آیا ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟

به گزارش واندر هنگر، خبرگزاری مهر/ بدنبال آخرین خبرهای بدست آمده، این پرسش مطرح می شود که آیا ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟

آیا ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟

تکمیل زیرساخت بعضی از ژئوسایت ها، ایجاد مرکز اطلاعات گردشگری و فراوری محتوا برای ژئوسایت های ژئوپارک ارس از جمله برنامه هایی بود که می بایست منطقه آزاد ارس به عنوان متولی ژئوپارک تا به امروز انجام میداد تا بتواند آن را نیمه های خرداد به بازرسان یونسکو ارائه دهند.

هر چند که ژئوپارک ارس در مرحله اول تاییدیه یونسکو را گرفت اما ارزیابی میدانی این بازرسان و ارزیابان نیز حائر اهمیت است. منتهی هنوز بخش گردشگری این منطقه در تکمیل و ارائه این اقدامات نواقصی دارد. از جمله هنوز زیرساخت بعضی از این ژئوسایت ها تکمیل نیست. ضمن اینکه در فضای مجازی محتوایی فراوری نشده است تنها اقدام راه اندازی سایت ژئوپارک است که در آن نیز محتوای تکمیلی وجود ندارد.

بعلاوه اقدامات ترویجی در این خصوص در آن حد که بتوان مردم منطقه آزاد، شهر استان و ایران را با این ژئوسایت آشنا کرد انجام نشده است. تهیه بروشورهای مختلف، فراوری محتواهای مجازی و مکتوب، محتوای آموزشی، علمی و تبلیغاتی بخشی از این فعالیت ها می توانست باشد.

مرکز اطلاعات گردشگری این ژئوپارک نیز تکمیل نشده است. در هر ژئوپارک جهانی یونسکو، ویزیتورسنتر یا مرکز بازدیدکنندگان ژئوپارک نقش کلیدی ایفا میکند. در واقع، ویزیتورسنتر هر ژئوپارک نقش ویترین آن ژئوپارک را دارد که در آن اطلاعات ژئوسایت ها با استفاده از تصاویر، نمونه سنگ ها و فسیل ها و اطلاعات مکتوب به بازدیدکنندگان ارائه می گردد.

به نظر می رسد این اقدامات در چند روز به جای مانده تا ورود بازرسان تکمیل نگردد. این در حالی است که فرصتی برای راه یافتن ژئوپارک ارس به شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو نیست و درصورتیکه ارزیابان میدانی از این اقدامات قانع نگردد، خطر عدم ثبت جهانی ارس وجود دارد.

این پرونده تا به حال دوبار برگشته است که دلیل آن رعایت نکردن شاخص ها یا آسیب های زیست محیطی نبود، بلکه یا راستا نگاه متفاوت بوده یا بعضی کارها انجام نشده یا کم توجهی هایی به جامعه محلی شده بود.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2064

به "آیا ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ژئوپارک ارس آماده حضور ارزیابان یونسکو است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید