رفیق گرمابه و گلستانم باش

به گزارش واندر هنگر، دوست مهمترین فرد در زندگی آدم هاست. کسی که می تواند او را به سعادت نزدیک کند یا به ورطه نیستی بکشاند. از این رو انتخاب دوست تاثیرگذارترین تصمیمی است که انسان می تواند بگیرد.

رفیق گرمابه و گلستانم باش

گروه خانواده-مژگان مهرابی:دوست خوب حس تعلق به فرد می دهد و باعث خوشحالی او می گردد. احتیاج عاطفی اش را برآورده نموده و در هر شرایطی در کنار او حضور دارد. اما اگر دوست ناباب باشد شکی نیست که روزی رفیقش را به ورطه نابودی بکشد. دقت در انتخاب دوست به همه توصیه می گردد، اما از آنجا که نوجوانان روحیه حساس تری دارند، این موضوع درایت زیادی می طلبد. درباره راه های انتخاب دوست با علی صفاری کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور نوجوانان گفت و گو می کنیم.

مهارت دوستیابی

مهارت دوستیابی، یکی از مهارت های مهمی است که هر کدام از شما نوجوانان باید آن بداند و بلد باشد. پیدا کردن دوست خوب نقش مهمی در زندگی شما دارد. اما اینکه چطور باید یک دوست خوب و همراه پیدا کنیم؟ علی صفاری مشاور نوجوانان در این باره می گوید: برای انتخاب یک دوست خوب، باید اول خودتان را بشناسید. خصلت های خوب و بدتان را کشف کنید. نوجوان هایی که شناخت خوبی از خودشان ندارند مطمئنا در پیدا کردن دوست دچار مشکل می شوند. شاید این حرف برای شما عجیب به نظر برسد. اما یک واقعیت است. دوست شما قرار است شبیه شما فکر کند. شبیه شما رفتار کند. پس اگر از خصوصیات خود بی خبر باشد نمی توانید با کسی اخت شوید که نزدیک به شما فکر می نماید.

شوخ طبع باشید!

به گفته صفاری، بعد از شناخت خوب، بهتر است سراغ کسانی بروید که مثل خودتان هستند. منتظر نمانید تا دیگری باب دوستی را باز کند. اگر با فردی روبرو شدید که حس خوبی به شما داد معطل نکنید، به سویش بروید و لحظاتی را با او بگذرانید. از مسائل روز حرف بزنید، از درس و معلم ها. این گفت و گو صمیمتی را بین تان ایجاد می نماید. او ادامه می دهد: همه آدم ها، چه نوجوان ها و چه بزرگسالان، دوست دارند با افرادی دوست شوند و وقت بگذرانند که خوش اخلاق و شوخ باشند. پس برای یافتن یک دوست مناسب، کمی خوش روتر و شوخ طبع باشید. البته این به آن معنا نیست که شوخی هایی کنید که رنگ و بوی تمسخر دارد.

با این افراد دوست نشوید!

این مشاور توصیه می نماید، کسی را برای دوستی انتخاب کنید که شخصیت موجهی داشته باشد. او متذکر می گردد: یادتان باشد همواره شما را با دوستانتان می سنجند. اگر با فردی نالایق دوستی کنید، دیگران همان تصور را درباره شما دارند. به طور مثال، از افراد دروغگو و سخن چین دوری کنید. اگر شما با چنین فردی دوست شوید نه تنها در نظر دیگران، خودتان هم یک فرد دروغگو یا سخن چین محسوب می شوید، بلکه از این دوستی آسیب نیز می بینید. برای فردی که دروغگو یا سخن چین است، دوست و دشمن فرقی ندارد. او در موقعیتی مناسب به شما نیز آسیب می زند.

برای انتخاب دوست مشورت کنید

برخی از نوجوانان برای برقراری یک ارتباط محبت آمیز ممکن است دچار تردید شوند و این سوال ها را مرتب با خود مرور نمایند. آیا دوست خوبی انتخاب نموده ام؟ آیا او می تواند رازدار باشد؟ صفاری پیشنهاد می دهد: اگر نمی توانید جواب مناسبی برای سوال های خود پیدا کنید، موضوع را با پدر و مادر خود درمیان بگذارید و از آنها یاری بگیرید. اما نکته مهم اینکه پیدا کردن دوست خوب بخشی از مسیری است که طی نموده اید. سعی کنید مهارت های لازم برای حفظ این رابطه محبت آمیز هم کسب کنید. در این صورت دوست مهربان شما به یار صمیمی تان تبدیل می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2274

به "رفیق گرمابه و گلستانم باش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفیق گرمابه و گلستانم باش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید