خبرنگاران فعالیت عمرانی در ایستگاه قطارشهری قونقا با میراث فرهنگی هماهنگ است
به گزارش واندر هنگر، تبریز - خبرنگاران - مجری طرح خط اول قطارشهری تبریز و حومه گفت: فعالیت عمرانی در ایستگاه قطار شهری قونقا با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می گردد.
جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت ترک اصل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.
رضا زائر، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به انتشار تصویری با مضمون وجود اسکلت در حفاری های ایستگاه میدان قونقا، اضافه نمود: سازمان قطارشهری تبریز و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ارتباط با حفاری در این منطقه هماهنگی لازم را دارند.
وی گفت: وجود اسکلت در این محدوده به دلیل وجود مقابر در زمان های گذشته، قابل پیش بینی بوده و با توجه به اینکه در گذشته این محل قبرستان بوده و در دوره احداث باغ گلستان با تخریب جدی روبرو شده، بر همین اساس احتمال اینکه موارد مشابه وجود داشته باشد، احتمال دارد.
مجری طرح خط یک قطارشهری تبریز و حومه گفت: کارشناس های سازمان میراث فرهنگی نیز روز گذشته بازدیدی از این ایستگاه داشتند و با هماهنگی این سازمان فعالیت های عمرانی در این ایستگاه با جدیت در حال اجرا است و در ماه های اخیر با چنین صحنه ای روبرو نشده بودیم و در صورت رویت نیز با نظر و نظارت این سازمان اقدام های لازم انجام می گردد.
زائر، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این ایستگاه در سال 90 شروع شده است، ادامه داد: حفاری شمع و خاک برداری در این ایستگاه در همان سال ها اجرا شده و در زمان کنونی به بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
وی یادآوری کرد: سازه ایستگاه ماه ها پیش به اتمام رسیده است و قطار به صورت ایستگاه عبوری از آن عبور می نماید و با پیشرفت قابل ملاحظه ای عملیات عمرانی در این ایستگاه هم اکنون در مرحله اجرای نازک کاری و دسترسی در جلوی پاساژ وسکانیان قرار گرفته است.
انجام آنالیز های اولیه باستان شناسی در محل مترو باغ گلستان تبریز
در همین حال مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز گفت: آنالیز های اولیه باستان شناسی در محل خاک برداری مترو باغ گلستان اجرا شده است.
حسین اسماعیلی عتیق اظهار کرد: کارشناسان باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اداره کل، در قالب یک تیم کارشناسی، در محل حضور یافته و آنالیز های اولیه را انجام دادند.
وی ادامه داد: این محل بخشی از گورستان گجیل بود که در قرون اولیه اسلامی تا اوایل دوران قاجار و به خصوص در قرون میانی اسلامی مورد استفاده قرار می گرفت؛ در نتیجه این آنالیز ها استخوان های انسانی کشف شد که به احتمال قوی با این قبرستان که در دورهای تاریخی استفاده می شد، ارتباط دارد.
اسماعیلی عتیق با اشاره به اقدامات اولیه اجرا شده در این خصوص گفت: از استخوان های شناسایی شده و بعضی قطعات سفالی به منظور آنالیز، پژوهش و کارهای تحقیقاتی نمونه برداری شد و بعد از انجام آنالیز های اولیه نتایج آن اطلاع رسانی می گردد.
وی گفت: اگر در آنالیز هایمان به ناشناخته ها یا موارد شاخصی از جمله معماری یا گذشته دوره های یاد شده دست پیدا کنیم، مطالعات باستان شناسی به طور قطع ادامه می یابد در غیر این صورت مترو با حضور مستقیم کارشناس باستان شناسی به فعالیتش ادامه خواهد داد.
مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: در دو سال اخیر یک کار تحقیقی در قالب مطالعه بافت تاریخی تبریز با نمونه موردی باغ گلستان تبریز توسط اداره کل اجرا شده است.
مطالعه قطارشهری تبریز است در 1380 و عملیات اجرایی نیز از 1384 شروع شده و در 1394 بخشی از آن گشایش یافت.
قطارشهری تبریز در 5 خط (شامل 4 خط اصلی و 1 خط حومه) به طول کلی 100 کیلومتر طراحی شده است.
دولت تا به امروز بیش از 850 میلیارد تومان برای توسعه متروی تبریز از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای پرداخت و یکهزار و 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین 50 درصدی منتشر نموده است.
منبع: ایرنا