مهم ترین نکات خانه تکانی؛ نظافت و تمیزکاری وسایل خانه

به گزارش واندر هنگر، مهمترین نکات خانه تکانی: آیا با نکات خانه تکانی آشنایی دارید؟ اگر نکات خانه داری را بدانید خیلی راحت تر می توانید از پس کارها بربیایید.

مهم ترین نکات خانه تکانی؛ نظافت و تمیزکاری وسایل خانه

آشنایی با نکات خانه تکانی

خبرنگاران | سرویس خانه داری - یکی از مقدمات استقبال از بهار و سال نو خانه تکانی است که گاهی هم بسیار سخت و مشکل به نظر می رسد. حتی ممکن است مقدار زیادی از وقت تان را بگیرد و نتوانید از آخرین روزهای فصل زمستان لذت ببرید و با آرامش خاطر، خود را برای فصل زیبای بهار آماده کنید. در اینجا توصیه ها و نکات خانه تکانی را طرح نموده ایم تا کارها را برایتان آسان تر و سرعت پیشرفت کار را بیشتر نمایند.

نظافت پنجره، شیشه و آینه با استفاده از سرکه

شستشو و نظافت شیشه ها از طریق سرکه به شما یاری می نماید که پنجره هایی تمیز و براق داشته باشید و بدون اینکه از مواد شوینده شیمیایی و گران بهره ببرید در مدت زمان کوتاه به نتیجه ای مطلوب برسید. سرکه یک ماده شوینده و ضدعفونی نماینده طبیعی و بسیار قوی است که قدرت زیادی در درخشان کردن پنجره های شما دارد.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

  • برای رفع گرد و غبار از روی کاغذ دیواری ها، یک پارچه مخصوص گردگیری را روی جاروی دسته بلند نصب کنید و جارو را از بالا به پایین روی دیوار بکشید.
  • برای پاک کردن لکه های مداد یا لکه های غیر روغنی از کاغذ دیواری های غیرقابل شستشو، از یک برش نان سبوس دار بهره ببرید.
  • برای پاک کردن لکه های چرب و روغنی مثل لکه های غذا بر روی کاغذ دیواری، از ترکیب یک مایع شوینده و خاک رس لکه بر بهره ببرید. این مواد را روی سطح بمالید، بگذارید خشک گردد و دوباره تکرار کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا لکه از بین برود، سپس سطح را با یک دستمال مرطوب و در نهایت با یک دستمال خشک تمیز کنید.
  • برای پاک کردن جای دست از روی کاغذ دیواری، ابتدا با دستمال مرطوب روی لکه بکشید. سپس مقداری خاک رس لکه بر روی قسمت مرطوب شده بپاشید و بگذارید خشک گردد. بعد آن را با دستمالی پاک کنید.
  • برای اینکه از کثیف شدن کاغذ دیواری ها هنگام تمیز کردن سقف و کف اتاق جلوگیری گردد، می توانید روی دیوارها را با پلاستیک های ضخیم بپوشانید .

نحوه تمیز کردن فرش

  • پیش از تمیز کردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنید تا گردوغبار آن گرفته گردد.
  • با مقداری ماست، لکه هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید. برای این منظور ماست را روی لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید.

تمیز کردن لوازم خانگی

برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید از جمله ماشین لباسشویی، یخچال، آبمیوه گیری و… محلولی متشکل از نصف پیمانه مایع سفیدنماینده و نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بکشید. پس از ده دقیقه، در صورت امکان محل را آبکشی یا با دستمال مرطوب تمیز کنید.

تمیز کردن تلویزیون

ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و با یک دستمال خشک غبار آن را بگیرید سپس با پنبه آغشته به محلول آب و الکل صفحه تلویزیون را تمیز کنید. الکل لکه های چرب و اثر انگشت را رفع می نماید. توصیه می گردد از دستمال حوله ای و پرزدار استفاده نکنید. دیواره های غیرشیشه ای تلویزیون را نیز می توانید با پارافین مایع براق کنید و با دستمال خشک، چربی اضافی را بگیرید و براق کنید.

تمیز کردن سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی معمولا از جنس استیل است و بهتر است از مواد سفیدنماینده قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید، زیرا رنگ استیل کدر می گردد. پارچه ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی بکشید. جوش شیرین برای تمیز کردن سینک های استیل، عالی عمل می نماید.

نمک ماده طبیعی مناسب برای ضدعفونی کردن سینک است. برای این منظور نمک خشک را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید.

برای تمیز کردن سینک های آلومینیومی و چینی، محلول پودر ماشین لباسشویی توصیه می گردد. بعد از آبکشی، با روزنامه مچاله شده سینک را برق بیاندازید.

تمیز کردن گاز

اگر اجاق گاز با غذاهای مختلف کثیف شده و تمیز کردن آن برایتان مشکل است، کافی است مقداری رب گوجه فرنگی را روی لکه ها بمالید و بگذارید تا چند ساعت بماند و سپس با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون، لکه ها را پاک کنید.

تمیز کردن حمام

تمیزکردن کاشی حمام

از طریق بخارآب گرم و اسکاچ می توان آن را تمیز کرد.

تمیزکردن پرده حمام

با استفاده از پودر لباسشویی و جوش شیرین آن را تمیز می کنیم.

لکه های معمولی کاشی

از آمونیاک نصف فنجان، سرکه سفید نصف فنجان، جوش شیرین یک چهارم فنجان و آب گرم درحدود چهار لیتر استفاده می کنیم.

تمیزکردن وان حمام

با استفاده ازمحلول نمک آن را تمیزمی کنیم.

رفع بوی نامطبوع وسائل آشپزخانه

رفع بوی ظروف پلاستیکی

برای از بین بردن بوی بد ظروف دردار و جعبه های پلاستیک، روزنامه مچاله شده را در داخل ظرف قرار داده و در را محکم ببندید و بگذارید تمام شب را به همان حال بماند.

رفع بوی نامطبوع سنگ کنار ظرف شویی

با مقداری پوست لیمو ترش یا پرتقال می توان در رفع بوی بد پیروز بود.

رفع بوی تخته گوشت

وقتی گوشت ماهی و یا سبزیجات بودار را روی تخته خرد می کنید بوی آن ها را به خود جذب می نماید. برای از بین بردن بوی پیاز، سیر و یا ماهی، یک لیمو ترش را از وسط نصف نموده روی سطح تخته بمالید و یا آنکه خمیری از جوش شیرین و آب درست نموده و روی تخته گذاشته سپس آب بکشید.

نکات خانه تکانی مربوط به لکه گیری

لکه گیری وسایل چوبی

از مقداری آب نمک غلیظ یا خمیر دندان برای پاک کردن استفاده می کنیم و سپس آن را خشک می کنیم.

لکه گیری دیوار ها

اگر دیوار ها روغنی باشند با دستمالی نخی که آغشته به محلول آب و کمی مایع پاک نماینده است آن را تمیز می کنیم و بعد آن را خشک می کنیم.

نکته: دیوار گچی را با پارچه ای نمناک پاک نکنید و اگر کاغذی به دیوار چسبیده است با آب گرم یا اسفنج خیس ننمایید، چون پس از چند دقیقه گرم شده و کنده می گردد.

لکه گیری پنجره ها

از محلول جوش شیرین و آب استفاده می کنیم.

منبع: setare.com
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1399

به "مهم ترین نکات خانه تکانی؛ نظافت و تمیزکاری وسایل خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین نکات خانه تکانی؛ نظافت و تمیزکاری وسایل خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید