جایگزینی ال آر تی به جای بی آر تی خیابان ولیعصر

به گزارش واندر هنگر، به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خط BRT خیابان تجریش تا ولیعصر تهران به احتمال زیاد با قطار LRT جایگزین می گردد.

جایگزینی ال آر تی به جای بی آر تی خیابان ولیعصر

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات از احتمال جایگزینی بی آر تی (BRT) با قطار برقی سبک شهری تندرو معروف به ال آر تی (LRT) اطلاع داد.

وی با اشاره به این مطلب که برخلاف تصور عموم، ظرفیت خیابان های تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی کافی است، گفت:

تهران در مقایسه با بسیاری از کلان شهرهای جهان دارای خیابان و بزرگراه های متعددی است، اما مشکل شهر تهران کمبود فضا نیست؛ مشکل تردد تعداد بسیار زیاد خودروها است و اگر به این مشکل غلبه نکنیم، هرچه تهران توسعه پیدا کند باز هم ترافیک مرکز باقی خواهد ماند. برای حل این مشکل هم باید زیرساخت های حمل و نقل عمومی را فراهم و هم مردم را از لحاظ فرهنگی آماده پذیرش استفاده از این وسایل به جای خودروهای شخصی کنیم. باید به سمتی حرکتی کنیم که هزینه استفاده از خودروهای شخصی برای مردم بسیار زیاد گردد و بدین ترتیب آن ها را به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق دهیم.

وی اضافه نمود:

در بسیاری از کشورها به واسطه دریافت عوارض سنگین برای استفاده از بزرگراه های شهری و بعلاوه هزینه های بالای پارکینگ مقدار ترافیک کاهش یافته است.

پورسیدآقایی با اشاره به نارضایتی مردم نسبت به این گونه اقدامات گفت:

مردم باید قانع شوند و بپذیرند که عوارض دریافتی از آن ها به سمت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می رود و بدین ترتیب نارضایتی نیز ایجاد نمی گردد. باید این کار را جایگزین طرح ترافیک کنیم؛ چراکه برای منطقه ها مرکزی شهر که این طرح اجرا می گردد عوارض اجتماعی بلندمدتی رقم خواهد خورد و به موجب محدودیت تردد، این منطقه ها به مرور زمان خالی از سکنه می گردد، مانند منطقه ها 6، 7 و 12.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد:

در همه جای جهان به جای ایجاد محدودیت، به وسیله قیمت گذاری مشکل را حل می نمایند و بدین ترتیب مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی سوق می دهند.

وی استفاده از بی آر تی را سیاستی درست قلمداد کرد و اضافه نمود:

در این زمینه باید کوشش کنیم نواقص رفع گردد و از حداکثر ظرفیت استفاده گردد. وقتی خطی را به کل می بندیم و آن را به تردد اتوبوس اختصاص می دهیم، باید عبور آن ها به نحوی باشد که درمقایسه با خودروهای شخصی نفرات بیشتری را جابه جا کند. مثلا در اتوبان امام علی یک خط کامل بسته شده است اما هر 15 دقیقه یک اتوبوس تردد می نماید. این نشان می دهد از ظرفیت ایجادشده به درستی استفاده نمی گردد و همین امر موجب نارضایتی مردم شده است. البته راه چاره، جمع کردن این روش نیست بلکه باید اتوبوس های بیشتری وارد خط شوند.

این مقام مسئول به مدل های مختلف حمل و نقل ریلی مانند LRT و مونوریل اشاره نمود و از عدم گرایش به استفاده از این روش ها در تهران انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت LRT یک چهارم مترو است، اضافه نمود:

متأسفانه به سمت روشی رفتیم که پر هزینه ترین حالت ممکن بود؛ یعنی ساخت مترو. باید به LRT توجه بیشتری داشته باشیم. در حال آنالیز حذف خط BRT تجریش تا ولیعصر هستیم. اگر این اتفاق رخ دهد، یک لاین به مسیر تردد خودروهای شخصی اضافه خواهد شد.

وی در خاتمه از برنامه شهرداری برای اتمام خطوط 6 و 7 مترو در کمترین زمان ممکن اطلاع داد و اضافه نمود:

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تهران احتیاج به حداقل 15 خط نو مترو دارد.

منبع: کجارو / زومیت
انتشار: 24 آبان 1403 بروزرسانی: 24 آبان 1403 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2343

به "جایگزینی ال آر تی به جای بی آر تی خیابان ولیعصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزینی ال آر تی به جای بی آر تی خیابان ولیعصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید