نکات طلایی روزهای پایانی کنکور؛ چگونه می توان استرس کنکور را کنترل کرد

به گزارش واندر هنگر، کنکور همه ساله با تنش و دل نگرانی های خاص خود برگزار می گردد اما سال جاری استرس ویروس کرونا نیز بر آن مضاعف شده که در این میان نحوه رفتار والدین در زمان نزدیک شدن به کنکور موثر است.

نکات طلایی روزهای پایانی کنکور؛ چگونه می توان استرس کنکور را کنترل کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی واندر هنگر، اضطراب کنکور، اغلب با تنش همراه است و در عملکرد فرد اختلال ایجاد می نماید، مانع تمرکز شده، اعتماد به نفس را تضعیف و جریان فکر را متوقف می نماید، موج فراگیر افکار منفی نظیر، نمی توانم به سئوالات پاسخ دهم، چیزی به یادم نمی آید، هر چه خوانده ام از یادم رفته است ذهن را در سیطره خود گرفته و این حالت به هراس و ترس شدید و نهایتاً افت عملکرد ذهنی فرد و بهره وری پایین در امتحان می انجامد.

اما با این اوصاف سال جاری با شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا دل نگرانی ها و استرس ها دوچندان شده است به طوری که بعضی داوطلبان برای حضور در این ماراتن مردد هستند و بعضی نیز خواهان به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور هستند.

اما در روزهای اخیر شاهد بودیم وزیر بهداشت در جلسه نهایی که با وزیر علوم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند تاکید کردند آزمون ها با پروتکل های بهداشتی و سختگیرانه تر از کنکور دکتری برگزار خواهد شد به طوری که تنها 20 درصد از فضای هر سالن اشغال می گردد و فاصله گذاری ها حداقل 2 متر خواهد بود و بسته های ماسک و مواد ضدعفونی نماینده نیز در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت؛ درنهایت با وجود این مسائل خانواده ها باید سعی نمایند نگرانی و استرس را از فرزندان خود دور نمایند.

در این گزارش به نقش والدین در کاهش استرس داوطلبان کنکور پرداخته شده است.

راهکایی برای کاهش استرس فرزند کنکوری

والدین در کم کردن استرس قبل از کنکور فرزندان نقش بسزایی دارند چرا که محیط خانه و حفظ آرامش بسیار مهم است؛ بسیاری از والدین برای کم کردن استرس شیوه های اشتباهی را پیش می گیرند که باعث افزایش استرس می گردد و نه تنها داوطلب نتیجه مطلوبی نمی گیرد بلکه آسیب جبران ناپذیری به آینده و اعتماد به نفس وی وارد می گردد.

فشارهای روانی فرزندتان را درک کنید

توصیه ما به اولیاء در این دوران این است که در مقابل پرخاشگری ها، نگرانی ها و تمام واکنش های غیر متعارف فرزندتان شکیبا باشید و عکس العملی از خود نشان ندهید.

انگیزه های درونی او را تقویت کنید

به کوشش های مثبت فرزندتان بیش از نکات منفی توجه کنید. آنان را به طور دائم تشویق کنید و به آن ها روحیه بدهید و بکوشید بیش از پیش توانایی های فرزندتان را بارور کنید و او و خودتان به این نکته توجه کنید که همه پیروزیت ها، پیروزیت در کنکور نیست و همه شکست ها هم عدم پیروزیت در کنکور نیست. پیروزیت او را در حرکت در راستای که با علایق او و مصالح جامعه هماهنگ باشد بدانید.

انتظارات مقعولی از او داشته باشید

واقع گرا باشید و توقع خود از فرزندتان را، هم سطح با صندلی واقعی او هماهنگ کنید. همه والدین آرزو دارند که فرزندشان در مسأله ادامه تحصیل و سایر امور زندگى، فرد پیروز و پیروزى باشد؛ اما این آرزو نباید باعث گردد تا شکافى بین شما و فرزندتان به خاطر توانایى هاى او به وجود آید.

به این موضوع توجه داشته باشید که هر فردى در زمین هاى خاص استعداد دارد و نباید شما از او توقع داشته باشید که طبق میل شما عمل کند و آنچه شما می خواهید گردد. انتظارات بیش از حد از فرزندان در انتخاب رشته هاى تحصیلى یا دانشگاه هاى خاص، اگر خارج از توان او باشد، روحیه امید را در او تضعیف نموده و وی را از پیروزیت باز می دارد و در واقع نه تنها او را به چیزى که شما انتظار دارید نمی رساند، بلکه مانع ظاهر شدن وی در حد توانایی هایش می گردد؛ بنابراین به جاى اینکه هدف کنکور و آینده او را تعیین کنید، به وی همفکرى داده و هدایت اش کنید که طبق شناختى که از خود و استعدادهایش دارد، در کدام سمت و سو حرکت کند. مطمئن باشید که اگر فرزندتان در کنکور، طبق میل و استعدادهاى خود پیش رود، در آینده فرد بسیار پیروز و برجسته ای خواهد شد.

او را متهم به بی خیالی نکنید

گام نخست این است که والدین داشتن استرس را به رسمیت بشناسند، حتی اگر در ظاهر دانش آموز بی خیال نشان دهد، برای خنثی کردن فشار ناشی از ادراک انتظار اطرافیان است، او را متهم به بی خیالی نکنید. والدین نباید استرس خود را منتقل نمایند، اغلب اوقات والدین ممکن است به زبان بیان نمایند که ما نگران نیستیم؛ بچه ها هوشیارتر از آن هستند، آنان نگرانی های پنهان شما را در چشم هایتان رصد می نمایند، درون خود را آرام کنید.

فرزند کنکوریتان را تحت فشار قرار ندهید

در روزها مخصوصا روزهای پایانی و نزدیک کنکور، هیچ فشاری به فرزندانتان وارد نکنید، از گفتن جملاتی مثل اینکه دو ساعت بیشتر بخوان تا دو تست بیشتر بزنی، خودداری کنید. این جملات هیچ کمکی به آن ها نمی نماید، آن ها را وادار به تست زدن و آزمون های آزمایشی و شبیه سازی کنکور نکنید. شکی نیست که خانواده ها حق دارند که انتظار پیروزیت فرزندانشان را داشته باشند اما باید به این فکر نمایند که انجام دادن چه کارهایی شرایط را برای حصول پیروزیت آن ها هموار می سازد.

مقایسه کردن ممنوع

ممکن است نگرانی امتحان روی نتیجه این آزمون نمایشی اثر بگذارد و نتایج احتمالی آن روحیه فرزندتان را تخریب کند. واقعا به این نکته فکر کنید که قبولی در کنکور آخر خوشبختی نیست، لذا از سرزنش کردن و یا احیانا مقایسه کردن زمان مطالعه فرزندتان طی ماه های گذشته با دوستان و همکلاسی هایش قویا اجتناب کنید. فرزندتان را با هیچ کس حتی با دوران نوجوانی و جوانی خود مقایسه نکنید.

استرس خود را به فرزندتان نشان ندهید

هر چند دعا کردن بسیار مفید است اما صبح کنکور که می خواهید همراه فرزندانتان باشید از اینکه جلوی چشمان او با نگرانی دعا کنید، پرهیز کنید. این دعاها بیشتر برای برطرف نگرانی شما است اما ممکن است در ذهن دانش آموز بیانگر انتظار بسیار بالای شما از موفیقت او باشد، این امر نتیجه معکوس دارد. در طول راستا سعی کنید صحبت های عادی و معمولی داشته باشید و پس از ورود فرزندتان به جلسه آزمون می توانید با خیال راحت دعا بخوانید.

ایجاد فضایی آرام و بدون استرس

عملکرد والدین قبل از کنکور در حفظ آرامش و افزایش تمرکز بسیار موثر است، والدین باید فضای خانه را آرام نگه دارند و محیطی به دور از فشار روانی، تنش و استرس ایجاد کند. و او را از کارهایی که تعادل ذهنی اش را به هم می زند دور کنید.

به خواب و تغذیه یک کنکوری توجه ویژه ای داشته باشید

فرزند شما برای کاهش استرس و اضطراب باید خوب بخوابد و شام سبک میل کند. مادران در این شرایط باید به خوراک فرزندان خود دقت نمایند و در وعده های غذایی آن ها برنج، نان، سیب زمینی، لبنیات و به ویژه یک لیوان شیر ولرم را به کار ببرند، چرا که در برقراری آرامش نقش موثری خواهد داشت.

بهتر است داوطلبان از مصرف ترشی، ادویه جات، سوسیس، همبرگر، کافئین و نوشیدنی گازدار خودداری و به جای آنها از پسته، گردو، بادام، میوه و سبزی استفاده نمایند. شب قبل از امتحان به موقع بخوابید و حداقل هشت ساعت خواب مفید قبل از امتحان داشته باشید چرا که خواب کم باعث خستگی، فراموشی، کم شدن سرعت، دقت و یادگیری می گردد.

با او هماهنگ باشید

برنامه درسى، خواب و استراحت عضو کنکورى خانواده اهمیت زیادى دارد؛ پس سعى کنید تا حد امکان با او هماهنگ باشید. بعد از خوابیدن وی بیدار نمانید و با روشن گذاشتن چرا غ ها، تلویزیون و سر و صدا کردن، آرامش او را به هم نزنید. بخشی از وقت خود را به وی اختصاص دهید و با او همراه باشید. اگر او فرصتى براى استراحت در برنامه مطالعاتى خود در نظر گرفته است، سعى کنید تا در صورت تمایل فرزند کنکورى تان، مدتى را با وی بگذرانید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1132

به "نکات طلایی روزهای پایانی کنکور؛ چگونه می توان استرس کنکور را کنترل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات طلایی روزهای پایانی کنکور؛ چگونه می توان استرس کنکور را کنترل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید