ماجرای حواشی پیش آمده در بازسازی قلعه پرتغالی ها

به گزارش واندر هنگر، رضا برومند صبح امروز(11 مردادماه) ضمن تقدیر و تشکر از تمام دلواپسان میراث فرهنگی کشور به خصوص استان هرمزگان در حمایت و کمک این اداره کل در حراست، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی در مورد حواشی به وجود آمده پیرامون بازسازی قلعه هرمز، گفت: قلعه هرمز دارای چند ورودی است اما به علت عدم کاربردی بودن سایر ورودی ها، حجم تردد گردشگران از درب شمالی قلعه انجام می گردد که به علت سست بودن قطعات سنگ و معلق بودن سنگ های بالادست دیوار و همچنین نبود دیوار نگهدارنده در قسمت زیرین و ریزش ضلع شمالی در بارندگی های اسفند 97 و همچنین فروردین 98 بازسازی اضطراری و ساماندهی این بخش از قلعه در دستور کار این اداره کل نهاده شد.

ماجرای حواشی پیش آمده در بازسازی قلعه پرتغالی ها

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

وی ادامه داد: بازسازی اضطراری ضلع شمالی قلعه هرمز سال گذشته از مرداد شروع شد که اسفند ماه به انتها رسید.

برومند در خصوص مصالح به کار رفته در بازسازی اضطراری قلعه هرمز گفت: قلعه هرمز دارای ساختاری سنگی با ملات شفته آهکی است که نمونه های زیادی از انواع مصالح در قسمت های مختلف بنا نمونه گیری، آزمایش و مطالعه شده که در بازسازی اضطرای نمای شمالی از سنگ های معدنی و محلی که غالب آنها از قلعه استخراج می گردد، استفاده شده است.

وی اضافه نمود: نمای قبلی قلعه به دلیل فرایند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است از این رو تغییرات محیطی و زمان ضروری است تا سطح ظاهری نمای اصلاح شده در بازسازی اضطراری به سطح قبلی بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان مطرح نمود: بازسازی اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل نشده و شکل نهایی کار بر اساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا در امسال تکمیل خواهد شد.

برومند در خصوص ادامه فرایند بازسازی قلعه هرمز اظهار کرد: برنده نهایی مناقصه بازسازی قلعه هرمز در اواخر مرداد ماه معین می گردد که بازسازی آن طبق طرح مطالعات، پژوهش بازسازی و مستندنگاری خواهد بود.

وی اضافه نمود: در این فاز از بازسازی، قسمت های داخلی، سازه های مهم و در خطر قلعه پرتغالی های هرمز بازسازی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، قلعه پرتغالی های جزیره هرمز مهم ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه در سال 1377 به شماره 1998 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1085

به "ماجرای حواشی پیش آمده در بازسازی قلعه پرتغالی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای حواشی پیش آمده در بازسازی قلعه پرتغالی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید