کاهش وقوع جرائم و افزایش کشفیات در قم

به گزارش واندر هنگر، سمیرا روشنایی- قم ـ خبرنگار:هفته نیروی انتظامی انگیزه ای شد تا فرمانده انتظامی استان میزبان خبرنگاران باشد. سردار عبدالرضا آقاخانی خبرهای خوشی هم برای مردم قم داشت. خبرهایی که حکایت از بهبود شاخص های امنیتی و انتظامی در استان دارد.

کاهش وقوع جرائم و افزایش کشفیات در قم

وی آماری از وقوع جرائم و کشفیات در استان ارائه کرد که نشان دهنده کاهش نسبتا خوب جرائم و افزایش کشفیات است. فرمانده انتظامی استان گفت: در 6 ماه نخست سال جاری آدم ربایی 88 درصد، قتل 9 درصد، خودکشی 10 درصد، چاقوکشی و شرارت 28 درصد و نزاع و درگیری دسته جمعی 41 درصد کاهش داشته است. به گفته سردار آقاخانی، در این مدت سرقت زیر پوشش 14 درصد، سرقت از مغازه 15 درصد، سرقت به عنف 8 درصد، تشکیل پرونده 3 درصد و تصادفات فوتی 10 درصد کاهش داشته است.

این آمار وقتی کنار افزایش کشفیات قرار بگیرد، ارتقای ضریب امنیتی استان را نشان می دهد. وی ادامه داد: در 6 ماه نخست سال جاری کشفیات سرقت از خانه ها 59 درصد، مغازه ها 95 درصد، اتومبیل 96 درصد، موتورسیکلت 52 درصد و کیف قاپی 50 درصد افزایش داشته است که در مجموع کشفیات حوزه سرقت 49 درصد افزایش را نشان می دهد. فرمانده انتظامی استان قم از کشف 4500 کیلوگرم مواد مخدر در این مدت اطلاع داد و اضافه کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است. به گفته سردار آقاخانی، حریق های عمدی و جرائم به عنف نیز هریک 8 درصد کاهش داشته است و در سایر جرائم امنیتی با 36 درصد کاهش مواجهیم. وی از کشف یک محموله بزرگ کالای قاچاق در 4 تریلر اطلاع داد و بیان نمود: کشف کالاهای قاچاق 108 درصد، فراورده های سوختی و سیگار 538 درصد و تجهیزات ماهواره ای 31 درصد افزایش داشته است.

  • افزایش چشمگیر جرائم فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان قم از افزایش چشمگیر وقوع جرائم در فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری وقوع جرائم در فضای مجازی 267 درصد افزایش داشته و کشفیات جرائم در این عرصه نیز 171 درصد افزایش داشته است. سهم جرائم مالی از جرائم سایبری نیز 87 درصد

است. سردار آقاخانی از اجرای طرح ناظر 2 برای نظارت بر مکان های عمومی در موضوع امنیت اخلاقی و اجتماعی گزارشی ارائه کرد و اضافه کرد: در 6 ماه نخست سال جاری، 24 طرح در این زمینه اجرا شده و 588 مورد بازدید اجرا شده که به دنبال آن 54 واحد صنفی پلمب شده است. این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 125 درصد افزایش داشته است. وی اعلام نمود: در زمینه مقابله با عرضه لباس های نامتعارف در واحدهای صنفی 24 طرح اجرا شده و 176 واحد صنفی پلمب شده است.

توقیف 19 درستگاه خودرو منتقل کننده اتباع غیرمجاز از دیگر آماری است که فرمانده انتظامی استان قم به آن اشاره نمود. فرمانده انتظامی استان قم شرح داد: در طرح ناظر، 3346 پیامک ارسال شده است که 2133 اخذ تعهد حضوری داشته ایم و 20 دستگاه خودرو به دلیل تکرار تخلف، توقیف شده اند. سردار آقاخانی تأثیر اجرای این طرح را خوب ارزیابی کرد و گفت: این طرح بیشتر در جاده های مواصلاتی به استان قم اجرا شده است.

  • ترکیب سنی جرائم

فرمانده انتظامی قم از برقراری 438 هزار و 562 مورد تماس با فوریت های پلیس در 6 ماه نخست سال جاری اطلاع داد و بیان نمود: 8480 پرونده به مراکز مشاوره ای پلیس ارجاع شده که 83 درصد به صلح و سازش منجر شده است. سردار آقاخانی در خصوص ترکیب سنی وقوع جرائم در استان شرح داد: یک درصد از متهمان تا 14 سال سن دارند، 32 درصد بین 15 تا 24 سال، 58 درصد بین 25 تا 39 سال و 9 درصد 40 سال به بالا هستند.

  • توقیف روزانه 150 تا 200 دستگاه موتورسیکلت

رئیس پلیس راهور استان قم نیز در این جلسه گفت: در استان قم بیش از 350 هزار موتورسیکلت شماره گذاری شده وجود دارد. قم از نظر نسبت موتورسیکلت به جمعیت در رتبه نخست کشور واقع شده است. به گفته سرهنگ علی حسن قیصری، روزانه 150 تا 200 دستگاه موتورسیکلت در قم توقیف می گردد. وی در خصوص نصب دوربین نظارتی در شهر قم ابراز کرد: شهرداری قم مکلف به راه اندازی سامانه های نظارتی برای ثبت پلاک است که این اقدام در حال اجرا است.

  • برنامه های هفته ناجا

سال جاری هفته نیروی انتظامی از 11 تا 17 مهر پلیس هوشمند و امین مردم نام گرفته است. در این هفته، برنامه های متنوعی پیش بینی شده است که فرمانده انتظامی استان قم به بخشی از آنها اشاره نمود. سردار عبدالرضا آقاخانی پس از اعلام نامگذاری روزهای هفته اظهار کرد: 21 برنامه برای این هفته پیش بینی شده است. وی گفت: مراسم پیاده روی خانوادگی، کوهپیمایی، اجرای مسابقات ورزشی برای کارکنان نیروی انتظامی، شرکت در مراسم غبارروبی گلزار شهدا، اجرای طرح آموزش همگانی در مدارس و مساجد، بازدید خانواده های پلیس از مکان های تاریخی و میراثی، برگزاری نمایشگاه فضای مجازی در بعضی مدارس و اجرای طرح مردم کمک در مناطق محروم از جمله برنامه های هفته ناجاست.

دیدار با مراجع عظام تقلید، سخنرانی در نماز آدینه، اجرای برنامه های صبحگاهی، ارائه آموزش هدایت و رانندگی به همیاران پلیس در شهرک ترافیکی، حضور نمادهای عروسکی در تقاطع ها به منظور فرهنگ سازی ترافیکی، مانور شهری موتورسیکلت های قانونمند، جشنواره پلیس برگزیده، دیدار با پیشکسوتان، تجلیل از نمونه های ترافیکی و بازدید از رسانه های جمعی از دیگر برنامه هایی است که سردار آقاخانی بیان نمود. در هفته ناجا ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی برای صدور گذرنامه در دفاتر دوازده گانه پلیس به صورت جدی پیگیری می گردد. فرمانده انتظامی استان قم از صدور 33 هزار و 815 گذرنامه در ماه های مرداد و شهریور اطلاع داد و اضافه کرد: این تعداد نسبت به سال قبل 268 درصد افزایش داشته است و نشان می دهد که سال جاری اعزام زائران به کربلا بیشتر از سال های قبل خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 417

به "کاهش وقوع جرائم و افزایش کشفیات در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش وقوع جرائم و افزایش کشفیات در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید