50 اثر ناملموس در اردبیل به ثبت ملی رسیده است

به گزارش واندر هنگر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت ملی 50 اثر ناملموس در این استان خبر داد.

50 اثر ناملموس در اردبیل به ثبت ملی رسیده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، کریم لطفی در حاشیه شورای ثبت میراث ناملموس استان اردبیل، شرح داد: این آثار بخشی از آیین ها، رسوم، مهارت تولید صنایع دستی، غذاهای بومی محلی و آثار فرهنگی استان است.

او با بیان اینکه 9 اثر از تعداد ذکر شده در آخرین شورای ثبت میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، گفت: با ثبت آثار ناملموس به دنبال صیانت از آثار، ممانعت از فراموشی، معرفی گسترده و همچنین انتقال آن به نسل های بعدی هستیم.

معاون میراث فرهنگی اردبیل اظهار کرد: تعداد کل آثار طبیعی، ناملموس، منقول و غیرمنقول ثبت شده در استان 985 مورد است اما در هر چهار حوزه صدها اثر ظرفیت ثبت ملی را دارد.

به گفته لطفی آثاری که قابلیت ثبت ملی را دارد با مطالعه و تشکیل پرونده به همراه مستندات به سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود و بعد از تأیید کارشناسان و تصویب داوران به ثبت می رسد.

او با بیان اینکه پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی این استان است، شرح داد: پرونده ثبت اثر طبیعی فرهنگی کوه سبلان نیز در حال تکمیل در استان است و در فهرست آثار پیشنهادی ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گفته لطفی کوه سبلان تنها اثر طبیعی- فرهنگی کشور محسوب می شود که علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد طبیعت آن با فرهنگ و تاریخ این خطه گره خورده و می تواند به عنوان یک اثر ثبت جهانی تحولی در گردشگری استان اردبیل به دنبال داشته باشد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: wonder-hanger.ir شناسه مطلب: 348

به "50 اثر ناملموس در اردبیل به ثبت ملی رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 اثر ناملموس در اردبیل به ثبت ملی رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید