چرا شیرهای میدان حر با هم ترمیم نشدند؟، عکس

به گزارش واندر هنگر، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران در پاسخ به این پرسش گفت که دیگر شیرهای میدان حر هم ظرف دو ـ سه ماه آینده به وسیله هنرمندی که شیر اولی را بازسازی کرد، ترمیم خواهند شد.

چرا شیرهای میدان حر با هم ترمیم نشدند؟، عکس

چهارم خرداد ماه خبرهایی مبنی بر تخریب یکی از مجسمه های شیر میدان حر در فضای مجازی منتشر شد.

مجسمه اصلی نصب شده در وسط میدان با نام نبرد گرشاسپ با اژدها اثر غلامرضا رحیم زاده ارژنگ، جزو مجسمه های ثبت شده در لیست آثار ملی است. این اثر سالم بود اما در خبرهای منتشر شده درباره تخریب شیرهای این اثر، این ادعا مطرح شد که بازسازی بهانه ای برای تخریب بوده است.

در همان زمان شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره این مجسمه ها به ایسنا شرح داد که مجسمه های شیر، مانند مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است و به وسیله مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ ساخته نشده است.

او یادآور شد که شیرهای مجسمه اصلی که به وسیله استاد ارژنگ ساخته شده اند، از جنس مس بوده و سال ها پیش در بحبوحه انقلاب آسیب دیده اند. اما جنس مجسمه های شیری که بعدها در پایین اثر اصلی نبرد گرشاسپ با اژدها نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به تعداد می رود و در گذر زمان به دلیل برودت آب و هوایی دچار فرسودگی و شکستگی شده اند و به همین جهت لازم بود که بازسازی یا جایگزین گردد.

درواقع در آن موقع قرار بود که نصب مجسمه تازه تنها یکی دو هفته به طول انجامد ولی بنابر دلایلی چون ابتلای سازنده اثر به کرونا، نصب مجسمه به چهل روز بعد موکول و روز 21 تیرماه در میدان حر نصب شد.

در همان برهه شاپور دیوسالار درباه ترمیم آثار هنری شهری در سال 1400 به ایسنا گفته بود که سال جاری را به بازسازی آثار باارزش شهری اختصاص داده و تا حدودی فراوری در آثار شهری را کم نموده اند؛ زیرا آثار حجمی و یا دیوارنگاری با گذر زمان فرسوده می شوند و رنگ و شکل سابق خود را از دست می دهند که این امر باعث می گردد، عوض اینکه سیما و چشم انداز شهری را زیبا نمایند، مخل آن شوند.

البته دیوسالار در میان صحبت هایش به اینکه ترمیم دیگر شیرهای میدان حر در دستور کارشان قرار گرفته است هم اشاره نموده بود ولی زمان دقیقی از آغاز بازسازی یا ترمیم این آثار و یا دلیل اینکه چرا همراه با شیر دیگر ترمیم نشده اند، ارائه نداده بود.

به همین جهت خبرنگار در تماسی تازه با معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، این پرسش را عنوان کرد که او شرح داد: دیگر شیرهای میدان حر هم ظرف دو ـ سه ماه آینده به وسیله هنرمندی که شیر اولی را بازسازی کرد، ترمیم خواهند شد.

دیوسالار ادامه داد: قصد داشتیم مجسمه ها را با هم ترمیم کنیم ولی به دلیل اینکه یک جو رسانه ای منفی نسبت به تخریب یکی از شیرها به وجود آمده بود، مجبور شدیم بازسازی آن اثر را در اولویت قرار داده و دیگر شیرها را در زمانی دیگر بازسازی کنیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1730

به "چرا شیرهای میدان حر با هم ترمیم نشدند؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شیرهای میدان حر با هم ترمیم نشدند؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید