برجسته ترین مراحل زندگی امیر فقید کویت

به گزارش واندر هنگر، امیر کویت که سه شنبه به دلیل بیماری و کهولت سن در سن 91 سالگی درگذشت بارها سعی کرد که نقش میانجیگر را در بحران های منطقه به ویژه بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ایفا نماید و در سال 2014 از سوی سازمان ملل به رهبر اقدامات بشردوستانه ملقب شد.

برجسته ترین مراحل زندگی امیر فقید کویت

پس از درگذشت صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت شبکه خبری المیادین در گزارشی به آنالیز مراحل برجسته زندگی سیاسی وی پرداخت.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح که از ژوئیه گذشته در یکی از بیمارستان های آمریکا تحت درمان بود سه شنبه در سن 91 سالگی درگذشت.

وی شانزدهم ژوئن 1929 در شهر الجهراء به دنیا آمد. او پانزدهمین امیر کویت و چهارمین پسر احمد الجابر الصباح، دهمین امیر کویت بود.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح سمت های مختلفی در کویت داشت و نقش برجسته ای در جنگ عراق و کویت در سال 1990 ایفا کرد.

او در سال 1992 به سمت معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه منصوب شد، سپس در 13 ژوئیه 2003، نخست وزیر شد.

در 29 ژانویه 2006، صباح الاحمد الجابر الصباح پس از مرگ شاهزاده جابر الاحمد الصباح امیر کویت شد و مجلس الامه کویت (مجلس) به اتفاق آراء با وی بیعت کرد.

امیر فقید کویت بلافاصله پس از روی کار آمدن نواف الاحمد الجابر الصباح، برادر ناتنی خود را به عنوان ولیعهد برگزید.

امیر فقید کویت همچنین زمانی که برادرزاده خود ناصر محمد الاحمد الصباح، رئیس دیوان امیری کویت را به سمت نخست وزیری منصوب کرد، به سنت خاندان حاکم کویت انتها داد، زیرا مرسوم بود که ولیعهد این سمت را به عهده بگیرد.

وی در سال 2014 توسط سازمان ملل و به منظور تشکر و قدردانی از کوشش های او و کویت در زمینه های انسانی به رهبر اقدامات بشردوستانه ملقب شد و کویت نیز مرکز اقدامات بشردوستانه نامیده شد.

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح همچنین در ادامه نقش میانجیگری خود در بحران های منطقه در آوریل 2016 ابتکار عملی را برای میزبانی از گفت وگوهای صلح یمن، تحت نظارت سازمان ملل شروع کرد.

وی پس از تحریم قطر توسط بعضی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سال 2017، چندین بار کوشش کرد تا نقش میانجیگر را در این بحران ایفا نماید اما همه این کوشش ها ناکام ماند.

شرایط سلامتی وی اخیراً بدتر شد و از آنجا که در سال 2000 و سپس در سال 2007 در ایالات متحده تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، از ناراحتی قلبی رنج می برد تا اینکه از دو ماه پیش سلامتی وی رو به وخامت نهاد و برای مداوا به آمریکا منتقل شد.

بسیاری از روسای جمهور و چهره های سیاسی در سراسر دنیا در سوگ امیر کویت عزادار شدند، کویتی ها نیز از لحظه اعلام درگذشت صباح الاحمد الجابر الصباح در شبکه های اجتماعی فعالیت گسترده ای داشتند و نام وی به ترندی در این کشور و تعدادی از کشورهای عربی تبدیل شد.

فعالان توئیتری درگذشت امیر کویت را تسلیت گفته و عکس ها و فیلم های زیادی را از مراحل مختلف زندگی وی منتشر کردند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1215

به "برجسته ترین مراحل زندگی امیر فقید کویت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجسته ترین مراحل زندگی امیر فقید کویت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید