چطور اضطرابمان را کنترل کنیم؟

به گزارش واندر هنگر، دور اضطراب و استرس اینگونه خط قرمز بکشیم

تیم جاج، روانشناس دانشگاه فلوریدا و همکارانش در مطالعات خود بر روی برخی از افرادی که مقتدرند و این ذهنیت را دارند از پس هر چیزی برمی آیند، به نتایجی دست پیدا کردند. آنها معتقدند این افراد، کارهایی نظیر موارد زیر را انجام می دهند. با خبرنگاران همراه باشید:

چطور اضطرابمان را کنترل کنیم؟

نحوه عملکرد

اضطراب یک احساس کاملا ضروری است و اگر گمان می کنید که هرگز آن را تجربه نکرده اید، شاید متوجه چنین حسی نشده اید. رفتار مغز انسان به گونه ای است که تا زمانی احساس اضطراب نکرده است انجام هر گونه عملی برای آن سخت است. به عبارت دیگر، افزایش اندازه بالای فعالیت با سطح مناسبی از اضطراب همراه است و اما یک راه حل پیشنهادی به منظور دستیابی به عملکرد عالی: اندازه اضطراب را کنترل کرده و آن را در سطوح مطلوبی نگاه دارید.

در شرایط خوب و بد

هر چند که بیشتر افراد، زمانی که اوضاع بر وفق مراد است معتقدند، که از اعتماد به نفس و فرصت بالایی برخوردار هستند، اما براساس مطالعات اجرا شده از سوی تیم جاج، آنچه صاحبان قدرت را خاص می کند این نکته است که چه آنها در کارگاه فعالیت داشته یا در کسب وکار شخصی خود، دقیقا شبیه دیگران در شرایط سخت احساس نگرانی شدید کرده اما از این احساس به طرز متفاوتی بهره برده و هرگز به هنگام وقوع مسائل از پای در نمی آیند. افراد قدرتمند، معتقدند بر رویدادهای زندگی خود مانند اضطراب، ناامیدی، سرسختی و بیم و هراس کنترل دارند، هرگز تسلیم نشده بلکه در شرایط سخت، تلاش خود را چندین برابر می کنند.

نحوه انجام کار

مرحله 1: انتظار و آمادگی برای تغییر

همان طور که افراد تغییر کرده، کسب وکار نیز، از این قاعده مستثنی نیست و دچار نوسانات می شود. طبق مطالعاتی که تیم جاج انجام داد، حتی اشخاص قدرتمند هم کنترلی بر تغییرات در کسب وکار نداشته و احتمال اینکه شغل خود را از دست بدهند، زیاد است. طبعا شرکت هایی که در آن، مشغول به فعالیت هستند نیز دستخوش شرایط بحرانی و سختی بوده اند؛ اما تفاوت در این نکته است که چنین افرادی براین اعتقادند کاملا از عهده ایجاد اتفاقات مثبت برآمده و می توانند با تغییرات، سر و کار داشته باشند.

مرحله 2: متمرکز بودن روی آزادی ها

تمام افراد از زمان جوانی خود با یک باور قدیمی که زندگی عادلانه نیست، آشنایی دارند. این باور، نشانه ناامیدی، اضطراب و سستی است. به راستی، جلوگیری از پیشامدها، اتفاقات منفی گاهی اوقات از عهده افراد خارج است؛ اما برای انتخاب واکنش مناسب در قبال رویداد های پیش آمده هیچ محدودیتی نیست و انسان ها در این جهت آزادند.

مرحله 3: بازسازی ساختار فکری

مرحله سوم، سختترین مرحله است؛ زیرا باید طرز تفکری را که سال ها به آن عادت کرده، عوض کنید. از آن جا که در حال حاضر، نسبت به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده درک و دید بهتری دارید، متنی حاصل از فکری مقتدر و موثر که قصد داشتید از آن پیروی کنید، آماده سازید. این متن، اقتدار نام داشته و جایگزین متن عوامل بازدارنده است. این مطالب را به نحوی بایگانی کرده که در مواقع لزوم و هنگام مواجهه با استرس و اضطراب شدید به آنها دسترسی داشته باشید و به هنگام مراجعه، تفکر در حال حاضر خود را با نوشته های توانمند و عوامل بازدارنده خود مقایسه کنید. این یادآوری های دوره ای، در نهایت باعث بازنگری و بازسازی کامل طرز فکر شما می شود.

مرحله 4: ترک افکار منفی

یک مرحله مهم در مدیریت اضطراب، کنار گذاشتن و دوری کردن از صحبت ها و افکار منفی است. هر اندازه به افکار منفی اهمیت دهید و فکر خود را بیشتر درگیرشان کنید، به آنها قدرت و بال و پر بیشتری می دهید. بسیاری از تفکرات منفی واقعیت نداشته و چیزی جز افکار نیستند.

مرحله 5: قدردانی از داشته ها

صرف کردن زمان زیاد جهت بررسی داشته ها در زندگی و رضایت کامل کار زیاد صحیحی نیست اما این عمل موجب کاهش اضطراب در افراد خواهد شد. زیرا اندازه هورمون کورتیزول(استرس) را تا 23 درصد کم می کند. بر اساس تحقیقات اجرا شده در دانشگاه کالیفرنیا، افرادی که در طول روز بر رفتار و فکر خود برای قدردانی از داشته هایشان تاکید می کنند و آن را توسعه می دهند از شرایط و انرژی بیشتری برخوردارند و در واقع اضطراب کمتری را به علت سطوح کورتیزول پایین تر، تجربه خواهند کرد.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2024

به "چطور اضطرابمان را کنترل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور اضطرابمان را کنترل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید