کشف یک مجسمۀ جالب 16 هزار ساله در ترکیه (تور ارزان ترکیه)

به گزارش واندر هنگر، شاید این قطعه سنگ کوچک در ابتدا شبیه به مجسمه به نظر نرسد اما این در حقیقت یکی از کهن ترین نمونه های یافت شده از تندیس های سنگی در آسیای صغیر است.

کشف یک مجسمۀ جالب 16 هزار ساله در ترکیه (تور ارزان ترکیه)

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

خبرنگاران |یک مجسمه کوچک سنگی در یک گودال نذری 16500 ساله متعلق به دوره فراپارینه سنگی در جریان حفاری های باستان شناسی در غار گدیکایا در منطقه مسکونی اینهیسارِ در استان بیله جک در شمال غرب ترکیه کشف شده است. این حفاری از طریق اداره موزه بیله جک در غاری یک کیلومتر دورتر از اینهیسار در حال اجرا است. آثار حیات در عمق 180 متری، ارتفاع حدود 20 متری و پهنای 30 متری، در دو بخش پایینی و بالایی غار پیدا شدند.

به گزارش خبرنگاران ؛ در جریان این حفاری، تبر مسطحی از جنس دیوریت (سنگ آذرین سبز یا خاکستری فام)، سنگ های آسیاب و دستی، تیغه ها (تراشه های سنگی)، کاردک، پیکان و سرنیزه، خاک سرخ، حلقه های دوک مانند، سرامیک های سوراخ دار، درفش، شمش مالاکیت و مهره کشف شدند. افزون بر این، داده های مهمی درباره شاخه های هنری از جمله سنگ و نجاری، معدن کاری و بافت به دست آمده است. در نهایت، یک گودال نذری متعلق به دوره فراپارینه سنگی؛ متعلق به 14500 پیش از میلاد، در غار پیدا شده است.

به گفته هارون کوچوکایدن؛ مدیر موزه بیلجیک، قدیمی ترین بقایای شناخته شده انسان در این غار به 16500 سال پیش بازمی شود و شمار زیادی از یافته ها متعلق به 5000 تا 7000 سال پیش از میلاد در تحلیل رادیوکربن یافت شدند. کوچوکایدن می افزاید: یک چکیده سنگِ نیمه کاره در این گودال نذری کشف شد. می توان این چکیده سنگ یا استالاگمیت را به فرهنگ های نوسنگیِ خاور نزدیک مرتبط دانست. این تندیسه نشسته حکاکی شده از سنگ را می توان پیوند میان تندیسه های ونوس از دوره پارینه سنگی پسین اروپایی و تندیسه های الهه مادرِ فرهنگ های نوسنگیِ آناتولی در نظر گرفت.

(تندیسه سنگی یافت شده در گودال نذری نمونه سبک پردازی شده ای از تندیسه های الهه مادر آناتولی است.)

دکتر دنیز ساری، مدرس گروه باستان شناسی دانشکده علوم و هنر دانشگاه بیلجیک با شرحِ اینکه قدیمی ترین یافته بدست آمده در جریان این مطالعات در غار گدیکایا به 16500 سال پیش بازمی شود، گفته است: این دوره، که ما اطلاعات کمی از آن داریم، فرایندی است که از طریق آن فرهنگ های پارینه سنگیِ پسینِ اروپایی به بالکان، قفقاز و مدیترانه توسعه یافتند. حفاری های نواحی بزرگ تر داده های ملموس تری درباره جایگاه گدیکایا در این توسعه و فعالیت ماقبل بشری در خاتمه عصریخ در اختیار ما قرار خواهد داد. با این حال، سال 2022، ما در غاری که با فرایند مورد نظر ارتباط دارد یک گودال نذری کشف کردیم.

ما یک چکیده سنگ طبیعی را درون گودال یافتیم که با ردیف هایی از سنگ های هلالی شکل احاطه شده بود. این چکیده سنگ تا حدی آراسته شده و ظاهرِ یک ستون سنگی یادبود به آن داده شده است. احتمالاً این گودال بعدتر بسته شده است. یافته های درون گودال بسیار مهم هستند و حاوی داده های بسیار تازه و خارق العاده ای درباره باستان شناسی ماقبل تاریخ هستند. یکی از آن ها همین تندیسه سنگی است. این تندیسه سبک پردازی شده در حالتِ نشسته با پا هایی که به دو طرف باز شده، نمونه سنگی و سبک دار تندیسه یک الهه مادر و از خصیصه ها فرهنگ های نوسنگیِ خاور نزدیک است. مطالعات ما درباره این غار، اطلاعات مان را در حوزه باستان شناسیِ ماقبل تاریخِ آناتولی بیشتر خواهد نمود.

منبع: Arkeonews

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2160

به "کشف یک مجسمۀ جالب 16 هزار ساله در ترکیه (تور ارزان ترکیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک مجسمۀ جالب 16 هزار ساله در ترکیه (تور ارزان ترکیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید