آشنایی با قوانین اضافه بار هواپیمایی ایران ایر(هما)

به گزارش واندر هنگر، تا کنون شده هنگام تحویل بار و بررسی کردن چمدان در فرودگاه به دلیل عدم بسته بندی مناسب یا اضافه بار، متحمل پرداخت هزینه اضافی و علاوه بر آن مدت زمان زیادی را در فرودگاه معطل شوید بنابراین اگر جز افرادی هستید که به صورت هوایی سفر می کنید با ما در این مقاله همراه باشید تا با دانستن این قوانین در زمان خود صرفه جویی کنید و سفر دلپذیرتری را تجربه کنید.

آشنایی با قوانین اضافه بار هواپیمایی ایران ایر(هما)

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال 1321 تاسیس شده است از این رو یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی خاورمیانه محسوب می شود. این هواپیما که حامل پرچم ایران است مزین به پرنده هما می باشد پرنده ای که نمادی از تاریخ تخت جمشید است و به دست یک جوان ارمنی به نام ادوارد زهرابیان طراحی شده است.

همچنین جالب است بدانید نماد پرنده هما از سوی آژانس خبری حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از بهترین برند های شرکت هوایی جهانی معرفی شده است.

این شرکت هواپیمایی ابتدا در جهت تهران- مشهد فعالیت داشت و به مرور با تکمیل شدن ناوگان هوایی اش علاوه بر جهتهای داخلی متعدد به مقاصد بین المللی نیز پرواز می کرد و امروزه این ایرلاین به بیش از 60 مقصد داخلی و خارجی پرواز می کند. سرانجام شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال 1340 با شرکت هواپیمایی پرشین ایرسرویس ادغام شد و نام هما را به عنوان هواپیمایی ملی ایران انتخاب کرد و از آن پس با اولین پرواز خود در فروردین سال 1341 به طور رسمی به عنوان هواپیمایی ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

ناوگان هوایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر دارای دو ناوگان مسافر بری و باری می باشد.

مقرارت حمل بار

به طور کلی ایرلاین ها برای میزان حمل بار مجاز به دو صورت عمل می کنند:

1- بر اساس تعداد بسته ها

2- بر اساس محاسبه وزن

در شرکت هواپیمایی ایران ایر میزن بار مجاز بر اساس روش دوم اعمال می شود.

علاوه بر میزان بار درج شده روی بلیط تان شما می توانید مقدار تعیینی از بار را به عنوان بار دستی با خود به داخل کابین هواپیما ببرید اما حمل ساک به داخل کابین نیز دارای محدودیت است:

- کیف یا ساک کوچک دستی با ابعاد 25 *45 *56 (به طور کلی 115 سانتی متر)

- وزن کیف قابل حمل به کابین هواپیما بر اساس نوع بلیط متفاوت است:

پیشنهاد می شود کیف همراه شما مجموعه ای از لوازم ضروری و مورد نیاز در طول سفرتان را در بربگیرد، در زیر به تعدادی از لوازم ضروری اشاره شده است:

-مدارک شناسایی(شناسنامه و کارت ملی و گذر نامه در سفرهای خارجی)

- مدارکی که مربوط به بلیط و کارت پرواز

- داروهای مورد نیاز به همراه نسخه پزشک

- لوازم بهداشتی و آرایشی

- لوازم الکترونیکی برای شارژ لوازمی چون موبایل، لب تاپ یا همراه داشتن پاوربانک

اگر به همراه کودک خردسال خود سفر می کنید از قلم نیاندازید لوازم ضروری مورد نیاز کودکتان را نیز در این کیف بگنجانید.

همچنین پیشنهاد می شود وسایل قیمتی خود مانند پول، جواهرات، اوراق بهادار، وثیقه، ضمانت نامه بانکی، سوئیچ خودرو، تبلت، لپ تاپ، گوشی همراه، دوربین، مدارک شناسایی و غیره را همراه خود به داخل کابین ببرید و از از قرار دادن آن ها در قسمت تحویل بار خودداری کنید.

هزینه اضافه بار پگاسوس ایرلاین

هزینه اضافه بار هواپیمایی ترکیش ایرلاین

جریمه اضافه بار

اگر وزن بار مسافران از میزان تعیین شده تجاوز کند، مسافر موظف به پرداخت جریمه می شود و میزان جریمه بر اساس زیر تعیین می شود:

به ازای هر 1 کیلوگرم بار اضافه، 1 درصد از هزینه بلیط به عنوان جریمه در نظر گرفته شده است که در فرودگاه مبدا دریافت می شود. لازم به ذکر است این مقدار می تواند براساس مبدا و پرواز داخلی بین المللی این مقدار متفاوت باشد.

اما از آنجایی که فرآیند وزن کشی و پرداخت جریمه نیازمند زمان زیادی است توصیه میکنیم از حمل وسایل غیرضروری اجتناب کنید و یا در غیر این صورت حداقل 1 ساعت در پرواز های داخلی و 2-3 ساعت در پرواز های خارجی، زودتر در فرودگاه حاظر شوید.

کالاهای ممنوعه

به طور کلی هرگونه کالایی که باعث آسیب رساندن به جان و مال مسافرین وهمچنین خدمه پرواز و بدنه هواپیما شود کالای ممنوعه محسوب می شود و ورود آن به هواپیما ممنوع است. در زیر لیستی از اینگونه کالاها آورده شده است:

* لازم به ذکر است کالاهای ممنوعه در چمدان در صورت تایید کارمند مسئول هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران مجاز به حمل در قسمت پذیرش بار می باشد.

کلاس های پروازی ایران ایر و نوع خدمات هر کدام

از آنجایی که میزان حمل بار با توجه به کلاس پروازی شما متغییر است بنابراین اول به شرایط، ویژگی و به انواع کلاس های پروازی در شرکت هواپیمایی ایران ایر می پردازیم.

به طورکلی کلاس های پروازی ایران ایر(هما) شامل هما کلاس و اکونومی کلاس است که هر کدام از لحاظ ارائه خدمات و شرایط ویژگی های متفاوتی دارند که در زیر به هر کدام جداگانه می پردازیم تا شما بتوانید بهترین کلاس پروازی خود را انتخاب کنید.

1- کلاس هما یا تجاری

این کلاس پروازی دارای نرخ ها متنوعی است که با حروف لاتین تعیین می شود از جمله نرخ های کلاس تجاری C و Jمی باشد. در این نوع کلاس پروازی برای مسافر کودک و نوزاد تخفیف در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است در این کلاس پروازی به منظور خوش آمد گویی از مهمانان گل ارائه می شود و هم چنین جعبه خاتم به همراه زعفران به عنوان هدیه در نظر گرفته شده است.

2- کلاس اکونومی یا اقصادی

این کلاس پروازی دارای نرخ ها متنوعی است که با حروف لاتین تعیین می شود از جمله نرخ های کلاس اکونومی N,M,Q,V,Y می باشد که در هر کدام خدمات متفاوتی ارائه می شود. به عنوان مثال در نرخ O خدماتی ویژه برای جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی را ارائه می شود.

در جدول زیر می توانید مقایسه دو کلاس پروازی را بر اساس نوع خدماتشان ببینید:

منبع: گردشبان
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 1596

به "آشنایی با قوانین اضافه بار هواپیمایی ایران ایر(هما)" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با قوانین اضافه بار هواپیمایی ایران ایر(هما)" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قوانین اضافه بار هواپیمایی ایران ایر(هما)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید