شرایط سنی اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا ، یک استثناء برای دیابتی ها و زنان باردار ، پلاسمای بهبودیافته ها تا چه مدت به درد می خورد؟

به گزارش واندر هنگر، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به نتایج تحقیقات پلاسمادرمانی در بهبود کووید-19 گفت که همه بهبودیافته ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و به تشریح ویژگی های افرادی پرداخت که این امکان را دارند.

شرایط سنی اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا ، یک استثناء برای دیابتی ها و زنان باردار ، پلاسمای بهبودیافته ها تا چه مدت به درد می خورد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در این باره گفت: تمام فعالیت های سازمان انتقال خون ایران از جمله اهدای خون، ذخایر خون، ارتقای شاخص های اهدای خون در حد احتیاجها و همچنین آماده سازی فراهم آوردن پلاسمای مورد احتیاج بهبودیافتگان مبتلا به ویروس کرونا در پروژه پلاسمادرمانی در طرح های تحقیقاتی طی ماه های گذشته تحت الشعاع کووید-19 نهاده شد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما در سازمان انتقال خون، جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبودیافتگان است، گفت: بهبودیافتگان کرونا در پلاسمای خود پادتن ضدویروس دارند که برای نجات بیماران مبتلا مفید است و این امر در دنیا مورد اقبال نهاده شده است.

عشقی ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل 14 و ترجیحا 28 روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن ها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای آن ها را به مراکز اهدا فراخوان داد. اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان ویروس کرونا در پایگاه های انتقال خون از اوایل اردیبهشت سال جاری آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان ها انجام می شد.

وی اضافه نمود: بر اساس استانداردهای دنیای، بهبودیافتگان کرونا یک ماه بعد از بهبودی و با توجه به شرایط بالینی شان می توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا نمایند. توصیه ما این است که به فاصله یک ماه بعد از اولین اهدا نیز می توانند، دوباره پلاسما اهدا نمایند و حداقل تا 3 ماه بعد از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا، اهداء پلاسما را ادامه دهند چراکه بعد از گذشت این زمان سطح پادتن کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: همه بهبودیافته ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و سن اهدا باید بین 18 تا 60 سال باشد و این در حالی است که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها 45 تا 50 سال است.

عشقی اضافه نمود: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای فراوری دارو می تواند مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است؛ بنابراین این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

وی تاکید نمود: اما خانم هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین 18 تا 60 سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

عشقی توضیح داد: همچنین بعضی از مبتلان به کرونا که بهبود یافته اند هم دارای فشار خون چاقی، دیابت یا بعضی علائم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

  • دریافت پلاسما از 10 تا 20 درصد از بهبودیافته ها

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: تخمین زده می گردد که از حدود 10 تا 20 درصد از بهبودیافتگان می توان پلاسما گرفت اما متاسفانه افراد بهبودیافته که برای اهدای پلاسما مراجعه می نمایند خیلی کمتر از این آمار هستند.

عشقی تاکید نمود: بیش از 40 روز از آغاز اهدای پلاسما در انتقال خون گذشته و حدود 1100 نفر اهدا نماینده داشتیم و امید داریم این آمار در ماه های بعد افزایش پیدا کند. این امر نشان می دهد که در زمینه اهدای پلاسمای بهبودیافته ها، رسانه ها باید بیشتر فعالیت نمایند تا اهدانماینده ها بیشتر برای اهدا تشویق شوند.

وی اضافه نمود: این در حالی است که موج دوم کرونا آغاز شده است و استان های گرمسیر قرمز شده اند؛ در پاییز نیز با موج دیگری روبرو خواهیم شد و تا زمانی که واکسن یا دارو وارد بازار گردد تامین پلاسما برای پلاسما درمانی نظر سیاستگذاران است.

  • نتایج پلاسما درمانی

مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص نتایج حاصل از پلاسما درمانی بر روی بیماران مبتلا به کرونا، گفت: مطالعات در این زمینه بر دو نوع است؛ یکی شامل گزارش است و دیگری هم مطالعات کارآزمایی بالینی است، بر اساس مطالعات گزارش، در 95 درصد مطالعات نتایج بسیار مثبت بوده است. نتایج از ایران را هم برای چاپ ارسال نموده ایم و در بیماران بدحال (در خطر مرگ) در بازه زمانی 14 روز بعد از تزریق زودرس پلاسما تنها 18 در صد در آنها شاهد مرگ بودیم، در حالی که در بیمارانی که با تاخیر دریافت کردند 50 درصد مرگ و میر داشتیم.

عشقی ادامه داد: در باره زمانی 30 روزه این تفاوت در گروه دریافت نمایندگان زودرس و دیررس پلاسما 26 درصد مرگ و میر در برابر 56 درصد مرگ و میر بوده است، بنابراین هر چه پلاسما زودتر به بیمار رسید مرگ و میر هم کمتر رخ داده است. در دنیا در خصوص نتایج کارآزمایی، یک نتیجه در چین در خصوص شهر ووهان که درآن بیماران بدحال بودند، انجام شد و نتایج حاصله به صورت معناداری مثبت بود و تقریبا این نتایج مشابه نتایج ما بود.

  • دنیا به سمت پلاسمادرمانی می رود

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: دنیا به سمت پلاسما درمانی می رود و در حال حاضر در زمینه پلاسما درمانی، به صورت همزمان 10 تا 15 مورد معتبر مطالعاتی در حال اجرا است. در ایران هم مطالعات کارآزمایی از ابتدای بحران تا به امروز انجام می گردد؛ سازمان انتقال خون هم درگیر این موضوع است و فعلا نیز در استان های قرمز مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان کارآزمایی بر اساس تزریق پلاسما از روز اول انجام می گردد تا شاهد نجات بیشتر بیماران باشیم.

عشقی در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان بهداشت دنیای در زمینه پلاسما درمانی یاری هایی به ایران داشته است، گفت: هر چند انتظار می رود سازمان بهداشت دنیای پاسخ مثبتی به درخواست ما برای ورود پلاسما درمانی در پروژه های بین المللی این سازمان بدهد ولی ما از سازمان بهداشت دنیای یاریی نخواستیم که به ما تجهیزات بدهند، چراکه خودمان امکان جمع آوری پلاسما را داریم و حتی بخش خصوصی در ایران هم این امکان را برای جمع آوری پلاسما برای فراوری دارو دارد. البته سازمان انتقال خون بر اساس اساسنامه متولی تهیه و توزیع خون و فرآورده های آن برای مصرف در بیماران است و باید خون و فرآورده های خون برای شرایط ویژه داشته باشد و به عنوان یک وظیفه سازمانی از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری آغاز به جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1057

به "شرایط سنی اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا ، یک استثناء برای دیابتی ها و زنان باردار ، پلاسمای بهبودیافته ها تا چه مدت به درد می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط سنی اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا ، یک استثناء برای دیابتی ها و زنان باردار ، پلاسمای بهبودیافته ها تا چه مدت به درد می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید