کشف ساختارهای معماری دوران تاریخی و اسلامی در تپه کوشکله سقز

به گزارش واندر هنگر، با ادامه نخستین فصل کاوش باستان شناختی تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز که با هدف لایه نگاری به منظور شناسایی دوره های تاریخی و به سرپرستی طاهر قسیمی در فروردین 1398 شروع و هم اکنون در حال اجرا است، شواهد جدیدی از معماری دوران تاریخی و اسلامی به دست آمد.

کشف ساختارهای معماری دوران تاریخی و اسلامی در تپه کوشکله سقز

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، طاهر قسیمی سرپرست تیم کاوش با اعلام این خبر گفت: نتایج اولیه در این فصل، شامل کشف بقایای معماری از دو دورۀ فرهنگی قرون میانۀ اسلامی و دوران تاریخی است که برای معین شدن پیشینه و تاریخ گذاری مطلق آنها باید آزمایش سالیابی صورت گیرد.

او اضافه کرد: ساختارهای معین شده از دوره اسلامی بیانگر استقرارهای روستانشینی در منطقه بوده و از دوره تاریخی نیز ساختاری خشتی معین شده است.

قسیمی اظهار داشت: علاوه بر مطالعه موارد فرهنگی، مطالعات میان رشته ای همچون: باستان - جانورشناسی، باستان- گیاه شناسی، زمین- ریخت شناسی، سالیابی دیرین مغناطیس، سالیابی کربن 14 و سالیابی به شیوۀ گرمالیان انجام خواهد شد.

او توضیح داد: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه لایه نگاری در شهرستان سقز است که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را معین و تکمیل سازد و در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اجرا شده است.

سید محسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز با تقدیر از تیم کاوش تپه کوشکله سقز، بر لزوم انجام کاوشهای باستان شناسی و نقش مهم این پژوهشها در روشن سازی پیشینه تاریخی، فرهنگی و سکونتی انسان در استان کردستان تأکید کرد.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد: نتایج این کاوشها بتواند با برنامه ریزی دراز مدت و ایجاد سایت موزه، در جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان کردستان و شهرستان سقز موثر باشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 273

به "کشف ساختارهای معماری دوران تاریخی و اسلامی در تپه کوشکله سقز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ساختارهای معماری دوران تاریخی و اسلامی در تپه کوشکله سقز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید