دل پُر تولیدکنندگان از کمبود شیر

به گزارش واندر هنگر، دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت: ممنوعیت واردات شیرخشک یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر است.

دل پُر تولیدکنندگان از کمبود شیر

احمد مهدی زاده در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه قیمت شیر برای واحدهای فراوریی کیلویی 2250 تا 2500 تومان هزینه دارد، اظهار کرد: قرار بر این بود که قیمت شیر کیلویی 2000 تومان باشد اما بسته به درجه کیفی فراوریی آن، گران تر از نرخ مصوب، به شرکت های لبنی فروخته می گردد.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون نتوانسته قیمت شیر را برای واحدهای فراوریی به کیلویی 2000 تومان برساند، توضیح داد: اخیراً در برخی برنامه های رسانه ملی و حتی در فضای مجازی خبرهایی مبنی بر گرانفروشی شرکت های لبنی منتشر شده که از اساس درست نیست.

واحدهای لبنی گران فروشی نمی نمایند

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران در ادامه گفت: جزئیاتی که در محاسبه هزینه فراوری شرکت های لبنی به مردم معرفی می گردد واقعی نیست، وقتی قیمت محصولات لبنی را بر اساس شیر کیلویی 2000 تومان محاسبه می نمایند نشان می دهد که اطلاعات درستی از هزینه فراوری واحدهای لبنی ندارند.

مهدی زاده با بیان اینکه محاسبه هزینه فراوری محصولات لبنی باید توسط اهل فن آن صورت گیرد، گفت: نمی توان براساس برخی توهم های ذهنی نسبت به هزینه فراوری واحدهای لبنی سخن گفت و آنها را متهم به گرانفروشی کرد.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، احتیاج واحدهای لبنی به شیر را بسیار بالا دانست و توضیح داد: در کشور کمبود شیر داریم و ممنوعیت واردات شیر خشک نیز موجب شده تا این کمبود شدت یابد.

50 درصد از احتیاج واحدهای لبنی به شیر در کشور فراوری نمی گردد

وی با بیان اینکه 50 درصد از احتیاج واحدهای لبنی به شیر در کشور فراوری نمی گردد و کمبود داریم، تأکید کرد: یکی از علت های افزایش قیمت شیر نیز کمبود آن در داخل است.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، ممنوعیت واردات شیرخشک را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر در داخل دانست و اظهار کرد: متاسفانه دولتمردان در مواجهه با مسائل شرکت های لبنی تصمیم های درست و کارشناسی نمی گیرند، بیش از 70 درصد هزینه فراوری شرکت های لبنی مربوط به شیر است و هرگونه تغییر در قیمت آن به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات شرکت های لبنی تاثیر می گذارد.

افزایش هزینه فراوری واحدهای فراوریی لبنی نسبت به سال گذشته

مهدی زاده با بیان اینکه هزینه فراوری واحدهای فراوریی لبنی نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است، توضیح داد: افزایش هزینه فراوری در حالی رقم خورده که فراورینمایندگان فرآورده های لبنی قیمت محصولات خود را 50 تا 70 درصد افزایش داده اند که در بهترین حالت ممکن 30 درصد ضرر می دهند.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران به قیمت شیر در سال گذشته اشاره نمود و گفت: واحدهای لبنی شیر را سال قبل کیلویی 1500 تومان می خریدند که سال جاری 1000 تومان افزایش قیمت داشته است.

وی، میانگین مصرف شیر در داخل را پایین تر از میانگین جهانی دانست و گفت: به دلیل افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی، مردم مقدار این محصول را از سبد کالایشان کم نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 120

به "دل پُر تولیدکنندگان از کمبود شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دل پُر تولیدکنندگان از کمبود شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید