کاروانسرای زغالی ها همدان؛ یادگاری دیدنی از عصر قاجار

به گزارش واندر هنگر، همدان یکی از شهرهای بی مثال و شگفت انگیز ایران بوده که در آن اماکن تفریحی و گردشگری بسیاری وجود دارند. کاروانسرای زغالی ها یک بنای تاریخی بوده که از عهد قاجار در این شهر به یادگار مانده است. با ما در این مقاله جذاب همراه باشید تا بدانید کاروانسرای زغالی ها کجاست و با معماری کاروانسرای زغالی ها همدان آشنا شوید.

کاروانسرای زغالی ها همدان؛ یادگاری دیدنی از عصر قاجار

آشنایی

در زمانهای گذشته، با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی و سنت رایجی که وجود داشت، کاروانسراهای بی مثال را می ساختند. اهالی کاروان برای اینکه مدت زمانی را به استراحت بپردازند و خستگی سفر را از تن بیرون کنند، به کاروانسراها مراجعه می کردند. کاروانسراها معمولا بصورت مستطیل یا مربع بودند. البته، کاروانسراهایی هم در ایران زمین وجود داشتند که طرح کلی آنها بصورت دایره ای باشد. در دوره های پس از اسلام، در مرکز و داخل شهرها کاروانسراهایی تاسیس شدند که در زمینه تجارت مورد استفاده قرار می گرفتند که یکی از آنها، کاروانسرای زغالی هاست.

کاروانسرای زغالی های همدان که در ضلع شمال غربی تپه ارگ قدیم قرار گرفته، در سال 1382 ثبت گشت. کاروانسرای زغالی ها از جمله کاروانسراهایی هست که دارای حیاط بوده و در قسمتهای مختلف معماری کاروانسرای زغالی ها آجرکاری و کاشیکاری های بسیار زیبایی مشاهده می شوند. این کاروانسرای بی مثال در طی چند سال گذشته بعنوان انبار چوب کاربرد داشت، اما امروزه دانشگاه بوعلی سینا مالکیتش را برعهده گرفته است. دانشگاه همدان قصد دارد که کاروانسرا را تبدیل به یک استادیوم علمی بی نظیر کند، اما این موضوع فقط در حد یک پیشنهاد بوده و تا به امروز هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است. گروهی از دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی هم معتقد هستند که این کاروانسرا بهتر است به مالکیت سازمان میراث فرهنگی درآمده و این سازمان بخشهایی از آن را مورد مرمتی اصولی قرار دهد.

در ادامه بخوانیدسفر به همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران | معرفی دیدنی های همدانمنبع: همگردی
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1424

به "کاروانسرای زغالی ها همدان؛ یادگاری دیدنی از عصر قاجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای زغالی ها همدان؛ یادگاری دیدنی از عصر قاجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید