برندها چگونه رنگ های خود را انتخاب می نمایند؟
به گزارش واندر هنگر، خبرنگاران/خراسان رضوی افراد در محیط های مختلف تحت تأثیر رنگ های متفاوت قرار می گیرند. بحث درباره رنگ ها و نحوه واکنش افراد در برابر آنها به دلیل متغیرهای زیادی از جمله ترجیح شخصی، موارد محیطی، فرهنگ، جنسیت و دیگر عوامل، بسیار پیچیده است.
جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ بروشور تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
محققان به دلیل اینکه رنگ ها بر درک و رفتار افراد تأثیر دارند، تحقیقاتی در خصوص تأثیر رنگ در بازاریابی را مورد آنالیز قرار دادند و دریافتند که رنگ ها می توانند در درک مصرف نمایندگان و احتمال خرید یک محصول نقش داشته باشند.
به عنوان مثال، رنگ یک برند می تواند در نگاه فرد به محصول یا رضایت و تجربه وی از محصول تأثیر متفاوتی داشته باشد و افراد تمایل دارند رنگ های خاص را با برندها خاص مرتبط نمایند.
تحقیق اجرا شده در سال 2006 نشان داد که رنگ ها می توانند برند یک محصول باشند.
محققان اظهار کردند: ارزش بصری و احساس به برند، در شناخت برند تأثیر دارد و باعث دوام آن می گردد.
رنگ ها شاخصی در شناسایی محصولات هستند و بر خلق و خوی، احساسات و بر رفتار مصرف نماینده تأثیر دارند. برای مثال استفاده از رنگ زرد در فست فودها مشتریان را جلب نموده و اشتهای آنان را افزایش می دهد.
محققان اظهار کردند: رنگ قرمز از جمله رنگ هایی است که موجب جذابیت می گردد، برای مثال فردی که قرمز پوشیده است، نسبت به فردی که لباس سبز یا آبی دارد، جذاب تر به نظر می رسد.
رنگ قرمز برای بعضی از مراسم، جعبه شکلات و پوشش هدیه ها نیز انتخاب می گردد و افراد رنگ قرمز را به عنوان رنگ شور و اشتیاق می دانند.
رنگ چگونه بر برندسازی تأثیر می گذارد؟
آیا تا به امروز فکر نموده اید که چه انگیزه ای در ساخت یک برند یا لوگو وجود دارد؟ یکی از مهمترین عواملی که شرکت ها و بازاریابان هنگام تصمیم گیری در خصوص طراحی برند خود در نظر می گیرند، رنگ است.
رنگ ابزاری قدرتمند در طراحی نام و نشانه تجاری یک شرکت است و بر موفقیت برند تأثیر بسزایی دارد.
رنگ ها این توانایی را دارند که بر احساسات مشتری و درک مشتری نسبت به یک محصول یا برند تأثیر داشته باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که 73 درصد از تصمیمات خرید با رنگ و زیبایی شناسی مرتبط است.
رنگ ها براساس جنس، سن، شخصیت، درآمد و عوامل مختلف دیگر متفاوت است، بنابراین شرکت ها یک رنگ را برای تأثیرگذاری بر بازار هدف خود انتخاب می نمایند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد که رفتار خرید و جذابیت نسبت به محصول یا برند تجاری بستگی به عناصر بصری دارد.
استفاده از رنگ های قرمز، آبی، زرد، سبز و نارنجی برای برندها با اهداف خاصی انجام می گردد، به عنوان مثال، برندهای مواد غذایی تمایل دارند از رنگ های روشن مانند قرمز یا زرد استفاده نمایند تا اشتهای افراد تحریک گردد.
در این تحقیق، 93 درصد از مصرف نمایندگان اعلام کردند که در هنگام خرید به ظاهر و رنگ محصول بیش از سایر عوامل توجه می نمایند و 85 درصد هم اعلام کردند که رنگ، عامل اصلی خرید آنهاست.
محققان اظهار کردند: رنگ ها، ارزش برند را نشان می دهند. استفاده از رنگ مناسب می تواند منجر به موفقیت 80 درصدی یک برند گردد.
مصرف نمایندگان ظرف 90 ثانیه درباره محصولات قضاوت می نمایند و بین 60 تا 90 درصد از این قضاوت ها بر اساس رنگ هاست.
نقش رنگ ها در برندها
استفاده صحیح از رنگ برای ایجاد یک تصویر مثبت در بین مصرف نمایندگان بسیار مهم است. رنگ ها بسته به فرهنگ، موقعیت و صنعت معنای مختلفی دارند.
رنگ سفید و نقره ای در برندهایی مانند اپل (Apple) و تسلا (Tesla) ، جلوه ای مدرن به محصولات می بخشد.
فانتا، دومین برند قدیمی شرکت کوکاکولا و یکی از شناخته شده ترین برندهای دنیای است. با گذشت زمان، این لوگو، چندین بار تغییر نموده، اما استفاده از حروف آبی در زمینه نارنجی ثابت بوده است.
آبی
رنگ آبی، یکی از محبوب ترین رنگ هاست که می تواند عواطف را برانگیخته کند.این رنگ بیانگر ثبات، اعتماد، ایمنی، هماهنگی و صلح است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از برندهای محبوب از جمله مؤسسات اقتصادی، شبکه های اجتماعی، برندهای محصولات مراقبت بهداشتی و غول های فناوری است. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از شرکت های معروف از جمله فیس بوک(شبکه اجتماعی)، اورال بی(نام تجاری مسواک و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان)، ویزا(شرکت چندملیتی خدمات اقتصادی امریکایی که دفتر مرکزی آن در فوسترسیتی، کالیفرنیا و ایالات متحده امریکاست)، اچ پی (هیولت پاکارد یا به اختصار اچ پی، شرکت امریکایی چندملیتی فناوری اطلاعات است)، پی پل(شرکت امریکایی که در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی فعالیت دارد) و دل (شرکت امریکایی سازنده رایانه) از این رنگ برای برند خود استفاده کردند.
سبز
سبز اغلب با طبیعت، رونق، رشد، باروری و سلامتی مرتبط است. این رنگ توسط برندهایی مانند جان دیر(John Deere) شرکت صنایع سنگین امریکایی هول فودز (Whole Foods) فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی و عمده فروشی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است.
قرمز
رنگ قرمز که معمولا برای عشق، انرژی، قدرت و تحریک استفاده می گردد، از محبوب ترین رنگ ها در بین برندهاست و برندهای معروف در صنایع بهداشتی، خرده فروشی و موادغذایی مانند کوکاکولا(Coca-Cola)، یوتیوب، کانن(Canon) ،شرکت نرم افزاری ژاپنی تارگت(Target) ، شرکت نرم افزاری امریکایی اوراکل(Oracle) و سی ان ان از آن استفاده می نمایند.
نارنجی
نارنجی با جوانی، سرزندگی، انرژی، ماجراجویی، برون گرایی و خلاقیت همراه است. برندهای معروف که از این رنگ برای محصولات خود استفاده کردند، فانتا(Fanta) شرکت پوشاک آمریکایی تیمبرلند، شبکه تلویزیونی نیکلودئون(Nickelodeon)و آمازون(Amazon) است.
زرد
رنگ زرد یکی از شادترین رنگ هاست و احساس شادی، دوستی، خوش بینی و خوش بختی را بر می انگیزد. استفاده از این رنگ در اپلیکیشن ها (Snapchat)، شبکه نشنال جئوگرافیک(National Geographic) و مک دونالد(بزرگترین رستوران زنجیره ای دنیا) مشاهده می گردد.
بنفش
رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی است که معمولا با لوکس بودن، منحصربه فردی، کیفیت بالا و اصالت همراه است. این رنگ در بین مارک های مختلفی همچون پیغام رسان وایبر(Viber) استفاده شده است.
نقش جنسیت در انتخاب رنگ
انتخاب رنگ بر اساس جنسیت متفاوت است و جامعه نیز تا حد زیادی بر ترجیح رنگ تأثیر دارد. بیشتر اوقات آبی به طور کلی برای پسران و صورتی برای دختران انتخاب می گردد.
البته افراد باید با توجه به اینکه بیشتر مشتریان از چه جنسی هستند، اولویت رنگ را در نظر بگیرند.
مطالعات نشان می دهد که مغز ما تصاویر را 60 هزار بار سریع تر از متن ساده پردازش می نماید و 90 درصد از اطلاعات ارسال شده به مغز بصری است، بنابراین رنگ روشی عالی برای جلب توجه و انتقال معنی محسوب می گردد.
منابع:
www.market-inspector.co
uxdesign.cc
econsultancy.com
www.score.org
منبع: خبرگزاری ایسنا