فیلمی که ترامپ باید بدون سگ های وحشی اش ببینید

به گزارش واندر هنگر، ای کاش رئیس جمهور آمریکا که این روزها در فضای مجازی تهدید کرده سگ های وحشی اش را به جان معترضین می اندازد، ساعتی را به تماشای یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای کشورش صرف کند تا شاید اندکی متوجه اوضاع پیرامونش شود.

فیلمی که ترامپ باید بدون سگ های وحشی اش ببینید

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران: عباس اسماعیل گل؛ طی روزهای اخیر در پی به قتل رسیدن نژادپرستانه یک شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس ایالات متحده، اعتراضات مردمی به قوانین و سیاست های نژادپرستانه آمریکا به اوج خود رسیده است و به اعتقاد بسیاری کارشناسان حوزه آمریکا، این تظاهرات پس از اعتراضات گسترده سیاه پوستان آمریکایی در دهه 70 میلادی در نیویورک، دومین تظاهرات گسترده و مردمی در آمریکا علیه تبعیض نژادی و ظلم سفیدپوستان به سیاه پوستان محسوب میشود با این تفاوت که در این اعتراضات اخیر صرفا سیاه پوستان به خیابان ها نریخته اند بلکه بسیاری از سفید پوستان مخالف سیاست های فسادانگیز دولت آمریکا هم در این تظاهرات حضور دارند تا به این بهانه خشم خود را از دولت ترامپ به رخ بکشانند.

اما شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که نباید پرداختن به قوانین ضد بشری و نزادپرستانه آمریکایی ها در هیاهوی قتل یک سیاه پوست محو شود که در این راستا سینماگران امریکایی به عنوان رکن اصلی ماجرا طی سال های اخیر دست به تولید آثار مختلفی با موضوع پرداختن به این قوانین و ظلم وارد شده به سیاهان آمریکایی زده اند که از این میان می توان به آثاری چون پلنگ سیاه، 12 سال بردگی، تاریخ مجهول آمریکا، مالکوم ایکس، کشتن مرغ مقد و جانگوی آزادشده اشاره کرد که همگی از آثار درخشان و قابل تامل سینمای جهان در این خصوص محسوب مییشود .

اما به جرات باید گفت، اگر به عنوان یک مخاطب به دنبال دانستن تمامی قوانین ریز و درشت تبعیض نژادی تاریخ آمریکا هستید، تماشای فیلم تحسین شده کتاب سبز را از دست ندهید که براستی می توان این اثر را دایره المعارف قوانین نژادپرستانه آمریکا در طول تاریخ دانست و ای کاش رئیس جمهور آمریکا که این روزها سگ های وحشی اش را به رخ معترضین میکشد، ساعتی را به تماشای یکی از بهترین فیلم های سینمای کشورش در این حوزه صرف کند تا شاید اندکی متوجه اوضاع پیرامونش شود.

دوباره باید تاکید کرد که تاریخ سینما پر است از فیلم هایی که پیرنگ اصلی خود را تقابل یا همراهی سیاهان و سفیدپوستان در نظر گرفته اند. آثاری که گاهی در بستر اکشن مانند سری اسلحه های مرگبار، گاهی در بستر ملودرامی، چون دست نیافتنی ها و گاهی در بستر وسترنی، چون جانگوی آزاد شده روایت شده اند. اما کتاب سبز به دلیل نوع نگاه به شخصیت های اصلیش تافته ای جدا بافته است. چرا که در آن شخصیت ها از کلیشه های موجود آن قدر فاصله گرفته اند که جای ارباب و رعیت هم در آن تغییر یافته است. اگر ما به سیاهان کارگری که بددهن، چرک، پرخور و به طور کلی بی توجه به آداب معاشرت در مقابل سفیدپوستان متمدن، با وقار و خوش برخورد عادت کرده ایم، کتاب سبز این شابلون ذهنی را در همان بیست دقیقه ابتدایی با معرفی شخصیت های تونی و دکتر شیرلی تغییر می دهد. آن هم با جزئیات آن قدر دقیق که بیننده پس از آن می تواند رویکرد هر یک را در قبال رویداد های قصه تشخیص دهد؛ هرچند کارگردان بار ها و بار ها بیننده را با تغییر رفتار ها غافلگیر می کند.

فیلم کتاب سبز فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی پیتر فارلی است که در سال 2018 منتشر شد. این فیلم تور 1960 پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی، دان شرلی (با بازی ماهرشالا علی) به همراه بانسری اهل نیویورک به نام تونی لیپ (ویگو مورتنسن)، که راننده و محافظ او بود را در جنوب آمریکا به تصویر می کشد.

اثری که در نود و یکمین دوره جوایز اسکار بعد از 5 نامزدی، برنده 3 جایزه اسکار در رشته های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. داستان این فیلم روایتگر یکی از ظلم های عجیب و غریب قانونی در آمریکاست که مطابق با آن حضور سیاه پوستان در برخی ایالت های آمریکا ممنوع بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1017

به "فیلمی که ترامپ باید بدون سگ های وحشی اش ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلمی که ترامپ باید بدون سگ های وحشی اش ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید