قالیچه در دکوراسیون فضای منزل

به گزارش واندر هنگر، قالیچه ها و فرش های کوچک نقش بسزایی در زیبایی دکوراسیون خانه ایفا می کنند. از همان لحظه ای که آنها در خانه شما پهن می شوند همه چیز تغییر نموده و نمایی بی نظیر حاصل می شود. خوشبختانه امروزه در بازار قالیچه های متنوعی به فروش می رسند که می توان با توجه به سلیقه شخصی و دکوراسیون مورد نظر آنها را خریداری نموده و فضای خانه را مزین نمود. شما می توانید هر ایده ای که در مورد فرش به ذهنتان خطور می کند را عملی کنید زیرا فرش ها در طیف وسیعی از قیمت, رنگ, بافت و طرح در بازار یافت می شوند. با تمام این اوصاف انتخاب بهترین فرش برای خانه امری چالش برانگیز است زیرا انتخاب فرش دلخواه از بین فرش های رنگارنگ با طرح ها و سایزهای متنوع و جذاب نیازمند زمان و تصمیم گیری درست است.

قالیچه در دکوراسیون فضای منزل

وجود فرش در اتاق نشیمن الزامی نیست اما برای صمیمی تر کردن دکوراسیون به سبک صنعتی و مینیمالیسم که فضایی سرد و بی روح دارند می توان از قالیچه استفاده نمود زیرا بافت نرم آن فضا را دنج تر و گرم تر می کند. علاوه بر اتاق نشیمن فرش در سایر نقاط خانه مورد استفاده قرار می گیرد از جمله اتاق خواب، آشپزخانه و حتی حمام. قالیچه ها علاوه بر منعطف نشان دادن نقوش و تزئینات خانه، قسمت هایی از کف که نیازمند هزینه زیاد برای تعمیرات هستند را پوشش داده و مخفی می کنند. وقتی فرش به پالت رنگی مونوکروماتیک اضافه می شود باعث جلب توجه افراد شده و به سرعت خانه را متحول می کند.

امروزه اکثر صاحب خانه ها به دنبال کفپوشی شیک و بادوام هستند که بتوان به راحتی از آن مراقبت کرد از جمله کفپوش های سنگی، چوبی، کاشی و … . این کفپوش ها زیبایی بی نظیری دارند و با ظاهر جذاب خود نمای زیبایی به خانه می بخشند. فرش و قالیچه از جمله المان هایی هستند که در کنار این کفپوش ها زیبایی خانه را دوچندان می کنند. این المان های دکوراتیو در تمام سایزها و رنگ ها ارائه می شوند و هر نوع طرحی را در بر می گیرند. آنها یکی از دارایی های ارزان و زیبا هستند که فضای خانه شما را خصوصی می کنند.

قالیچه ها به میزان قابل توجهی از میزان سر و صدا در فضا می کاهند. با توجه به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و وجود تکنولوژی هایی نظیر تلفن، تلویزیون و … ممکن است مجبور به تحمل سر و صدا باشید، اما با پهن کردن فرش می توانید تا حدی میزان سر و صدا را کاهش دهید و از انتقال و انعکاس آن جلوگیری کنید. علاوه بر آن فرش ها در فصول سرد باعث گرم شدن کف اتاق می شوند و فضایی دنج و صمیمی در خانه به وجود می آورند. با پهن نمودن فرش های نرم و پرزدار میتوان مکانی راحت برای کار، استراحت، نشستن و بازی با بچه ها فراهم نمود. فرش و قالیچه سطحی نرم و انعطاف پذیر دارند و می توان آن ها را در فضای بین اتاق ها و مکان هایی که احتمال آسیب دیدن فرش های گران قیمت توسط پایه مبل وجود دارد قرار داد.

یکی از مزیت های اصلی این عناصر دکوراتیو پوشش سطوح آسیب دیده در کف اتاق است. افرادی که در خانه های قدیمی زندگی می کنند تلاش می کنند ساییدگی و عیب های کف اتاق را پنهان کنند, به همین دلیل قالیچه ها گزینه ای ایده آل برای اینکار محسوب می شوند. علاوه بر پوشش کف اتاق از قالیچه ها میتوان برای پوشش دیوارهای ترک خورده و رنگ پریده استفاده نمود. قالیچه هایی که بر روی دیوار آویزان می شوند هم باعث پوشش قسمت های آسیب دیده آن می شوند و هم زیبایی فضای خانه را دو چندان می کنند. این قالیچه ها دارای طرح های متنوع از قبیل طرح اشیاء، حیوانات، گل و گیاه، اشکال هندسی و … هستند و با هم خوانی با دکوراسیون خانه باعث تکمیل شدن آن می شوند. فرش و قالیچه مرکز توجه در هر اتاق هستند خصوصاً در اتاق هایی که دیزاین آنها بر اساس سبک مونوکروماتیک صورت گرفته است. به همین دلیل انتخاب فرش مناسبی که در عین زیبایی حسی عالی به ارمغان بیاورد بسیار حائز اهمیت است.

از دیگر ویژگی های قالیچه و فرش می توان به ایجاد حس امنیت به هنگام راه رفتن بر روی آن اشاره نمود. آنها از سرخوردن افراد و سقوط آنها بر زمین جلوگیری می کنند. به همین دلیل از قالیچه های مخصوص در حمام و اتاق کودک برای افزایش حس آرامش و امنیت استفاده می شود. علاوه بر آن به خاطر داشته باشید که پله ها از جمله مکان های پرتردد در خانه محسوب می شوند، به همین دلیل برای پرهیز از سر خوردن می توانید در آنها فرش پهن کنید.

یکی از راهکارهای انتخاب فرش الهام از سایه ها و رنگ های استفاده شده در رنگ آمیزی دیوار است. اگر رنگ دکوراسیون اتاق شما محدود و ساده است، استفاده از فرش های رنگارنگ با رنگ های زنده دکوراسیونی بی نظیر ایجاد می کند، علاوه بر الهام از رنگ دیوارها می توانید از رنگ بالشتک، پرده، مبلمان و … برای انتخاب رنگ فرش بهره ببرید. در مقابل اگر دکوراسیون خانه شما با رنگ های روشن و زنده طراحی شده بهتر است فرش خود را ساده و با طیف رنگ های محدود انتخاب کنید.

خانه های مدرن اغلب با دکوراسیون به سبک مینیمالیسم طراحی می شوند، سبکی که بر ضرورت و سایز تاکید دارد. بنابراین قالیچه های کوچک ایده آل ترین گزینه برای تکمیل این دکوراسیون است. در خانه هایی که به سبک سنتی طراحی شده اند شاهد حضور فرش های بزرگ هستیم که این فرش ها به میزان قابل توجهی از میزان سر و صدا در اتاق می کاهند. اما در طراحی دکوراسیون خانه های معاصر امروزی که تاکید بر بهینه سازی فضا و پرهیز از حضور لوازم غیر ضروری است استفاده از فرش های بزرگ رایج نمی باشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 557

به "قالیچه در دکوراسیون فضای منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیچه در دکوراسیون فضای منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید