انتشار اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری

به گزارش واندر هنگر، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، این فضاپیما که در آگوست سال 2011 به فضا پرتاب شده بود و انرژی آن با نور خورشید تأمین می گردد، در ژوئیه سال 2016 در مدار قطبی سیاره مشتری نهاده شد و از آن موقع در حال آنالیز میدان جاذبه، میدان مغناطیسی، نحوه تشکیل این سیاره، وجود آب در آن و غیره است.

انتشار اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری

با توجه به بزرگی سیاره مشتری تکمیل نقشه سه بعدی جو این سیاره 5 سال به طول انجامیده است. جونو بدین منظور از سال 2016 تا به حال 37 بار به دور سیاره مشتری چرخیده است.

یافته های جونو نشان می دهد نوارهای رنگارنگ مشهور سیاره مشتری تا هزاران کیلومتر زیر جو قابل مشاهده این سیاره ادامه می یابد و با یک میدان مغناطیسی پیچیده برخورد می نماید. بعلاوه لکه قرمز بزرگ نمادین این سیاره - طوفانی سهمگین که از قرن ها پیش در حال وقوع است - در حدود 320 کیلومتر به سمت سطح این سیاره نفوذ می نماید.

این فضاپیما نشان داد میدان مغناطیسی مشتری حدود 10 برابر قوی تر از میدان مغناطیسی سیاره زمین است و جو آن نامتقارن است.

جونو تصاویر خیره کننده ای از این سیاره و نمای بیرونی ابری آن به ثبت رسانده است. جونو نشان داد بعضی توفان های گردابی سیاره مشتری تا 100 کیلومتر زیر ابرهای آن امتداد می یابند. این توفان ها در سطوح بالاتر گرم تر و در سطوح پایین تر سردتر هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1860

به "انتشار اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید