مضرات غذاهای دودی برای سلامت انسان، وجود ترکیبات سرطانزا

به گزارش واندر هنگر، یک متخصص تغذیه گفت: تا به امروز بیش از صدها ترکیب سمی در مواد غذایی دود شده شناسایی شده که برای سلامتی انسان مضر است.

مضرات غذاهای دودی برای سلامت انسان، وجود ترکیبات سرطانزا

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، گلبن سهراب، با اشاره به اینکه خطر استفاده از 50 گرم سوسیس دودی معادل مصرف یک پاکت سیگار یا چهار روز تنفس در هوای آلوده شهری است، اضافه کرد: متأسفانه اخیراً مصرف غذا های دودی به ویژه گوشت، سوسیس، کالباس و ماهی رواج زیادی پیدا نموده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه غذا های دودی شده خصوصاً مواد غذایی که با تکنولوژی درست و محاسبات صحیح دود داده نشده اند دارای ترکیبات حلقوی هستند، شرح داد: این ترکیبات حلقوی دارای بنزن هستند و می توانند سرطان زا باشند.

گلبن با اشاره به اینکه امکان ایجاد ترکیبات حلقوی در غذا های دودی شده به ویژه هنگامی مجال بروز پیدا می نماید بسیار زیاد است اسم کرد: اگر این مواد غذایی در محلی که می خواهند دود بدهند زغال و چوب مناسب یافت نگردد و از چوب ها و لوازم نامناسبی جهت دود دادن غذا استفاده نمایند، مضرات این مواد دو چندان می گردد.

این متخصص تغذیه گفت: در واقع برای دودی کردن غذا باید محاسبات خاصی درباره اندازه چوب مصرفی مورد احتیاج برای دودی کردن و مدت زمانی که برای این فرایند ضروری است، انجام گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماهی های دودی که در بعضی از بازار های محلی فروخته می شوند قابل خوردن هستند، اضافه کرد: خیر، البته این مسئله دلیل دیگری هم دارد، زیرا در بعضی از بازار های محلی ماهی هایی را که بنا به هر دلیلی فروش نرفته اند و در حال فاسد شدن هستند را دودی می نمایند چرا که در بعضی موارد بلافاصله پس از صید تصمیم به دودی کردن ماهی نمی گیرند، بنابراین مصرف ماهی های دودی اصلاً توصیه نمی گردد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که خطر ابتلاء به سرطان در یک فرد زمانی که به طور مکرر از یک ماده غذایی سرطانی استفاده کند بیشتر می گردد.

وی ادامه داد: اگر از مصرف گوشت های دودی یا نمک سود لذت می برید، فقط گه گاه و به اندازه کم از آن ها بهره ببرید و از آن جایی که این محصولات به تدریج اثرات نامناسبی بر بدن می گذارند، تا حد امکان از مصرف زیاد آن ها در یک زمان یا به صورت طولانی مدت خودداری کنید

گلبن اضافه کرد: در هنگام دودی کردن محصولاتی نظیر ماهی، گوشت، سوسیس و کالباس از مقادیر زیادی نمک استفاده می گردد، بنابراین مصرف این محصولات در افراد مبتلا به پرفشاری خون توصیه نمی گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مبتلایان به سردرد های میگرنی هم گفت: باید از خوردن مواد گوشتی دودی اجتناب نمایند، زیرا این مواد غذایی حاوی تیرامین هستند و باعث تشدید این نوع سردرد ها می شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1743

به "مضرات غذاهای دودی برای سلامت انسان، وجود ترکیبات سرطانزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مضرات غذاهای دودی برای سلامت انسان، وجود ترکیبات سرطانزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید