سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف سازی کارکرد اپراتورها

به گزارش واندر هنگر، نت سنج پلاس یک داشبورد است که توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شد و شهروندان می توانند با استفاده از آن ببینند کدام سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در منطقه ای که هستند در دسترس است.

سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف سازی کارکرد اپراتورها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، محمد جواد جهرمی روز گذشته در توئیتی نوشت: سامانه سنجش کیفیت اینترنت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، این سامانه که ابتدا فرادید نامگذاری شده بود حالا به نت سنج پلاس تغییر نام داده است.

نت سنج پلاس یک داشبورد است که شهفرایندان می توانند با استفاده از آن ببینند کدام سرویس اینترنتی، با چه کیفیتی و چه قیمتی در منطقه ای که هستند در دسترس است تا با مقایسه کیفیت سرویس های گوناگون دست به انتخاب بزند. امکان هایی همچون ثبت شکایت، مقایسه سرویس ها، مقایسه قیمت، تست سرعت اینترنت و خرید آنلاین از دیگر ویژگی های این سامانه است.

براساس این گزارش، برای شناخت بیشتر و اطلاع از کاربرد و ویژگی های این سامانه با رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که صحبت های زیادی درباره نقش محوری این سامانه داشت به گفت وگو پرداختیم که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، با بیان اینکه این سازمان سامانه ای را به نام نت سنج پلاس راه اندازی کرده است، گفت: در چند سال گذشته برای توسعه اینترنت پرسرعت تلاش های زیادی شده است که ما بتوانیم در روستاها و شهرهای مختلف به مطالبات مردم پاسخ دهیم. درواقع افزایش کیفیت اینترنت اپراتورهای موجود در کشور از حقوق مردم است که در این رابطه از ابتدای وزارت آذری جهرمی دستور طراحی سامانه ای برای نظارت کردن مردم بر اپراتورها صادر شد.

سامانه نت سنج پلاس از لحاظ کیفیت و پوشش کارکرد اپراتور را بررسی می کند

وی اضافه کرد: پس از دو سال تلاش ما توانستیم سامانه ای را به نام نت سنج پلاس طراحی کنیم که در آن مردم می توانند به مقایسه اپراتورها پرداخته و در صورت نارضایتی شکایت خود را ثبت کنند. درواقع باید بگویم در این سامانه شرایط خدمات دهی اپراتورها را در کل کشور مورد سنجش قرار می دهیم و از لحاظ کیفیت و پوشش کارکرد آنها را اندازه گیری می کنیم.

فلاح جوشقانی شرح داد: یکی از کارهایی که ما در سامانه نت سنج پلاس انجام داده ایم این است که برای ارزیابی اپراتورها توسط این سازمان، خودمان در شبکه در 6 هزار نقطه از کشور سرویس می گیریم که بر اساس نوع سرویس و کیفیتی که دارند آنها را مورد سنجش قرار می دهیم. این در حالی است که پوشش های اینترنتی آنها توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار می گیرد.

محاسبه بازی ها، وب گردی و صوت بر روی اینترنت

وی ادامه داد: از ویژگی های دیگر این سامانه نت سنج پلاس بر اساس دسته بندی و شاخص های جهانی محاسبه بازی ها، وب گردی و صوت بر روی اینترنت را انجام می دهیم که این بخش یکی از مهم ترین خدمات برای اقشار مختلف جامعه محسوب می شود.

سامانه سرعت اپراتورها را در محل های موردنظر مورد سنجش قرار می دهد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: شهفرایندان با استفاده از سامانه وب سنج پلاس می توانند هنگام وارد شدن به این سامانه از شرایط خدمات و اینترنتی که استفاده می کنند باخبر شوند. البته باید بگویم به محض ورود هر یک از شهفرایندان به این سامانه در ابتدا نوع اپراتور آنها تعیین شده و کیفیت اینترنت آنها مورد بررسی قرار می گیرد. از طرفی باید بگویم در این سامانه ما یک بخش کیفیت داریم که سرعت اپراتورها را در محل های موردنظر مورد سنجش قرار می دهد. درواقع دانلود و آپلود سرویس ها ارزیابی می شود.

مقایسه اپراتورها با یکدیگر بر اساس خدمات مختلف

وی اضافه کرد: در حال حاضر در این سامانه ما به مجتمع سازی پرداخته ایم به این معنی که شرایط اپراتورها را در بخش های مختلف مانند شکایت ها، کیفیت سرویس، پشتیبانی و قیمت آنها را مورد ارزیابی قرار می دهیم که این کار نیز توسط شهفرایندان اتفاق می افتد، به طوری که آنها به راحتی می توانند به مقایسه اپراتورها با یکدیگر بر اساس خدمات مختلف بپردازند.

این سامانه باعث می شود بین اپراتورها یک رقابت به وجود بیاید

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه برای راه اندازی این سامانه دو سال کار تخصصی اجرا شده است و به عنوان یک اقدام جدید در فرایند افزایش کیفیت اپراتورها محسوب می شود، گفت: سامانه نت سنج پلاس ابزاری است برای شفاف سازی اپراتورها و نظارت مردم بر کارکرد آنها است. درواقع این سامانه باعث می شود بین اپراتورها یک رقابت به وجود بیاید و همین امر منجر به افزایش کیفیت خدمات خواهد شد. به این معنا که اپراتورها با نظارت مردم که حق انتخاب با آنها است، در ارائه خدمات پاسخگو خواهند بود، زیرا از طرف دیگر اپراتورها برای حفظ مشترکین خود به طور اتوماتیک کیفیت خدماتشان را افزایش می دهند.

رویکرد ما حرکت گام به گام با کاربر برای دسترسی به اطلاعات است

فلاح جوشقانی درباره ویژگی های سامانه نت سنج پلاس، با اشاره به اهمیت رضایت کاربر در استفاده از این سامانه، گفت: در طراحی این سامانه رویکرد ما حرکت گام به گام با کاربر برای دسترسی به اطلاعات است.

وی ادامه داد: در این حرکت گام به گام در ابتدا نوع سرویس های ارائه شده و در ادامه کیفیت و کارکردهای سرویس مشاهده می شود، به طور مثال اگر مشترک نیاز به استفاده تجاری از این سرویس ها را داشته باشد اطلاعاتی داده می شود که نشان دهد آیا سرویس مورد نظر کارکردهای لازم را برای مشترک دارد یا نه.

سه عنوان از شکایت ها که فراوانی بیشتری دارد در سامانه قابل مشاهده است

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه برای تمامی این موارد از رنگ های مختلف در این سامانه استفاده شده است، گفت: میزان گزارش ها و شکایت هایی دریافت شده از اپراتورها و شرکت های ارائه کننده خدمات در این سامانه وجود دارد و سه عنوان از شکایت ها که فراوانی بیشتری دارد قابل مشاهده است.

وی، اضافه کرد: تعرفه، یکی دیگر از مواردی است که کاربران می توانند در این سامانه به آن دسترسی داشته باشند و همچنین در تمام کارکرهای مورد نظر امکان مقایسه اپراتورها با هم نیز وجود دارد که بسیار مهم است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اظهار کرد: کاربران در هر نقطه ای با سامانه نت سنج پلاس می توانند شرایط و مقدار پوشش 3G و 4G اپراتورهای مختلف را در همان نقطه ببینند.

امکان تست سرعت اینترنت مشترکان

وی، ثبت شکایت از طرف کاربران را یکی دیگر از امکانات سامانه نت سنج پلاس معرفی کرد و اضافه کرد: از طریق این سامانه امکان تست سرعت اینترنت مشترکان نیز انجام می شود.

سرویس های ارائه شده اپراتورها و کیفیت آن را اندازه گیری می کنیم

فلاح جوشقانی درباره نحوه برخورد اپراتورهای و شرکت های ارائه کننده خدمات با سامانه نت سنج پلاس نیز گفت: طبیعی است که در فضای مقایسه ای همیشه این امکان وجود دارد که افرادی اعتراض داشته باشند، اما ما با هدف رفع اشکالات و تکمیل کردن این فرآینده، تمام توان خود بکار می گیریم که سرویس های ارائه شده اپراتورها و کیفیت آن را اندازه گیری کنیم و در این سامانه قرار دهیم.

وی گفت: اگر اپراتوری در این حوزه اعلام کند که تلاشی در حوزه بهبود کیفیت داشته است اما در این سامانه دیده نشده، حتما پیگیری و بررسی می شود و همچنین اگر نکته فنی یا استاندارد بین المللی در این حوزه وجود داشته باشد از آن برای بهبود کار استفاده می کنیم.

کیفیت سرویس و میزان رضایت و شکایت برای مردم آماده است

فلاح جوشقانی درباره میزان آسانی استفاده کاربران از سامانه نت سنج پلاس نیز شرح داد: بر اساس بررسی های اجرا شده اولویت های مشترکین برای استفاده از سرویس های ارتباطی ابتدا کیفیت سرویس و میزان رضایت و شکایت بقیه مشترکین و بعد تعرفه است که این موارد در سامانه نت سنج پلاس بر اساس همین اولویت ها امکان مشاهده دارد.

وی اضافه کرد: مشترکینی که تجربه استفاده از سرویس ها را دارند نیز می توانند نظرات خود را برای استفاده بقیه متقاضیان سرویس ها در این سامانه درج کنند.

فلاح جوشقانی یادآورشد: اپراتورهای تلفن همراه ، FCP ها و ارائه کنندگان اینترنت ثابت و بی سیم که بیشترین تاثیر را در این بازار دارند از شرکت هایی هستند که نتایج اندازه گیری کیفیت و چگونگی ارائه سرویس آنها در سامانه نت سنج پلاس قابل مشاهده است.

اندازه گیری های مرتبط با کیفیت سرویس ها انجام می شود

وی با تاکید به اینکه سیستم های سنجش و اندازه گیری این سامانه از سامانه های اپراتورها مستقل است، اضافه کرد: سامانه هایی مستقلی به عنوان یک کاربر هوشمند و متخصص وجود دارد که از تمام سرویس های مورد نیاز مانند یک کاربر در شبکه استفاده می کند و همچنین اندازه گیری های مرتبط با کیفیت سرویس ها را نیز انجام می دهد.

کاربر برای استفاده از این سامانه دچار سختی نمی شود

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره میزان تاثیرگذاری این سامانه در بالا بردن کیفیت سرویس ها، نیز گفت: در سامانه نت سنج پلاس یک طرف کاربر و یک طرف دیگر اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات حضور دارند که ما به عنوان بیان کننده اطلاعات وظیفه داریم گزارش های دقیق، به روز و قابل استفاده ارائه کنیم تا کاربر برای استفاده از این سامانه دچار سختی نشود و به راحتی بتواند اطلاعات دریافت کند.

سامانه برای نشان دادن شرایط فضای حوزه فناوری اطلاعات کشوراست

وی اضافه کرد: در صورت تحقق این هدف، در طرف دیگر این سامانه کاربران بسیاری به دست می آوریم که این دو در کنار هم می توانندبا هم افزایی سامانه را به عنوان مرجعی برای تصمیم گیری در این حوزه معرفی کنند و همچنین درگاهی برای نشان دادن شرایط فضای حوزه فناوری اطلاعات کشور باشد.

تلاش شده کمتر از مباحث فنی و پیچیده استفاده شود

فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات به آسان بودن استفاده از سامانه نت سنج پلاس تاکیدکرده است، گفت: به دلیل اینکه مخاطب ما در این سامانه عام است تلاش شده کمتر از مباحث فنی و پیچیده استفاده شود و قابلیت بهره برداری آسان برای آن درنظر گرفته شده است.

10 اپراتور در این سامانه مورد سنجش قرار گرفته اند

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر 10 اپراتور در این سامانه مورد سنجش قرار گرفته اند و به زودی تعداد دیگری از اپراتورها نیز با درخواست خودشان وارد این سامانه خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 786

به "سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف سازی کارکرد اپراتورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای شفاف سازی کارکرد اپراتورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید