دهمین سالروز ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر

به گزارش واندر هنگر، پنجم تیرماه 1388 بود که از اجلاس یونسکو در سویل اسپانیا خبر رسید که کمیته میراث جهانی با ثبت اثر منحصر به فرد نظام آبی تاریخی شوشتر موافقت نموده است. این مجموعه بی نظیر که با نام سازه های آبی شوشتر شناخته می شوند، در خوزستان واقع شده است. سازه های آبی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های بزرگ است که به صورت سیستمی منظم راهنمایی آب را به عهده دارند، بخش های مختلف این مجموعه در فاصله دوران های هخامنشی تا ساسانی ساخته شده است. بخش هایی از این مجموعه شامل بند میزان، برج کلاه فرنگی، پل بند گرگر، قلعه سلاسل، پل بند شادروان، بند خاک هستند.

دهمین سالروز ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر

مادام دیولافوآ، باستان شناس فرانسوی که در دوره قاجار به ایران آمده بود از سازه های آبی شوشتر به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی نام برده است. یکی از شگفتی های این مجموعه رودخانه گرگر است. رود گرگر، یک رودخانه مصنوعی است که بستر آن به صورت دستکند ساخته شده و قدمت آن به عصر اردشیر بابکان بر می شود. گرگر با طول 40 کیلومتر در شمال شوشتر از طریق بند میزان از کارون جدا و به سمت جنوب می رود. این رودخانه مانعی برای جلوگیری از ورود دشمنان به شهر هم بوده و از لحاظ امنیتی نیز صندلی ویژه ای داشته است. مهندسی به کار رفته در ساخت این مجموعه که باعث شگفتی دنیا شده، نشان از مهارت ایرانیان باستان در مدیریت منابع آبی دارد.

پایگاه میراث دنیای شوشتر اعلام نموده که چهارشنبه پنجم تیرماه همزمان با دهمین سالروز ثبت دنیای این اثر ارزشمند و منحصر به فرد تاریخی، جشنی در پل بند شادوران برگزار خواهد شد.

سازه های آبی شوشتر علاوه بر اینکه در سال 2009 به عنوان دهمین اثر ایرانی در فهرست دنیای یونسکو به ثبت رسیدند، در سال 77 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 286

به "دهمین سالروز ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهمین سالروز ثبت جهانی سازه های آبی شوشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید