والدین نگران بد غذایی بچه ها نباشند

به گزارش واندر هنگر، عضو انجمن تغذیه ایران گفت: باید والدین این نکته را در نظر داشته باشند که دوره پیش دبستانی بخشی از سیر تکاملی کودک و گذراست براین اساس نباید نگران بدغذایی آنها باشند.

والدین نگران بد غذایی بچه ها نباشند

به گزارش خبرنگاران، سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران در مصاحبه با ایرنا افزود: والدین می توانند انواع غذاها را به کودک عرضه نمایند و قادرند محدودیت هایی برای رفتارها و عادات غلط تغذیه ای او قائل شوند.

وی افزود: دوران پیش دبستانی دوران دشواری برای والدین است چرا که آن ها نگران کاهش اشتهای کودک خود هستند و جدال بر سرغذا خوراندن به کودک، جدالی بی حاصل است. هیچ کودکی را نمی توان به زور وادار به غذا خوردن کرد.

مظهری افزود: در این مرحله از دوران زندگی، ایجاد تنوع غذایی و همچنین تهیه مواد غذایی مغذی و سالم برای کودک بهترین راه تامین احتیاجهای تغذیه ای وی است و توسل به زور و اجبار نه تنها فایده ای نخواهد و باعث می گردد کودک از غذا نخوردن به عنوان حربه ای برای مقابله با والدین خود استفاده کند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بچه ها پیش دبستانی اشتهای متغیری دارند و حجم معده آنها نیز کم است، افزود: بهتر است غذای آنها را در حجم کم، اما در وعده های مکرر در طول روز تهیه کرد و کودک پیش دبستانی به جزء وعده های اصلی غذا احتیاج به میان وعده ها هم دارد. این میان وعده ها باید حاوی مواد مغذی باشند و از نظر زمانی طوری به کودک داده شوند که در عین یاری به دریافت کامل مواد غذایی روزانه، باعث بی اشتهایی و اختلال در صرف وعده های اصلی غذا نشوند.

کمبود ید و آهن مهمترین مسائل تغذیه ای در کشور

این متخصص تغذیه افزود: کمبود ید و آهن از مهمترین مسائل تغذیه بویژه در بچه ها کشور است و این کمبودها باعث می گردد در آینده افراد مولد و خلاق نباشند.

مظهری ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که اگر با افزودن آهن به رژیم غذایی، کاهش کم خونی تا میزان دوسوم مبتلایان جبران گردد، در مدت هفت سال 2/3 میلیارد دلار بهره وری بوجود می آید.

وی با بیان اینکه مصرف آهن باعث کاهش میزان ابتلا به بیماری ها و بهبود قدرت تمرکز ذهنی بچه ها کم خون می گردد، گفت: در چند دهه اخیر در کشورمان تخصیص یارانه های غیرهدفمند به محصولات غذایی مانند روغن، برنج، شکر و دیگر درشت مغذی ها، ضمن بر هم زدن الگوهای غذایی سنتی، شیوع چاقی و بسیاری دیگر از مسائل تغذیه ای را به دنبال داشته است.

مظهری ادامه داد: این مساله با توجه به الگوپذیری بچه ها از برنامه غذایی خانواده، توانسته است عادات غذایی ناصحیحی در آن ها ایجاد کند و هنوز استفاده از کارت پایش رشد چندان جدی گرفته نمی گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1188

به "والدین نگران بد غذایی بچه ها نباشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین نگران بد غذایی بچه ها نباشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید