضور فرماندار و مسئولان ذیربط آن شهرستان برگزار گردد که این جلسه به دلیل اهمیت شهرستان بوانات در حوزه های تاریخی وگردشگری طبیعی به این شهرستان اختصاص یافته است.

این مقام مسئول در زمینه دستور کار جلسه توضیح داد: طرح مرمتی و تغییر کاربری کاروانسرای برد شیراز در شهرستان بوانات به رصد خانه توسط این اداره کل تهیه و تدوین شده است و آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

او همچنین به دلایل عدم تکمیل موزه بوانات اشاره و اضافه نمود: باید مسائل اسناد مالکیت این طرح که در حال حاضر دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی است، حل گردد.

معاون گردشگری و امور زائران استانداری فارس نیز در جمع بندی گفت: باید سعی گردد از محل اعتبارت 3درصد نفت و گاز به منظور تکمیل موزه بوانات در نظر گرفته گردد.

در این نشست مسائل سرمایه گذاران دو طرح گردشگری خصوصی آنالیز و به برطرف موانع این طرح ها تاکید شد. همچنین آنالیز واگذاری زمینهای حریم و محدوده تفرجگاه های محمد حنفیه سوریان بوانات، پیر کدویه بخش مزایجان بوانات و ده زیارت و تامین اعتبار و تخصیص بودجه جهت ایجاد زیر ساختهای گردشگری و مذهبی روستاهای هدف گردشگری امام زاده بزم، سیمکان و قنات ابراهیم موارد مطرح و مقرر شد که بنیاد مسکن در طرح هادی این روستاها پیوند گردشگری را با هماهنگی میراث فرهنگی لحاظ کند و اداره کل اوقاف نیز طرح جامع روستای بزم را با نظر میراث فرهنگی تهیه کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 128

به "کاروانسرای برد شیراز در شهرستان بوانات رصد خانه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای برد شیراز در شهرستان بوانات رصد خانه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید