طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به صورت تصویری

به گزارش واندر هنگر، تابستان فرا رسیده و زمان آن شده که برای زمستان سال جاری مرباهای مختلف از میوه های تابستانی مثل آلبالو و زردآلو تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای آلبالو را توضیح داده بودیم و اینجا می خواهیم طرز تهیه مربای زردآلو خانگی را آنالیز کنیم. برای آشنایی با دستور پخت و بعضی از نکات تهیه مربای زردآلو در ادامه همراه ما باشید.

طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به صورت تصویری

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو تازه

  • زردآلو 1 کیلوگرم
  • شکر 500-600 گرم
  • آب به میزان لازم
  • آبلیمو به میزان لازم
  • هل به میزان لازم

1. طرز تهیه مربای زردآلو تازه

برترین روش تهیه مربای زردآلو این است که از زردآلوی تازه استفاده کنید. با این روش یک مربای تازه و خوشمزه دارید که می توانید هم تابستان هم فصول دیگر سال از خوردن آن لذت ببرید.

اولین مرحله از طرز تهیه مربای زردآلو این است که زردآلوها را خوب بشویید و خشک کنید. بعد باید با توجه به سلیقه خود هسته میوه را در بیاورید و سپس یا آن را به دو نصف تقسیم کنید یا به صورت نگینی خرد کنید. بعد آن را در قابلمه بریزید و شکر را اضافه کنید و بگذارید حداقل 24 ساعت در یخچال بماند تا آب بیندازد.

بعد از 24 ساعت ظرف را از یخچال خارج کنید و میزانی آب روی زردآلو و شکر بریزید و آن را روی حرارت میانه گاز قرار دهید و بگذارید شکر خوب آب گردد، بعد هم بزنید و هل را اضافه کنید و هم زمان کف ایجاد شده روی ظرف را مدام بگیرید و آن را از ظرف خارج کنید. بعد در نهایت بعد از 30 دقیقه پختن مربا و قوام آمدنش میزانی آبلیمو اضافه کنید و بعد از چند دقیقه مربا را خاموش کنید و بگذارید سرد گردد. هل را از مربا خارج کنید و مربای زردآلو را در ظروف شیشه ای مناسب بریزید و بعد از این که خوب سرد شد، در شیشه را ببندید و آن ها را برای مصرف در یخچال نگهداری کنید.

2. طرز تهیه مربای زردآلو خشک

وقتی زردآلو را خشک می کنید، طعمش بیشتر می گردد. وقتی کمی آب به آن اضافه کنید و آن ها را به صورت مربا بجوشانید، محصول نهایی واقعا خاص است.

زردآلوهای خشک یا همان قیسی ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. بگذارید یک شب خیس بخورد. زردآلو و آب را در یک قابلمه بزرگ بریزید. روی حرارت میانه به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که زردآلوها نرم شوند بپزید. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل گردد. حرارت را کم کنید و بگذارید مربا بجوشد. هر از گاهی به مدت یک ساعت یا تا زمانی که مربا در هنگام آزمایش ژله ای گردد، هم بزنید. داخل شیشه های تمیز شده بریزید. بگذارید بماند تا سرد گردد و سپس در شیشه مربا را ببندید. مربای زردآلو خشک یا مربای قیسی زردآلو شما آماده است. نوش جان!

3. طرز تهیه مربای زردآلو با هسته

هسته زردآلو از آن هسته هاست که می توانید آن را بشکنید و بخورید. اما شاید یکی از متفاوت ترین کارهایی که می توانید با هسته زردآلو انجام دهید این باشد که آن را در تهیه مربای زردآلو هم استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های طرز تهیه مربای زردآلو پخت آن با هسته است. برای تهیه مربای زردآلو با هسته کافی است ابتدا زردآلو را دو نیم کنید و هسته را کناری بگذارید و بعد بشکانید. سپس هسته آن را درون آب بخیسانید تا خوب خیس بخورد. بعد پوست رویش را بگیرید. حالا درست مثل مربای آلبالوی تازه مربا و شکر را بپزید تا خوب شیره مربا قوام پیدا کند و در مرحله آخر آبلیمو و هل را بریزید و بعد شعله گاز را خاموش کنید و بگذارید مربا سرد گردد و در نهایت آن را در ظرف مناسب بریزید تا بعدها استفاده کنید. مربای زردآلو با هسته شما آماده است. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه مربای زردآلو

تهیه مربای زردآلو کار ساده ای است، فقط کافی است حوصله به خرج دهید و نکاتی را دقت کنید. در ادامه نکات و فوت و فن های مهم برای تهیه مربای زردآلو به روش های مختلف را آنالیز می کنیم.

نکاتی برای جلوگیری از شکرک یا کپک زدن مربا

یکی از برترین کارها برای جلوگیری از شکرک زدن مربا استفاده از آبلیمو است. استفاده از لیمو علاوه بر این که یک راه عالی برای کاهش شیرینی مرباست. بعلاوه مانع شکرک زدن مربا می گردد. از طرف دیگر لیمو به جلوگیری از رشد باکتری یاری می نماید و در نهایت مانع کپک زدن مربا می گردد.

روش های استفاده و سرو مربای زردآلو

از مربای زردآلو درست مانند مرباهای دیگر می توانید برای صبحانه روی نان یا کروسان استفاده کنید. حتی می توانید از آن به عنوان جایگزین مربای آلبالو روی کیک شکلاتی استفاده کنید.

بعلاوه با ماست یونانی غلیظ می توانید یک ماست میوه ای خوشمزه برای صبحانه یا به عنوان دسر ساده با مربای زردآلو تهیه کنید. استفاده از این مربا در کنار بستنی و ژله هم ترکیب جذابی است که می توانید لذتی متفاوت را تجربه کنید.

اضافه کردن وانیل و هل برای طعم بهتر مربا

مربای زردآلو به صورت کلی طعم و مزه خوبی دارد اما خوب است هم برای افزایش طعم و عطرش هم برای تعدیل طبع زردآلو از اضافه کردن هل و حتی زعفران غفلت نکنید.

قابلمه مناسب برای تهیه مربا

یادتان باشد برای تهیه مربا همواره از قابلمه عمیق استفاده کنید. مربا وقتی داغ می گردد معمولا سریع سر ریز می گردد.

بافت و قوام مناسب مربا

بافت و قوام مربا به نحوه برش میوه بستگی دارد. اگر تکه های میوه بزرگ باشد پس احتمالا مربای شما قوام کمتری خواهد داشت اما اگر می خواهید مربای نرم تر و با قوام بیشتری داشته باشید بهتر است میوه را قبل از تهیه مربا با غذاساز خوب له کنید یا با دست خوب کوچک کنید. اگر دوست دارید ساده ترین روش تهیه کمپوت زردآلو خانگی را بخوانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 2255

به "طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به صورت تصویری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به صورت تصویری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید