نخستین جشنواره انگور و فرآورده های آن در قروه برگزار گردید

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران، شامگاه یکشنبه برای نخستین بار جشنواره انگور و فرآورده های آن در راستای تکریم تولیدکنندگان در شهر دلبران از توابع شهرستان قروه برگزار گردید.

نخستین جشنواره انگور و فرآورده های آن در قروه برگزار گردید

اهداف این جشنواره شامل معرفی دلبران به عنوان قطب فراوری انگور، ساماندهی و احیاء قنوات، مکانیزه شدن شیوه های آبیاری و ذخیره آب مازاد، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با محصول انگور و اصلاح باغات موجود در کنار معرفی ارقام تجاری و افزایش سطح زیر کشت بود.

در همین زمینه به گفته معاون توسعه منابع انسانی جهاد کشاورزی کردستان سطح زیر کشت باغات استان 43 هزار هکتار بوده که از این میزان 14 هزار و 500 هکتار آن مختص به کشت انگور است.

محمد پیشداد از فراوری 110 هزار تن محصولات باغی در سال گذشته اطلاع داد و گفت: باتوجه به سرمازدگی و تغییرات اقلیمی در امسال پیش بینی می گردد این میزان فراوری به 95 هزار تن کاهش یابد.

وی سطح کشت محصولات باغی در شهرستان قروه را 2 هزار و 100 هکتار دانست که از این میزان، هزار هکتار انگور آن تحت کشت انگور بوده و پیش بینی می گردد امسال 8 هزار و 500 تن انگور در قروه به فراوری برسد.

پیشداد بیشترین باغات انگور را به میزان 600 هکتار مختص به شهر دلبران و روستاهای تابعه آن دانست و برگزاری این جشنواره را برای عرضه محصولات بومی منطقه به دیگر نقاط کشور مفید خواند.

به گفته وی کشاورزان این منطقه محصولات ارگانیک خود را با قدمت بالا فراوری می نمایند و سالهاست با کاشت و داشت آشنایی دارند و احتیاج است یک برندسازی و بازاریابی مفیدی را برای خود رقم بزنند.

پیشداد باغبانی در استان را یکی از حوزه های مهم برشمرد و اضافه کرد: باتوجه به حوزه آب های غرب کشور قرار است 17 هزار هکتار از زمین های دیم به آبی تبدیل گردد که از این مقدار 7 هزار و 500 هکتار طراحی گردیده به صورت باغ درآید.

وی از اجرای این طرح در شهرستان های سنندج، مریوان و کامیاران اطلاع داد و توضیح داد: در پاییز امسال از 7 هزار و 500 هکتار طراحی گردیده 500 هکتار آن تبدیل به باغ خواهد شد و مابقی هم تا سرانجام سال انجام می گردد.

معاون توسعه منابع انسانی جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه باغات دیم پتانسیل خوبی دارند و کردستان هم از نظر سطح و هم فراوری در این نوع باغات رتبه دوم کشوری را دارد، مطرح کرد: در حال حاضر در 6 شهر استان مشغول باغات دیم هستیم و تصمیم ما بر این است که امسال هزار و 700 هکتار باغات دیم ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 63

به "نخستین جشنواره انگور و فرآورده های آن در قروه برگزار گردید" امتیاز دهید

1 کاربر به "نخستین جشنواره انگور و فرآورده های آن در قروه برگزار گردید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین جشنواره انگور و فرآورده های آن در قروه برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید