این نوشیدنی عملکرد مغز را تغییر می دهد؟

به گزارش واندر هنگر، تحقیقات جدید درباره تاثیر قهوه بر روی مغز دو نتیجه در بر داشت. بر اساس تحقیقات انجام شده یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف منظم کافئین باعث کاهش حجم ماده خاکستری در مغز می شود و از سویی این نتیجه به دست آمده که مصرف قهوه می تواند توانایی پردازش اطلاعات را مختل کند.

این نوشیدنی عملکرد مغز را تغییر می دهد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان سوئیسی روزانه سه وعده به اندازه 150 میلی گرم کافئین به مدت 10 روز در اختیار داوطلبان قرار دادند. در واقع به عبارتی این شامل مصرف کافئین معادل حدود چهار یا پنج فنجان کوچک قهوه دم کرده در روز یا هفت اسپرسوی منفرد بود.

پس از این فرآینده این محققان با انجام آزمایشات متعدد متوجه کاهش ماده خاکستری مغز شدند که بیشتر در لایه بیرونی مغز یا قشر آن وجود دارد و این ماده خاکستری به پردازش اطلاعات ارتباط دارد. در واقع قهوه باعث می شود پردازش اطلاعات با اختلال روبرو شود.

این کاهش به ویژه در لوب گیجگاهی داخلی راست ، از جمله هیپوکامپ ، ناحیه ای از مغز که برای تثبیت حافظه ضروری است ، چشمگیر بود.

با این حال به نظر می رسید که این اثر موقتی است؛ چرا که فقط 10 روز بدون نوشیدن هیچگونه قهوه ای، تغییرات برعکس شد.

دکتر کارولین رایچرت از دانشگاه بازل گفت: نتایج ما لزوماً به این معنی نیست که مصرف قهوه بر مغز تأثیر منفی دارد. اما مصرف روزانه آن به وضوح بر روی سخت افزار شناختی ما تأثیر می گذارد که خود باید زمینه مطالعات بیشتری را فراهم کند.

مطالعه محققان با هدف ارزیابی تأثیر مصرف قهوه بر خواب در صورت مصرف در شب اجرا شده است.

کمبود خواب می تواند به نوبه خود باعث کاهش حجم ماده خاکستری مغز شود؛ یعنی همانطور که مطالعات قبلی نشان داده است.

ماده خاکستری به قسمتهایی از سیستم عصبی مرکزی گفته می شود که در درجه اول از سلول های عصبی تشکیل شده است و درجه دوم شامل یک ماده سفید عمدتاً شامل مسیرهای عصبی ، پسوندهای طولانی سلول های عصبی است.

برای آزمایشات ، گروهی از 20 جوان سالم که همه روزانه به طور منظم قهوه می نوشیدند در نظر گرفته شدند.

به آنها سه قرص کافئین 150 میلی گرمی در روز داده شد تا در طی 10 روز مصرف کنند و از آنها خواسته شد که در این مدت کافئین دیگری مصرف نکنند.

طبق گزارش کلینیک مایو ، حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز برای بیشتر بزرگسالان بی خطر تلقی می شود و یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونس (237 میلی لیتر) حاوی 96 میلی گرم قهوه است.

یک فنجان 8 اونسی معادل 240 میلی لیتر - کمی کمتر از نیم پیمانه - و تقریباً ظرفیت یک وعده کوچک قهوه است.

دوز کافئین روزانه داوطلبان (450 میلی گرم) تقریباً در حد پنج قهوه کوچک دم کرده (480 میلی گرم) بود. میزان کافئین در قهوه بسته به روش تهیه متفاوت است به عنوان مثال کافئین در قهوه اسپرسو کمتر وجود دارد.

در طی یک دوره 10 روزه دیگر ، داوطلبان نیز قرص های دارونما با همان دوز ، بدون هیچ ماده فعال دریافت کردند.

در خاتمه هر دوره 10 روزه ، محققان حجم ماده خاکستری افراد را با استفاده از اسکن مغز بررسی کردند.

آنها همچنین کیفیت خواب شرکت کنندگان را با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) ، روشی برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز که شامل الکترودهایی است که در امتداد پوست سر قرار گرفته اند ، بررسی کردند.

اگرچه محققان تغییراتی در ماده خاکستری مشاهده کردند ، اما به طور شگفت انگیزی ، کافئین مصرف شده به عنوان بخشی از مطالعه منجر به خواب نامناسب شد.

مقایسه داده ها نشان داد که عمق خواب شرکت کنندگان بدون در نظر دریافت اینکه کافئین یا کپسول های دارونما مصرف کرده اند ، برابر است.

اما آنها تفاوت قابل توجهی در ماده خاکستری مشاهده کردند که این بستگی به این دارد که این فرد کافئین دریافت کرده است یا دارونما.

بعد از 10 روز دارونما ، حجم ماده خاکستری بیشتر از میزان مدت زمان مشابه با کپسول کافئین بود.

اگرچه به نظر می رسید که کافئین باعث کاهش حجم ماده خاکستری می شود اما فقط پس از 10 روز پرهیز از قهوه با دارونما دوباره تولید شده است.

به نظر می رسد تغییرات در ریخت مغز موقتی است ، اما مقایسه سیستماتیک بین افرادی که قهوه می نوشند و افرادی که معمولاً کافئین کم مصرف می کنند یا اصلاً کافئین مصرف نمی کنند نکات تازه ای نشان می دهد.

در گذشته اثرات کافئین بر سلامتی در درجه اول در بیماران بررسی شده است اما همچنین نیاز به تحقیق در مورد افراد سالم وجود دارد. این مطالعه در مجله Cerebral Cortex منتشر شده است.

در تحقیقات بیشتر مربوط به قهوه در این هفته ، متخصصان Aussie دریافتند که مصرف طولانی مدت و سنگین قهوه - شش فنجان یا بیشتر در روز - می تواند میزان چربی های خون شما را افزایش دهد.

در حالی که چندین مطالعه در مورد تأثیرات قهوه و کافئین بر سلامتی به جهات مختلف اجرا شده است و محققان این مطالعه هشدار می دهند نوشیدن بیش از اندازه قهوه خطر بیماری های قلبی عروقی (CVD) را افزایش می دهد.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1491

به "این نوشیدنی عملکرد مغز را تغییر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نوشیدنی عملکرد مغز را تغییر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید