اوپک: تقاضا برای نفت رشد کمتری خواهد داشت

به گزارش واندر هنگر، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2021 بسیار آهسته تر از تصور قبلی بهبود خواهد یافت.

اوپک: تقاضا برای نفت رشد کمتری خواهد داشت

به گزارش خبرنگاران، اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت سال جاری 5.79 میلیون بشکه در روز رشد نموده و به 96.05 میلیون بشکه در روز می رسد. برآورد مذکور 110 هزار بشکه در روز کمتر از رقم پیش بینی شده در گزارش ماه پیش این سازمان است.

چشم انداز تقاضای ضعیفتر باعث شده اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، طرح خود برای افزایش فراوری را بازبینی نمایند. عراق روز چهارشنبه خاطرنشان کرد تقاضای بیشتر، قیمتهای بالاتر و عرضه کمتر از سوی رقیب می تواند زمینه را برای تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس فراهم کند اما این گروه احتمالا محدودیت عرضه فعلی را در مارس هم ادامه خواهد داد.

در گزارش اوپک آمده است: در حالی که اقتصاد دنیای نشانه های احیای مطلوب در سال 2021 را نشان می دهد اما تقاضا برای نفت در حال حاضر ضعیف مانده و پیش بینی می گردد در نیمه دوم سال اوج بگیرد.

اوپک پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2021 را از هفت میلیون بشکه در روز که در ژوئیه سال 2020 پیش بینی نموده بود به طور مستمر پایین برده اما پیش بینی اخیر قویتر از پیش بینی است که در گزارش داخلی اوپک مطرح شده بود.

اوپک با وجود پیامدهای چالشهای جدی نظیر انواع جدید ویروس کرونا و موثر بودن واکسنها، پیش بینی خود از رشد اقتصاد دنیا را از 4.4 درصد برآورد قبلی به 4.8 درصد بالا برد و خاطرنشان کرد واکسیناسیون دنیای پیشرفت نموده و نرخ ابتلا در بعضی از مناطق کاهش پیدا می نماید. بهبود در درمان و رشد استفاده از وسایل تست سریع کرونا، همگی از تسریع فعالیت مالی پس از سه ماهه اول پشتیبانی خواهند کرد.

در حالی که تقاضا ضعیف مانده، گزارش اوپک نشان می دهد عرضه رقیبان این گروه هم پایین است. اوپک پیش بینی خود از رشد عرضه غیراوپک را به 670 هزار بشکه در روز در سال 2021 در مقایسه با پیش بینی قبلی 850 هزار بشکه در روز کاهش داد و خاطرنشان کرد فراوری نفت شیل آمریکا با وجود قیمتهای بالاتر نفت کاهش پیدا خواهد نمود.

عرضه نفت شیل آمریکا با ابهامات کوتاه مدت پیرامون کووید 19 و ادامه محدودیت در زمینه مخارج سرمایه، به چالش کشیده شده و در نتیجه شرکتهای نفتی آمریکایی هزینه سرمایه در بخش بالادستی را کمتر می نمایند.

فراورینمایندگان اوپک پلاس در ماه مه سال 2021 محدودیت عرضه کم سابقه به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند. تحت برنامه تسهیل تدریجی این محدودیت عرضه همزمان با بهبود دورنمای بازار، این فراورینمایندگان با افزایش فراوری به میزان 500 هزار بشکه در روز در ژانویه موافقت کردند اما بیشتر اعضای این گروه محدودیت عرضه شان را در فوریه و مارس حفظ می نمایند.

طبق گزارش اوپک، فراوری نفت این گروه در ژانویه با افزایش فراوری عربستان سعودی، ایران و ونزوئلا، 180 هزار بشکه در روز رشد کرد و به 25.50 میلیون بشکه در روز رسید. این میزان افزایش کمتر از 300 هزار بشکه در روز افزایش فراوریی بود که تحت برنامه اوپک پلاس برای ژانویه مجاز بود.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک برآوردش از تقاضا برای نفت این گروه در سال 2021 را 300 هزار بشکه در روز در مقایسه با گزارش ماه پیش افزایش داد و 27.5 میلیون بشکه در روز برآورد کرد که تا حدودی تحت تاثیر انتظار برای عرضه کمتر نفت غیراوپک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1483

به "اوپک: تقاضا برای نفت رشد کمتری خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپک: تقاضا برای نفت رشد کمتری خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید