نتایج کالبدشکافی بیماران درگذشته کرونا ، ویروس فقط به ریه حمله نمی کند

به گزارش واندر هنگر، سوئیسی ها با انجام کالبد شکافی روی افراد فوت شده ناشی از کرونا چند عارضه مشترک بین همه آنها پیدا نموده اند.

نتایج کالبدشکافی بیماران درگذشته کرونا ، ویروس فقط به ریه حمله نمی کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از دویچه وله، آسیب شناسان کالبدشکافی را یکی از مهمترین راه ها از جمله برای بهبود روش های درمان بیماران می دانند. سوییس خیلی زود دست به کالبدشکافی قربانیان کرونا زد. در آلمان هم هامبورگ در این راه پیشگام بود. نتایج ایتالیا چیست؟

تا چندی پیش انستیتو روبرت کخ آلمان موضوع کالبدشکافی قربانیان کوید 19 را با این استدلال که این معاینات و پژوهش ها خود پزشکان را هم به خطر می اندازد و ممکن است آنها هم به بیماری دچار شوند، رد می کرد.

در کشورهای دیگر مانند سوئیس اما از چندی پیش کالبدشکافی قربانیان شروع شده است. به اعتقاد الکساندر تسانکوف، سرپرست بخش کالبدشکافی بیمارستان دانشگاه بازل (بال) سوئیس معتقد است، تنها با کالبدشکافی است که می توان با دقت به علل فیزیولوژی مرگ پی برد. به اعتقاد این پزشک افزون بر این، اینگونه تحقیقات در درمان مبتلایان حاد به کرونا هم مهم است. دانشگاه بازل تا به امروز جنازه 20 قربانی کوید 19 را کالبدشکافی نموده است.

  • چه مواردی در قربانیان مشترک بوده است؟

به گفته الکساندر تسانکوف، یافته ها در این کالبدشکافی ها نشان می دهد که موارد زیر در همگی 20 قربانی مشترک بوده است:

فشار خون بالا داشته اند؛ شمار زیادی از آنها اضافه وزن داشته اند و شاخص توده بدنی آنها (BMI) بیشتر از 30 بوده است که این عدد در بعضی به 60 هم می رسیده؛ یک سوم قربانیان به بیماری دیابت دچار بوده ان ؛و 70 درصد آنها پیشینه مسائل سرخرگ های کرونری (تاجی) قلب دیده شده است.

  • التهاب رگ ها (واسکولیت) شدید اندام های مختلف

این پاتولوژیست (آسیب شناس) جالب ترین یافته در جریان این کالبدشکافی ها را حاصل تحقیقات در بخش بافت شناسی می داند و می گوید: در بین قربانیان کالبدشکافی شده، کمتر قربانی ای را می توان یافت که دچار عفونت ریوی شده باشد، بلکه آنچه زیر میکروسکوپ دیده ایم، اختلال شدید ریزجریان خون (Microcirculation) ریه است.

اختلال ریزجریان خون به این معناست که فرایند تبادل اکسیژن دیگر در ریه ها عمل نمی نماید. به گفته تسانکوف: در این صورت هر قدر هم که به بیمار اکسیژن برسانید، این اکسیژن منتقل نمی شود. به نظر این آسیب شناس، اینکه متخصصان بخش مراقبت های ویژه با دشواری زیادی در تنفس کمکی به بیماران حاد روبرو هستند هم به این مسئله برمی شود.

پاتولوژیست های دانشگاه زوریخ هم هفته گذشته در مقاله ای که در هفته نامه پزشکی لنست به چاپ رسید، پس از تحقیقات بر روی دو قربانی کرونا و یکی از بیمارانی که بهبودیافته است، به این نکته اشاره نموده بودند که ویروس کرونا تنها به ریه حمله نمی نماید. به گفته این متخصصان، ابتلا به ویروس جدید کرونا می تواند به التهاب شدید رگ ها در اندام های گوناگون هم بینجامد.

در آلمان در حال حاضر 30 درصد از تمامی بیماران مبتلا به کوید- 19 که در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند، جان خود را از دست می دهند.

  • اطلاعات مهم تنها با کالبدشکافی

تا دو هفته پیش بر وب سایت انستیتو روبرت کخ آلمان توصیه هایی مربوط به برحذر داشتن پزشکان و بیمارستان ها از کالبدشکافی دیده می شد. در پی این توصیه ها، مرکز پژوهش های ریه آلمان از انجمن آسیب شناسی این کشور خواست که این توصیه ها را تصحیح کند. انستیتو روبرت کخ، توصیه ها را از وب سایتش حذف کرد و لارس شاده، معاون مدیر این مؤسسه در تازه ترین کنفرانس مطبوعاتی (21 آوریل) گفت: درست در فازی که بیماری در مراحل اولیه است، مهم است که تا حد امکان کالبدشکافی زیادی صورت بگیرد.

به گفته لارس با کالبدشناسی این موارد می توان امیدوار بود که اطلاعات بیشتری برای مثال در این مورد به دست آورد که چگونه است که این ویروس خیلی بیشتر از آنچه در نخستین گزارش های منتشرشده توسط چین آمده بود، می تواند اندام ها را درگیر کند.

با توجه به این مباحث و به دلیل اهمیت کالبدشکافی برای شناخت بیشتر بیماری، عملکرد ویروس در بدن و فرایند پیشرفت آن، اتحادیه فدرال آسیب شناسان آلمان هفته گذشته به تمامی آسیب شناسان این کشور توصیه کرد پیکر قربانیان کوید 19 را کالبدشکافی نمایند. در نوشته ای در این باره، این اتحادیه بر اهمیت کالبدشکافی در بهبود روش های درمان بیماران تأکید نموده است.

یکی از کسانی که منتظر توصیه های جدید نماند، پزشک قانونی از هامبورگ به نام کلاوس پوشل بود. هفته گذشته گزارشی از کالبدشکافی قربانیان کرونا توسط مؤسسه این پزشک قانونی در اختیار مسئولان بهداشت و درمان هامبورگ نهاده شد.

بر پایه این گزارش، در هامبورگ بین تاریخ 22 مارس و 11 آوریل، 65 قربانی کوید 19 کالبدشکافی شده اند. این قربانیان در بیمارستان های هامبورگ یا در خانه های سالمندان یا دیگر آسایشگاه ها جان خود را از دست داده بودند. به هنگام فوت، در 61 مورد، ابتلا به ویروس کرونا به عنوان علت مرگ در پفراینده به ثبت رسیده بوده و در 4 مورد نوشته شده که در اثر ویروس جان خود را از دست نداده اند، بلکه در هنگام مرگ (به علت های دیگر) به این ویروس هم مبتلا بوده اند.

پاتولوژیست سوییسی این تقسیم بندی را اشتباه می داند و می گوید حتی اگر قربانیان دسته دوم به بیماری های دیگر هم دچار بوده اند اما: مسلم است که این بیماران بدون ویروس کوید-19 بیشتر زنده می ماندند؛ شاید یک روز، شاید یک هفته، شاید یک سال.

پرفسور پوشل که ارسال گزارش از انستیوی خود به نهادهای بهداشت و درمان هامبورگ را تأیید می نماید اما مایل نیست توضیحی در این باره بدهد، تنها می گوید، موارد کالبدشکافی در هامبورگ اکنون به 100 مورد رسیده است و همانند نتایج به دست آمده از سوییس، در این کالبدشکافی ها هم تعیین شده که همه قربانیان پیشینه بیماری های دیگر را داشته اند.

  • یافته ها از کالبدشکافی 61 قربانی کرونا در هامبورگ

در گزارش کالبدشکافی های مربوط به هامبورگ آمده است که 55 تن از 61 مورد، قربانیان بیماری های قلبی- عروقی داشته اند؛ فشار خون بالا، حمله قلبی، تصلب شرایین (سختاک سرخرگ ها) یا یک مشکل دیگر قلبی.

در میان 61 نفر، 46 نفر پیشینه بیماری های ریوی داشته اند و 28 تن از 61 نفر مسائل دیگری چون نارسایی کلیه، سیروز کبدی یا پیشینه پیوند اعضا داشته اند.

در ده تن از موارد، قربانی مبتلا به دیابت یا اضافه وزن زیاد بوده است و ده مورد هم سابقه سرطان داشته اند.

16 مورد از 61 قربانی، دچار بیماری دمانس (زوال عقل) بوده اند.

  • یافته ها از اطلاعات به دست آمده از قربانیان ایتالیا چیست؟

این یافته ها (در هامبورگ) با گزارشی که در روز 16 آوریل او سوی نهادهای بهداشتی ایتالیا منتشر شد، همخوانی دارد.

در ایتالیا آنالیز 1738 مورد مرگ در اثر ابتلا به کرونا نشان می دهد که بیش از 96 درصد از قربانیان سابقه بیماری دیگری هم داشته اند. در میان این بیماری ها، بیشترین آمار مربوط است به فشار خون بالا (70 درصد) و دیابت (32) درصد و مسائل قلبی و عروقی (28 درصد). مواردی که در گزارش ایتالیا آمده نه به وسیله کالبدشکافی که با استناد به اطلاعاتی است که بیمار یا بستگانش در اختیار نهادهای بهداشت و درمان قرارداده اند. در ایتالیا میانگین سن قربانیان 79 سال و در هامبورگ 80 سال بوده است.

بعضی از پاتولوژیست های آلمان با استقبال از دریافت گزارش کالبدشکافی های هامبورگ و جزییات آن در آینده نزدیک، معتقدند که 6 ماهی تا رسیدن به جمع بندی نتایج گزارش های کالبدشکافی احتیاج است.

  • محدودیت کالبدشکافی قربانیان کرونا در دنیا

تا به امروز در سراسر دنیا تنها شمار کمی از پاتولوژیست ها روی مبتلایان به کوید 19 تحقیق نموده اند. دلیل این مسئله مسایل امنیتی است. در چین اجازه کالبدشکافی در مراحل اولیه شیوع کرونا در این کشور وجود نداشت. بعدتر بر اساس مقرراتی تازه اجازه کالبدشکافی هم صادر شد اما تنها شمار کمی از آزمایشگاه ها در ووهان دارای شرایط ایمنی لازم برای اینگونه تحقیقات بودند و به همین دلیل محققان چینی به آنالیز بافت های نمونه قربانیان کرونا بسنده کردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 936

به "نتایج کالبدشکافی بیماران درگذشته کرونا ، ویروس فقط به ریه حمله نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج کالبدشکافی بیماران درگذشته کرونا ، ویروس فقط به ریه حمله نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید