سرانجام بازسازی اضطراری آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر

به گزارش واندر هنگر، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سرانجام بازسازی اضطراری آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر صورت گرفت.

سرانجام بازسازی اضطراری آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر

مهدی جمالیان گفت: این بنای تاریخی با توجه به سبک معماری متعلق به دوران قاجاریه است و نام آن برگرفته از نام واقف آب انبار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر ادامه داد: این آب انبار دستی در یکی از قدیمی ترین محلات شهر اشکذر، محله توده و در مجاورت آثار شاخص تاریخی و ثبتی از خشت و گل بنا شده است.

جمالیان افزود: این آب انبار از جمله بناهای درون محله ای بوده که به صورت مجموعه در کنار کاروانسرا و مسجد ساخته شده و البته از مسجد و کاروانسرا اثری باقی نمانده و تنها این آب انبار به جای مانده است.

به گفته او، فضای ورودی با دو گوشواره در طرفین و سقف فیل پوش بصورت طاق و تویزه ای و ستون هایی در دو طرف راه پله ها اجرا شده و بادگیری در ضلع جنوب غربی بنا شد. مخزن آب انبار با سقف گنبدی و بادگیری در ضلع غربی و راه پله هایی برای دسترسی به آب در عمق چهار متری از سطح زمین بنا شده است.

جمالیان مهمترین اقدامات بازسازیی بنا در این فاز را پوشش و بازسازی سقف های فروریخته، اندود کاهگل پشت بام، بازسازی بادگیر و اندود کاهگل بدنه عنوان نمود.

آب انبار تاریخی اسماعیل در سال 1398 به شماره 32817 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 آبان 1401 بروزرسانی: 23 آبان 1401 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2146

به "سرانجام بازسازی اضطراری آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام بازسازی اضطراری آب انبار تاریخی اسماعیل اشکذر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید