کشاورز کارت یعنی رسمی کردن گرانی کود و نهاده تولید، به جای این کار قیمت ها را کاهش دهید

به گزارش واندر هنگر، اخبار و شواهد حاکی از آن است که اصناف مرتبط با کشاورزی و کشاورزان از ارائه کشاورز کارت راضی نیستند و آن را گره گشای حل مسائل خود نمی دانند.

کشاورز کارت یعنی رسمی کردن گرانی کود و نهاده تولید، به جای این کار قیمت ها را کاهش دهید

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، 9 آبان ماه سال جاری بود که خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی گفت این وزارتخانه برای کمک به کشاورزان طرح کشاورز کارت را با همکاری بانک مرکزی و بانک کشاورزی تهیه کرده است.

وی در همین خصوص افزود: در بخش اول این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی کشت می کنند، قرار می گیرد تا دغدغه ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند و بتوانند از این کارت استفاده کنند.

خاوازی اظهار امیدواری کرد: انشالله کشاورزان با این کارت بتوانند نهاده های مورد نیاز خود را به موقع تامین کنند و سال آینده با بانک تسویه حساب کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که طرح کشاورز کارت یک اقدام بزرگ و ملی محسوب می شود و باید با جدیت آن را دنبال کنیم، شرح داد: با تأثیرگذاری که کود در تولیدات کشاورزی دارد در گام اول این محصول انتخاب شد و در گام دوم آفت کش ها هستند و ما از منابع مختلف، اعتبار لازم را برای آن تجهیز می کنیم.

* سقف پرداخت و جزئیاتی از کشاورز کارت

چندی بعد روح اله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی، ضمن اعلام خبر صدور کشاورز کارت گفت: در این کارت منابعی برای خرید نهاده در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و دانه های روغنی تولید می کنند، قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورز کارت برای تامین نقدینگی برای فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، افزود: به ازای هر هکتار زراعت دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات از طریق کشاورز کارت، 20 میلیون تومان یعنی برای کشت 10 هکتار زمین کشاورزی است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه در بانک سعی شده است در حداقل زمان کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار گیرد، گفت: نرخ تسهیلاتی که از طریق این کارت پرداخت می شود، 12 درصد در سال و مدت باز پرداخت یکساله بوده که در مقایسه با نرخ تسهیلات عادی یعنی 18 درصد، نرخ مناسبی است.

وی درباره وثایق در نظر گرفته شده برای دریافت این کارت اعتباری نیز گفت: به دلیل رقم متوسط، دریافت این کارت نیاز به تضامین و وثایق زیادی نخواهد داشت.

به گفته خدارحمی، کشاورزان از طریق سامانه سیتا با همکاری معاونت زراعت و جهاد کشاورزی استان ها به بانک کشاورزی معرفی می شوند و معرفی بر اساس سطح زیر کشت انجام خواهد شد. همچنین پیش بینی شده است تا 3 روز کاری بعد از معرفی کشاورزان این کارت در اختیارشان قرار گیرد.

وی گفت: این کارت ابزاری برای پرداخت الکترونیک در پایانه های فروشگاهی خاص و مراکز عرضه نهاده ها مانند کود و سم است.

گفتنی است این کارت صرفا برای خرید کود و سم مورد نیاز کشاورزان و محصولات استراتژیک کشاورزی شارژ شده و قابلیت استفاده در بیش از 3000 پایانه فروش مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را دارد.

کارمزد این تسهیلات 12 درصد در سال است و چک های برگشتی و بدهی سررسیده احتاقتصادی کشاورزان مانع از صدور و اعطای کشاورز کارت نخواهد شد.

با وجود ارائه این کارت، اما اخبار و شواهد حاکی از آن است که اصناف مرتبط با کشاورزی و کشاورزان از ارائه این کارت راضی نیستند و آن را گره گشای برای حل مسائل خود نمی دانند، آن ها معتقدند به رغم آنکه نفس کار درست است، اما باید این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد که سود دریافتی از کشاورزان بر قیمت خرید محصول از آن ها اعمال شود.

*مشکل اصلی کشاورزان بالا بودن هزینه تولید است

در همین خصوص محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با رادار اقتصاد گفت: هزینه های تولید محصولات کشاورزی به طور سرسام آوری افزایش یافته است، به طوری که هزینه نهاده ها و کار های خدماتی، ماشین آلات، نیروی انسانی و کارگر به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: اگر دولت به دنبال حل مشکل کشاورزان است باید بداند مهمترین و بزرگترین مشکل کشاورزان عدم تطبیق و تناسب بین قیمت تمام شده محصولات کشاورزی با نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی است، چون این قیمت هزینه ها را به هیچ وجه پوشش نمی دهد.

ملک زاده شرح داد: البته بنده معتقدم هستم که ارائه کشاورز کارت توسط وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی می تواند اندکی از مسائل کشاورزان را حل نماید، اما نمی تواند داروی زخم های زیاد کشاورزان باشد.

این مقام صنفی بیان داشت: نمی توانیم مدعی باشیم که با این کار هزینه های تمام شده کشاورزان را پایین آورده ایم، چون کشاورز کارت برای خرید کود های فسفاته ای است که با حذف ارز دولتی 6 برابر شده است.

وی افزود: به طوری که کشاورزی که برای یک هکتار زمین زارعی خودش 4 کود فسفاته را 400 هزار تومان خریداری می کرد در شرایط فعلی باید برای هر کیسه کود 500 هزار تومان و به صورت مجموع 2 میلیون تومان پرداخت کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در ادامه یادآور شد: البته این وام با سود 12 درصد به کشاورزان ارائه می شود و به صورت کلی باید کشاورزان برای نهاده خود به ازای هر هکتار 2 میلیون و 240 هزار تومان پرداخت کنند، اما نهایتا کشاورزان زمان بازپرداخت متوجه می شوند که برای کشت زمین زارعی خود 10 میلیون هزینه کرده اند، ولی به میزان 8 میلیون تومان برداشت کرده اند و این یعنی سودی که نداشتند هیچ حتی متحمل ضرر و زیان هم شده اند.

ملک زاده گفت: البته برای کسی که 10 هکتار دارد وام 20 میلیون تومانی اندکی مفید است، ولی هدف این بود که دولت کاری کند تا هزینه های تولید کاهش یابد و قیمت تمام شده محصولات کشاورزی باید پایین آید.

این مقام صنفی گفت: به طوری که در زمان کاشت به کشاورزان پول داده و یا نهاده های آنان را تامین می کنند و در پایان محصولش را خریداری می کنند، ولی سودش برای کشاورزان از 12 درصد بیشتر است و به 20 تا 30 درصد می رسد.

ملک زاده افزود: قیمت تمام شده محصول باید کمتر از قیمت خرید تضمینی محصول باشد تا چیزی برای کشاورز بماند، این کشاورز کارت اثر خودش را دارد، ولی نمی تواند تشویقی برای کشاورزان باشد.

* کشاورزان بدهکار تر می شوند

قنبرعلی گلی دنگسرکی، سخنگو و قائم مقام اتحادیه شالیکوبی داران برنج استان مازندران نیز گفت: در بهترین حالت این کارت 20 میلیون تومان به کشاورزان می دهد که در شرایط تورمی فعلی پول ناچیزی است.

وی با بیان این که کشاورز کارت دردی از کشاورزان دوا نمی کند، افزود: دولت می خواهد به هر نحوی که شده کشاورزان را وادار به خرید نهاده های گران قیمت کند، اگر واقعا دولت دلش به حال کشاورزان می سوزد باید قیمت نهاده ها را کم، ارز دولتی به آن ها اختصاص و نرخ خرید تضمینی عادلانه ای را برای محصولات کشاورزی مشخص کند.

سخنگو و قائم مقام اتحادیه شالیکوبی داران برنج استان مازندران بیان داشت: در شرایط فعلی تمام برنج کاران با معضل بالابودن هزینه های تولید روبرو هستند و دولت هم با ارائه کشاورز کارت آن هم با اعطای وامی با سود 12 درصد هم کشاورز را بدهکار تر خواهد کرد و هم این که این قشر زحمتکش را مجبور به خرید چندین برابری کود و سم می کند.

* قیمت خرید به نسبت سود دریافتی مشخص شود

علی قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گند مکاران نیز با اشاره به افزایش چشمگیر نهاده های تولید اظهار کرد: افزایش قیمت در نهاده های تولید به حدی است که کشاورز به آن ها نیاز دارد، اما خرید این نهاده ها به اندازه نیاز کشاورز نیست.

وی ادامه داد: بسکمک از کشاورزان به دلیل داشتن چک برگشتی یا عدم پرداخت اقساط بانکی امکان دریافت تسهیلات جدید را ندارند.

وی با اشاره به مشخص سود 12 درصد برای کشاورز کارت تاکید کرد: به رغم تمام منافع کشاورز کارت، در صورتی این کارت به درد کشاورزان می خورد که قیمت خرید محصول از آن ها به نسبت سود دریافتی مشخص شود.

ایمانی یادآور شد: برای محصولی مانند گندم حدود 7 ماه زمان نیاز است تا به ثمر بنشید در این مدت سود 12 درصد از کشاورز دریافت می شود و اگر این سود در قیمت خرید محصول در نظر گرفته نشود تولید به زیان کشاورز است.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1300

به "کشاورز کارت یعنی رسمی کردن گرانی کود و نهاده تولید، به جای این کار قیمت ها را کاهش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورز کارت یعنی رسمی کردن گرانی کود و نهاده تولید، به جای این کار قیمت ها را کاهش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید