تاثیر سوانح و حوادث روی روان

به گزارش واندر هنگر، مدیرکل امور روانشناختی و مشاوره سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مطابق آمار مندرج در منابع علمی 50 تا 90 درصد افراد در طول عمر مسائل حاد تنش زا را تجربه می نمایند، گفت: براساس آمارهای جهانی فقط هشت درصد آنها به اختلال پس از سانحه مبتلا می شوند.

تاثیر سوانح و حوادث روی روان

بهزاد وحیدنیا در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به تاثیر سوانح و حوادث طبیعی و انسان ساخت بر روی روان افراد گفت: در بسیاری از حوادث و سوانح رانندگی که با آن روبرو هستیم، نباید از نقش شرایط روان راننده در حین رانندگی غافل شد.

وی با اشاره به اینکه سلامت روانی رانندگان موضوع مهمی است که باید به آنها توجه بیشتری گردد، به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان طی هفته گذشته اشاره نمود و اضافه کرد: سوانح و حوادثی که رخ می دهد، اثرات متفاوتی در افراد متفاوت بر جای می گذارند. به نظر می رسد که 50 تا 90 درصد افراد در طول زندگی مسائل تنش زا را تجربه می کنند اما براساس آمارهای جهانی فقط هشت درصد آنها به اختلال پس از سانحه مبتلا می شوند.

وحیدنیا با اشاره به اینکه اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از سانحه عمده ترین و مهمترین اختلالاتی هستند که افراد و خانواده های آنها و شاهدین حادثه پس از روبروه با حوادث با آن روبرو می شوند، تاکید نمود: ضروری است در بحث بحرانها و بلایا حمایت های روانی و اجتماعی در دستور کار باشد و هم یک تا سه ماه پس از آن مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت احتیاج برای آنها مداخلات روانشناسی پیش بینی گردد. به نظر می رسد همراه با استرس و اضطراب، افسردگی هم از سایر اختلالاتی است که امکان دارد افراد در بعد از حوادث با آن روبرو شوند. بعلاوه اختلال اضطرابی مانند حملات پانیک یا وحشت زدگی از آن دسته از اختلالاتی است که امکان دارد بعد از روبروه با حادثه ناراحت کننده و غیرمنتظره تلخ این اتفاق برای افراد رخ دهد.

وحیدنیا در ادامه اختلال استرس حاد را یکی دیگر از اختلالاتی اسم کرد که ممکن است افراد بعد از تجربه سوانح دچار آن شوند و در این باره گفت: اغلب تا یک ماه پس از حادثه، افرادی که فشارهای روانی بالا را تجربه نموده اند، توان تطبیق با تغییر را نداشته اند و یا حمایت های عاطفی یا اجتماعی مناسبی را دریافت ننموده اند ممکن است با اختلال استرس حاد روبرو شوند. در هر صورت به نظر می رسد که مداخلات روانشناختی در بحران ها و بلایای طبیعی و انسان ساخت یکی از وجوهی است که هم دولت ها باید به آن بپردازند و هم مردم نسبت به آن حساس شوند.

وی معتقد است که هرچقدر افراد از نزدیک شاهد اتفاقات باشند یا ارتباط عاطفی عمیق تری با افرادی که در حادثه حضور داشته اند،برقرار کنند، بیشتر محتمل است تا هیجانات منفی و فشارهای روانی حادتری را تجربه کنند.

مدیرکل امور مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه برنامه های سازمان بهزیستی در ارائه خدمات روانشناختی را تشریح کرد و اضافه کرد: سازمان بهزیستی علاوه بر برنامه های مدون حائز اهمیت در سلامت روانی و بهزیستی عمومی جامعه؛ تیم های مداخلات روانی و اجتماعی را در بلایای طبیعی و انسان ساخت در کنار خود دارد که به اسم تیم های محب شناخته می شوند و در صورتی که افرادی دچار حادثه شوند یا تجربه تلخی از شرایط غیرمنتظره و ناگوار داشته باشند تیم های محب متشکل از روانشناس و مددکار، فعال و در محل مستقر می شوند.

وحیدنیا یادآور شد: تیم های محب در ابتدا با مردم ارتباط موثری برقرار می کنند و امدادهای اولیه روانشناختی را به افراد درگیر ارائه می کنند. بعلاوه در مواقعی که فرد شرایط حادتری دارد، بحث غربالگری مطرح می گردد و باید مداخلات ویژه ای برای آنها صورت گیرد و این امکان وجود دارد که بعد از غربالگری به مداخلات تخصصی احتیاج باشد و همه این موارد جزو آن دسته خدماتی است که باید دولت ها آن را در اختیار مردم قرار دهند.

وحیدنیا بعلاوه خاطرنشان کرد: خط مشاوره روانشناختی تلفنی 1480 سازمان بهزیستی هم در سراسر کشور به صورت فعال از ساعت 8 صبح تا 12 شب آماده پاسخگویی است که مردم هزینه ای را به لحاظ تخصصی نمی پردازند و می توانند با مشاوران تماس گیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1746

به "تاثیر سوانح و حوادث روی روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر سوانح و حوادث روی روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید